Hlavní navigace

Umělá inteligence mění požadavky na IT dovednosti a talenty

18. 7. 2023
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

 Autor: © Aikon - Fotolia.com
Vzhledem k tomu, že umělá inteligence je připravena stát se obchodní prioritou ve všech odvětvích, sledují zaměstnavatelé dovednosti nezbytné k tomu, aby provedli další skok v digitální transformaci podporované umělou inteligencí.

AI se rychle stává nezbytnou součástí každodenní práce. Již nyní se používá ke zlepšení provozních procesů, posílení služeb zákazníkům, měření zkušeností zaměstnanců a posílení úsilí v oblasti kybernetické bezpečnosti, tedy mimo jiné. A s prohlubující se přítomností AI v každodenním životě, jak se stále více lidí obrací na služby botů AI, jako je ChatGPT, aby získali odpovědi na otázky a pomoc s úkoly, se její přítomnost na pracovišti jen zrychlí.

Co se dozvíte v článku
  1. Rozvíjející se pracovní pozice a dovednosti v souvislosti s AI
  2. Agilní dovednosti vás posunou o krok vpřed
  3. Větší důraz na bezpečnost
  4. Měkké dovednosti přetrvávají
  5. Pozornost obrácená ke zvyšování kvalifikace

Je vaš cloud bezpečný?

Velká část diskusí o umělé inteligenci na pracovišti se týkala pracovních míst, která by mohla nahradit. AI podnítila také rozhovory o otázkách etiky, dodržování předpisů a správy, přičemž mnoho společností zaujalo opatrný přístup k zavádění technologií AI a vedoucí IT debatovali o nejlepší cestě vpřed.

I když je plný příslib umělé inteligence stále nejistý, nelze ignorovat její raný dopad na pracoviště. Je jasné, že umělá inteligence se v nadcházejících letech prosadí v každém odvětví a již nyní vytváří posun v poptávce po dovednostech, které zaměstnavatelé hledají. Umělá inteligence také podnítila obnovený zájem o dlouhodobé IT dovednosti a zároveň vytvořila zcela nové role a dovednosti, které si společnosti budou muset osvojit, aby umělou inteligenci úspěšně implementovaly.

Rozvíjející se pracovní pozice a dovednosti v souvislosti s AI

Vzestup umělé inteligence na pracovišti vyvolal poptávku po nových a vznikajících rolích v segmentu IT i mimo něj. Podle Jima Chiltona, CTO Cengage Group, jsou mezi nimi hlavní role jako pohotoví inženýři, specialisté na dodržování předpisů AI a produktoví manažeři AI.

Mezi další nově vznikající role patří anotátoři dat AI, právní profesionálové specializující se na regulaci AI, poradci pro etiku AI a moderátoři obsahu pro sledování potenciálních dezinformací kolem AI, říká Robert Kim, technický ředitel společnosti Presidio.

Organizace také hledají zavedenější IT dovednosti, jakými jsou prediktivní analytika, zpracování přirozeného jazyka, hluboké učení a strojové učení, říká Mike Hendrickson, viceprezident pro technologie a vývojářské produkty ve společnosti Skillsoft. Kromě těchto dovedností říká, že také zaznamenal nárůst poptávky po dovednostech kolem velkých jazykových modelů, ChatGPT a podobných generativních robotů AI.

Umělá inteligence také vytvořila poptávku po nových rolích na úrovni nejvyššího vedení „zaměřených čistě na využití generativní umělé inteligence ve všech aspektech podnikání – od interních způsobů práce až po externí produktová řešení pro zákazníky založená na AI,“ říká Chilton.

„Ti, kteří tuto technologii přijmou a pochopí, jak ji využít k urychlení a zlepšení své práce, budou odměněni, zatímco ti, kteří ji nepřijmou, zůstanou pozadu,“ říká Chilton. „V konečném důsledku bariéra ziskovosti mezi těmi, kteří přijímají AI, a těmi, kteří ji nepřijímají, bude určovat životnost daných podniků nebo dokonce daných odvětví.“

CS24

Agilní dovednosti vás posunou o krok vpřed

Agilita nemusí být první dovedností, na kterou pomyslíte, pokud jde o AI, ale společnosti, které již přijaly agilní pracovní postupy a způsoby myšlení, budou mít nejlepší pozici pro integraci nástrojů a řešení AI. Tyto organizace budou lépe připraveny vyrovnat se s rychlými změnami spojenými s umělou inteligencí, což usnadní přijímání nových technologií, jakmile se objeví.

Organizace s agilní mentalitou a mentalitou DevOps, kde neustále nasazujete, opětovně nasazujete a testujete, jsou již dobře zvyklé na proces vydávání nových procesů, služeb nebo produktů a poté získávají zpětnou vazbu a neustále je vylepšují, říká Hendrickson. Tato mentalita těmto společnostem usnadní rychlé přijetí a nasazení nástrojů a řešení AI ve srovnání se společnostmi s pomalejšími procesy, staršími technologiemi nebo překážkami při nasazení.

S AI také roste potřeba doménových a organizačních znalostí, protože je nezbytné mít hluboké porozumění organizačním potřebám, abychom mohli určit, které technologie AI budou pro danou aplikaci nejvhodnější. „Ti, kteří mají ve své organizaci agilní programy, budou schopni tuto odbornost a znalost domény využít mnohem lépe,“ říká Hendrickson.

Větší důraz na bezpečnost

Umělá inteligence otevírá nové dveře bezpečnostním hrozbám a problémům s dodržováním předpisů, které musejí být organizace připraveny řešit.

„Po technické stránce považuji zabezpečení za nesmírně důležité,“ říká Hendrickson. „Mnoho společností říká: ‚Zatím lidem nedovolíme dotýkat se ChatGPT, a nejenže to nedovolíme – je to zablokováno.‘“ Ale sklon koncových uživatelů hledat způsoby, jak zlepšit své pracovní procesy, nepochybně povede k vyšším úrovním stínového IT kolem těchto nově vznikajících technologií, a proto bude nakonec třeba řešit bezpečnostní důsledky, než jen pokusit se zadržet příliv.

Hendrickson navíc poukazuje na skutečnost, že jen před několika lety se diskuse o strojovém učení soustředily na jeho schopnost prolomit šifrování a s kvantovým strojovým učením na obzoru se tato obava jen zvýšila. Jak společnosti procházejí AI na pracovišti, budou potřebovat kvalifikované odborníky, kteří dokážou identifikovat potenciální rizika a určit možná řešení.

Existuje také zvýšená složitost kolem „správy infrastruktury a platforem, které poskytují zdroje pro napájení aplikací a pro ukládání a přístup k datům,“ říká Kim. Organizace budou potřebovat lidi schopné implemenovat automatizaci, aby jim pomohli se zabezpečením, poskytováním a organizováním těchto moderních distribuovaných platforem.

Měkké dovednosti přetrvávají

Technické dovednosti se mění rychleji než kdy jindy – až do bodu, kdy je pravděpodobné, že to, co se studenti naučí v prvním roce studia CS, může být brzy po absolvování zastaralé. Umělá inteligence pouze zrychlí tempo technologií a dokonce zautomatizuje některé z tvrdých dovedností, které IT profesionálové nabízejí, což znamená, že měkké dovednosti budou jen důležitější.

„Poločas rozpadu pro tvrdé dovednosti nebo technické dovednosti se zkracuje, protože technologie se rychle mění," říká Chilton. „Ještě před několika lety byl velký tlak na to, aby se každý naučil kódovat. I když lidi, kteří umějí kódovat, stále potřebujeme, růst platforem s nízkým nebo žádným kódem nyní snižuje potřebu dovedností v oblasti kódování. Dovednosti, které jsou trvalejší, jsou takové, jako je schopnost kriticky myslet, řešit problémy, efektivně komunikovat a spolupracovat s ostatními.“

S umělou inteligencí mají organizace také příležitost omezit všední, únavné a administrativní úkoly, říká Kim. Pracovníci se tak budou moci soustředit na projekty, které vyžadují více inteligence a vyžadují větší důraz na time management, týmovou spolupráci a vedení, aby byl zajištěn úspěch.

Poptávka po pracovnících zapojených do neustálého vzdělávání a rozvoje bude také pokračovat. Když se pracovníci pustí do technologií, dělají „implicitní závazek vůči sobě samým, že se budou neustále učit a zlepšovat, protože technologie se tak rychle mění,“ říká Hendrickson. Společnosti budou ještě více motivovány k tomu, aby najímaly technické pracovníky, kteří prokáží vášnivý závazek učit se novým dovednostem a udržovat si přehled o nových technologiích.

Pozornost obrácená ke zvyšování kvalifikace

Stejně jako u většiny záležitostí v oblasti IT bude poptávka po dovednostech AI překonávat trh talentů, takže se společnosti budou muset obrátit dovnitř a identifikovat příležitosti pro školení.

K vyřešení tohoto problému podle Hendricksona společnost Skillsoft vytvořila týmy kolem jednotlivců se zkušenostmi s umělou inteligencí a pověřila je zvyšováním kvalifikace ostatních v organizaci. Takové přístupy k budování talentu zevnitř poskytují obrovský přínos, tvrdí, protože zdůrazňují důležitost doménových a organizačních znalostí.

„Chcete zvýšit kvalifikaci lidí ve vaší organizaci, protože již znají potenciální produkty nebo jakékoli výhody,“ říká. Spíše než najímání od konkurence nebo mimo organizaci, „vezměte talenty, které máte, a zvyšte jejich kvalifikaci pro ty správné role,“ dodává. S přijetím umělé inteligence získáte nejen dovednosti, které potřebujete k pokroku, ale zachováte si odborné znalosti a dovednosti z domény a organizace, které jsou pro digitální transformaci tak zásadní.

Další oblastí, která bude těžit ze zvyšování kvalifikace, je etika umělé inteligence. Mít zaměstnance se silnými odbornými znalostmi v oboru a organizačními znalostmi, kteří dokážou dohlédnout na etické otázky, které se kolem AI objevují, bude zásadní. Hendrickson tyto lidi nazývá „lidmi ve smyčce“, protože poskytují lidské kontroly a rovnováhy ke sledování pravdivosti a hodnoty generativní umělé inteligence.

Hendrickson uvádí příklad použití Barda a ChatGPT k napsání kódu pro vytváření webu a použití jedné AI ke kontrole práce druhé AI. Finální programy nefungovaly, ale oba roboti AI tvrdili, že programování bylo správné. V tomto případě bylo nutné lidské oko k identifikaci chyb, kterých se oba roboti dopustili. Výsledky generativní umělé inteligence nakonec nejsou dostatečně spolehlivé, aby se na ně dalo spolehnout, aniž by do toho byli zapojeni lidé, kteří by ověřili fakta.

„I když programujeme s robotem, člověk je ten, kdo – doufejme – učiní poslední volbu,“ říká Hendrickson.

Přidejte si kontroly AI s dávkou zdravého rozumu do svého seznamu budoucích dovedností, které musíte mít.

 

CIO Business World si můžete objednat i jako klasický časopis (v tištěné i v digitální podobně) Věnujeme se nejnovějším technologiím a efektivnímu řízení podnikové informatiky. Přinášíme nové ekonomické trendy a analýzy a zejména praktické informace z oblasti podnikového IT se zaměřením na obchodní a podnikatelské přínosy informačních technologií. Nabízíme možná řešení problémů spojených s podnikovým IT v období omezených rozpočtů. Naší cílovou skupinou je vyšší management ze všech odvětví ekonomiky.