S nástupem do zaměstnání obdrží nejeden pracovník i firemní notebook. Ten se ale velmi často výrazně liší od jeho představ. Obvykle se jedná o průměrný „korporátní stroj“, který nikterak nevybočuje a rozhodně se nemůže chlubit nízkou váhou, kvalitním displejem či neotřelým designem.
Řadě zaměstnanců to ale začíná vadit: svůj pracovní počítač snů by si rádo vybralo 62 % zaměstnanců. Polovina z celkového počtu oslovených (57 %) by dokonce na něj finančně přispěla, pokud by si jej mohli sami vybrat, vyplývá z průzkumu společnosti Intel.
„Výsledek nás nepřekvapil, lidé prací na počítači tráví podstatnou část pracovní doby, a přitom nemohou kvalitu zařízení nikterak ovlivnit. To je frustrující, zejména pokud na počítači pracují i z domova nebo na cestách,“ říká Pavel Svoboda, zástupce společnosti Intel.
Překvapivých 8.426 korun by si v průměru zaměstnanci připlatili za možnost vybrat si ideální pracovní počítač. Na oplátku by ale očekávali, že zaměstnavatel doplatí zbytek a počítač budou moci používat i v soukromí. Zaměstnanci si jako ideální příspěvek od zaměstnavatele představují 16.049 korun.
„Navrhovaný příspěvek zaměstnavatele zhruba odpovídá ceně počítačů, které běžně firmy pořizují pro zaměstnance. Dohromady by tak získali 24 475 korun, což je částka, za kterou se dají pořídit již velmi kvalitní notebooky disponující nejnovějšími technologiemi. Obě strany by tak mohly být spokojené,“ dodává Pavel Svoboda.
Benevolentnější přístup při nákupu výpočetní techniky se může brzy stát významným zaměstnaneckým benefitem, který navíc podpoří flexibilitu pracovníků: Více než dvě třetiny (69 %) respondentů by si jimi vybraný počítač bralo více domů nebo na cesty. „Je evidentní, že s tříkilovým nevzhledným notebookem se nechce nikdo vláčet,“ dodává Pavel Svoboda. Práci z domova přitom umožňuje již 52 % zaměstnavatelů, vyplývá z průzkumu.
Stále významnější roli hraje i vzhled pracovního notebooku: až 62 % zaměstnanců by se stydělo za staromódní notebook, pokud by jej měli nosit na schůzky nebo jej užívat před svými zákazníky či obchodními partnery. „Firmy si pravděpodobně zatím vůbec neuvědomují, jak moc se pro lidi stávají notebooky symbolem statusu a úspěchu, podobně jako tomu je u mobilních telefonů,“ dodává Pavel Svoboda.
O průzkumu: Průzkum realizovala pro společnost Intel v září 2016 výzkumná agentura Nielsen Admosphere. Formou internetového sběru jednotného dotazníku odpovídalo celkem 807 respondentů v ČR ve věku 18 až 60 let, kteří v zaměstnání pracují na počítači.