Zatím poslední fiasko, které postihlo Windows 10 počátkem měsíce, kdy Microsoft stáhl podzimní feature upgrade z distribuce a vyzval ty, kteří si již stihli stáhnout jeho kopii, aby nic neinstalovali, vyvolalo požadavky, aby se společnost vzpamatovala.
„Microsoft to opravdu potřebuje vyřešit. Dochází mu čas,“ říká Chris Goettl, produktový manažer společnosti Ivanti, zaměřené na klientskou bezpečnost a správu, když byl požádán o reakci na kardinální problém smazaných uživatelských souborů. „Pokud chce Microsoft pokračovat v modelu rychlého vydávání (rapid release) Windows 10, musejí mít jeho upgrady a aktualizace lepší kvalitu než doposud.“
Čtyři dny po vydání Windows 10 October 2018 Update – známého také jako 1809 (v numerickém formátu rrmm Microsoftu) – pozastavila společnost k tomuto feature upgradu přístup. Problém: na některých počítačích mazal aktualizační proces všechny soubory ve složkách Dokumenty, Obrázky, Hudba a Videa.
Ačkoliv už 9. října obnovil Microsoft testování verze 1809 mezi účastníky jeho beta programu Insider, prozatím neobnovil přístup k manuálnímu stažení upgradu ani jej nezačal svým zákazníkům dodávat skrze Windows Update či WSUS (Windows Server Update Services), což jsou výchozí distribuční sítě spotřebitelské, respektive podnikové úrovně. Redmondský gigant prozatím ani nestanovil datum, kdy aktualizační proces obnoví.
Šlo o doposud největší debakl v krátké historii Windows 10. „To je pro Microsoft extrémně nepříjemné poprvé, na jehož základě vyvstává otázka, zda společnost nepostupuje příliš rychle, potažmo příliš zbrkle,“ řekl dlouholetý pozorovatel Windows Ed Bott k rozhodnutí o ukončení šíření verze 1809. Bott zároveň nazval krok Microsoftu „bezprecedentní.“