;

Virtuální realita umožňuje lépe si zapamatovat informace, tvrdí nová studie

3. 8. 2018
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: © NesaCera - Fotolia.com
Výzkumníci z univerzity v Marylandu zjistili, že si uživatelé lépe pamatují informace, pokud jsou prezentovány ve virtuálním prostředí. Na studentech testovali, zda se lépe učí prostřednictvím virtuální reality, nebo tradičních platforem, jakými jsou počítač či tablet. Jejich výsledky byly nedávno zveřejněny v časopise Virtual reality.

Čtyřicet studentů převážně z marylandské univerzity se pokoušelo zapamatovat si objekty či předměty umístěné v tzv. paměťovém paláci. Výzkumníci využili k pokusu imaginární místo, například budovu nebo město. 

"Lidé vždy používali vizuální metody, které jim pomáhají pamatovat si informace, ať už jsou to jeskynní výkresy, hliněné tablety, tištěné texty a obrázky nebo video," říká Eric Krokos, doktorand informatiky a vedoucí studie. "Chtěli jsme zjistit, zda by virtuální realita mohla být dalším logickým krokem," dodává.

Výsledky ukázaly celkově 8,8procentní zlepšení při použití brýlí na virtuální realitu, což je dle tvůrců studie významné číslo. Podle zástupců českých technologických společností bude mít technologie virtuální reality v rámci vzdělávání stále větší význam.

„Lepší zapamatování informací je pouze vrcholkem ledovce. Už nyní se například studenti medicíny učí ve virtuální realitě bezpečně operovat nebo běžně existuje software pomáhající odbourat strach z výšek,“ říká ředitelka české technologické firmy Rebel & Glory Gabriela Teissing.
Virtuální realita by se brzy mohla stát standardní školní pomůckou na českých školách. Čím levnější bude hardware, tím rychleji se bude technologie do školství zavádět.

„Uvažujeme o tom, jak lze technologie virtuální reality použít pro vzdělávání a výcvik budoucích novinářů. Zatím ale téma jen ohledáváme na odborných konferencích a rešerší trendů,“ říká ředitel Vyšší odborné školy publicistiky Petr Uherka.

ICTS24

Podle psychologa Radka Ptáčka je nadšení z nových výzkumů jistě na místě, ale měli bychom k nim přistupovat s velkou rozvahou. Zvláště informační technologie mohou být podle něj velmi dobrým sluhou, ale i špatným pánem.

„Uvedený výzkum je zajímavý, ale na druhou stranu jiné výzkumy ukazují, že když do procesu učení zapojíme informační technologie, lidé si pamatují méně. Jako by se mozek spoléhal na externí výpočetní kapacitu. Z virtuální reality se jistě může stát zajímavý pomocník, ale je téměř jisté, že když se bude chtít někdo něco naučit, tak v následujících několika dekádách to bude muset udělat především vlastní hlavou,“ uvedl psycholog Ptáček.

Další info: studie ke stažení

Autor článku