;

Více než čtvrtina českých online společností zažilo DDoS útok

6. 5. 2015
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: © tiero - Fotolia.com
V České republice se 28 % firem, které poskytují své služby online, setkalo za posledních dvanáct měsíců s DDoS útokem. V porovnání s celosvětovými statistikami je na tom Česká republika o něco lépe – ve světě čelilo DDoS útokům 38 % online společností, v Evropě pak 32 %.

Výsledky průzkumu, který realizovali Kaspersky Lab a B2B International, ukazují, že DDoS (Distributed-Denial-of-Service) útoky nejsou v odvětví online obchodování jen ojedinělým incidentem. Jejich cílem je blokovat přístup k online službám společnosti pomocí přehlcení požadavky. Spustit DDoS útok může dnes téměř kdokoliv, je to snadné a levné. Na webu lze najít poměrně bez problémů někoho, kdo zvládne útok provést. Placení virtuální měnou navíc umožní skrýt identitu. V ohrožení se tak může ocitnout jakákoliv firma, která má konkurenta.

Podle celosvětových dat z průzkumu trpí útoky DDoS ve větší míře IT společnosti: 49% respondentů z tohoto oboru uvedlo, že za poslední rok alespoň jednou čelili DDoS napadení. Ostatní společnosti se zisky z nepřetržitých online služeb (například online nakupování, online média, apod.) se také umístily vysoko. Podniky zabývající se e-commerce či telekomunikacemi se setkaly s DDoS útokem ve 44% případů a média ve 42%. Mezi častěji zasažené společnosti patří také finanční instituce s 39%.

bitcoin_skoleni

Následky DDoS útoku záleží na jeho druhu a době trvání, stejně tak jako na oblasti činnosti a dalších charakteristických rysech napadené firmy. Průzkum ukázal, že ve 13% případů způsobí DDoS naprostou nedostupnost stránek. Tento osud nejčastěji potkal weby mediálních společnosti – zkušenost s celkovým zablokováním stránek má 32% z nich. Ovšem i ve chvíli, kdy se útočníkům nepodaří přístup uživatelům k informacím zcela odepřít, ale jen částečně zablokovat, nastává vážný problém. Například 29% respondentů uvedlo, že oni sami či jejich uživatelé čelili problémům s prováděním online transakcí v důsledku DDoS útoku. 49%, respektive 45%, podniků z oblasti telekomunikací a logistiky sdělilo, že tento problém je pro ně klíčovým.

DDoS útok může navíc vést k poškození dobré pověsti firmy nebo vzniku právních nároků plynoucích z nedodaných služeb. Společnosti by podle analytiků měly již s předstihem uvažovat o vhodných způsobech ochrany před DDoS napadením tak, aby zajistily, že jejich zákazníci budou mít nepřetržitý přístup ke všem online službám.