Představte si větší podnik, který má třeba tisíc zaměstnanců. Zaměstnanci jsou vybaveni počítači nebo notebooky nejlépe od jednoho výrobce se stejným operačním systémem a softwarem, které může IT oddělení spravovat na dálku a případně opravovat vzniklé potíže. Ale co s mobily?
Firma může mít mezi zaměstnanci mobily od různých výrobců a s různými platformami, zpravidla bez operačního systému. Osobně jsem setkal např. s případy, kdy si zejména dámy firemní SIM karty vkládaly do vlastních mobilů, protože nechtěly měnit svou oblíbenou značku telefonu – ostatně co by tomu řekly kamarádky. Firemní méně „trendy“ mobily pak dostaly jejich děti nebo rodiče. Technicky zdatní pracovníci, kteří mají rádi technologicky-mobilní „hračky“, naopak používali vlastní sofistikovaná zařízení s vlastnostmi na úrovni menších počítačů. Do toho vzrůstá požadavek vedení firmy zapojit firemní mobilní zařízení do podnikové sítě kvůli sdílení dat, kontaktů kalendářů apod.
A jako třešnička na dortu, co říkáte třeba každoroční inventuře podnikových SIM karet, mobilních telefonů a mobilních zařízení? Bolení hlavy CIO nebo šéfa IT oddělení je zaručené.
Praxe ukázala, že i zde lze zjednat pořádek. Za prvé sjednotit firemní mobilní telefony a mobilní zařízení. Nedovedu si představit firmu, která má desítky svých služebních aut od různých výrobců (s různými dodavateli servisu, leasingu apod.), nebo využívá služby od různých telefonních operátorů s desítkami druhů mobilních telefonů – a přitom má vše plně pod kontrolou včetně nákladů a správy. Proti proudu se prostě plavat nedá.
V podnikové sféře dnes vládnou telefony s operačními systémy Symbian (majoritně Nokia, dále Sony Ericsson) a Windows Mobile (především HTC, ale též Motorola či Samsung), stále častěji se i u nás objevuje také RIM BlackBerry. Současná typizovaná softwarová řešení pro komunikaci s těmito mobilními zařízeními dokážou zajistit spolehlivou synchronizaci e-mailů, kontaktů a kalendářů s firemní sítí. Další řešení pro dálkovou správu zařízení pak dokáží synchronizovat softwarové aplikace, data apod. Je to ale zejména vzdálená správa zařízení, podobně jako u notebooků, jež oslovuje firemní zákazníky. Společnost, jejíž IT oddělení vzdálenou správu používá, pak dokáže například na dálku resetovat mobilní zařízení, a nastavit tak původní provozní hodnoty, zálohovat a obnovit data či kontakty nebo naopak přístroj zablokovat či vymazat kvůli hrozícímu ohrožení bezpečnosti. Dokáže také zjistit obratem IMEI (identifikační číslo mobilního telefonu) zařízení a IMSI (telefonní číslo) a porovnat je s čísly přiděleného mobilního zařízení, SIM karty apod. To jsou prostředky a nástroje, které skutečně efektivně dokážou ve firmě řídit správu mobilů a mobilních zařízení. IT pracovníkům pak nevstávají vlasy hrůzou, když se někdo zeptá: „A jak to máte vyřešeno s mobily ve firmě vy?“