Vaše akvizice IT Systems patřila v minulém roce mezi významné změny na tuzemském trhu informačních systémů. Co vše se po ní pro Infinity změnilo?
Byl to pro nás velký krok vpřed. Společnost IT Systems se profilovala jako partner Microsoftu pro Dynamics AX a jako partner Oraclu pro BI. Díky této akvizici jsme získali nejen šedesát technických specialistů – polovinu v oblasti Dynamics AX a polovinu pro Oracle BI či Javu, ale také řadu zákazníků a několik vertikálních řešení. Současně jsme tak posílili partnerství s Microsoftem a otevřeli nové partnerství s Oraclem, rozšířili portfolio referencí, které nyní zahrnují například Telefóniku, Český Caparol, Nowaco, Motor Jikov a další, a v neposlední řadě díky této akvizici máme novou regionální pobočku v jižních Čechách.
Pokud to tedy chápu správně, IT Systems se kompletně staly součástí Infinity?
Došlo k přejmenování na Infinity Systems, používáme jednotnou značku a identitu, nicméně společnost prozatím zůstává samostatným právním subjektem, což souvisí i s projekty financovanými z evropských peněz, které IT Systems v minulosti realizovaly.
Evropské fondy jste, pokud vím, využili i v Infinity pro vzdělávání zaměstnanců. Jaké s tím máte zkušenosti, jaké jsou reálné přínosy?
Celý proces byl administrativně náročný, ale myslím, že se nám podařilo evropské zdroje využít racionálně a efektivně – jednak pro získání technických certifikátů, což byla ta jednodušší část, ale také pro zlepšování „měkkých“ dovedností, kde se nám podařilo navázat úspěšnou spolupráci se společností Motive P. Příprava této části vzdělávacího programu byla pracnější a náročnější, ale už teď nám přináší ovoce, hlavně při náboru nových zaměstnanců. Investici do kvalitních lidských zdrojů vnímám jako klíčový faktor v dynamicky se vyvíjecím prostředí, zejména v oblasti IT.
Naše poslední setkání proběhlo bezmála před dvěma lety. Jak se za tu dobu změnil trh s informačními systémy či chování a přístup zákazníků?
Klienti jsou rozhodně opatrnější a zároveň lépe informovaní. Dávají přednost řešením, za kterými je silný dodavatel a partner s dostatkem kvalitních odborníků a kvalitními tuzemskými referencemi – pokud možno v jejich vertikále.
Roste ještě stále tuzemský trh CRM? Pomáhá tomu například Dynamics CRM Online – a jaká bude vůbec vaše partnerská role u cloudových řešení tohoto typu – migrace, zaškolování, konzultace?
Je to určitě stále rostoucí oblast, o kterou se zákazníci živě zajímají. To platí i o hostovaných řešeních. V této oblasti spolupracujeme úzce s Microsoftem a máme již první úspěchy a vidíme obrovský potenciál. To dokazuje i naše nová kampaň Jak chutná cloud?, kterou jsme spustili letos v únoru. Jejím cílem je ukázat široké veřejnosti, že cloudové služby jsou příjemným a bezpečným průvodcem na cestě k efektivitě každodenního byznysu. Dnes se může každý sám po zakoupení licence CRM Online rozhodnout pro dvě cesty. Prvním řešením je volba vlastní IT kapacity, která provede migraci dat, konzultace a školení. Druhou variantou je zprostředkování těchto služeb, a zde nastupujeme na scénu my. Poskytujeme „zabalené“ služby v praktických a přehledných balíčcích s měsíční platbou. Naše role partnera se tímto zásadně neliší. U klasického řešení jsme prodávali licence a poskytovali služby spojené s nasazením, migrací či zaškolováním – licence jsou u SaaS modelu sice rozloženy v čase, nicméně své partnerské služby poskytujeme i nadále. Navíc si tato řešení může dovolit větší počet zákazníků, kteří předtím na CRM nedosáhli, a to zejména z finančních nebo kapacitních důvodů.
Když zmiňujete rozložení licence v čase, tedy v pravidelných platbách, nabízíte například možnosti, aby si zákazník i platbu za vaše služby rozložil v čase podobným způsobem?
Platbu za naše služby lze u cloudových řešení rozložit do měsíčních splátek. Nabízíme tři druhy balíčků Basic, Standard a Professional. Každý garantuje určitý objem služeb například dohled nad dodržováním podpory SLA, školení prostřednictvím webinářů a seminářů, migrace dat, přizpůsobení systému na míru nebo integrace s dalšími aplikacemi. Záleží jen na potřebách zákazníka, pro jakou formu podpory se rozhodne.
Na trhu cloudových služeb jste již řadu let, jak dále plánujete rozvíjet svou vlastní nabídku v této oblasti?
Infinity provozuje od roku 1998 Zákaznické centrum v Pardubicích, jehož součástí je i vlastní hostingové a datové centrum – zde se specializujeme na systémový a aplikační hosting. Naše služby v této oblasti zahrnují primárně provoz aplikací, a tím klíčových podnikových procesů podle definovaných SLA. Varianty služeb přizpůsobujeme na míru zákazníkovi využitím sdílených nebo vyhrazených serverů a samozřejmě tak výrazně minimalizujeme jeho investice do vlastního IT. Jsme přesvědčeni, že vždy bude dostatečně velká skupina zákazníků, kterým standardní veřejné cloudy, jako je například od Microsoftu, nebudou vyhovovat a bude se jednat o ideální příležitost pro nás.
Mezi vaše specializace patřily i virtualizace a konsolidace serverové architektury. Věnujete se problematice virtualizace desktopů? Plánujete v této oblasti třeba i nějaké vlastní služby typu desktop jako služba?
Je to oblast, která nás velmi zajímá, nicméně virtualizace desktopů má prozatím poměrně dlouhou návratnost, takže je to sféra, na kterou se zaměříme spíše v budoucnu.
Do veřejných cloudů se postupně přesouvá kancelářský či CRM software. Jak rychlá bude cesta do cloudu u ERP aplikací a dočkáme se podle vás například i systémů pro výrobní podniky poskytovaných formou SaaS?
Takové trendy jsou – určitě se v dohledné době dočkáme Microsoft Dynamics NAV ve veřejném cloudu, na druhou stranu informační systémy výrobních podniků, zejména těch větších, nejsou pro cloud vhodné – sám si to umím jen stěží představit.
Mění se způsob využívání informačních systémů například s rostoucí specializací některých podniků?
V posledních třech letech je patrná zejména větší ochota podniků používat standardní verze ERP i dalších aplikací, bez rozsáhlých úprav či doprogramování. Je to výsledek zkušeností s problematickými upgrady i osvěty, kterou mezi zákazníky dělá rostoucí počet výrobců a dodavatelů. Navíc je znatelný trend kratších cyklů pro výměnu informačních systémů.
O kolik kratší tyto cykly budou?
V minulosti se často jednalo o deset či více let, myslím, že v budoucnu se to, zejména s ohledem na potřebu větší flexibility a častějších změn, ale i díky rychlejšímu vývoji samotných informačních systémů může blížit i hranici pěti let.
Když se se zákazníky bavíte o cloudových či SaaS řešeních, jaké používají dnes nejčastější protiargumenty? V minulosti to byly hlavně bezpečnost a dostupnost či spolehlivost hostovaných aplikací, jak zdůvodňují své odmítání dnes?
Myslím, že žádné skutečné argumenty nejsou, jedná se spíše o pseudoargumenty technicky založených lidí, jako je třeba zmíněná bezpečnost. Cloud je zkrátka obrovská změna nejen na straně nás dodavatelů, ale také (a především) pro IT oddělení zákazníka.
Co riziko výpadku a nedostupnosti cloudových služeb? To také není platný argument?
Jasně (směje se), ale ve svém domě či bytě nemáte generátor, když vypadne elektřina, nebo zásoby jídla pro případ, že nebude v obchodech. Jistě můžete postavit dům o milion dražší a sklep naplnit jídlem a za další půlmilion si nechat nainstalovat záložní elektrocentrálu – a ani s nimi byste bez vymožeností civilizace patrně dlouho nepřežil. Myslím, že je na čase, abychom v IT uvažovali jako v reálném životě. Jde o to, jak vysokou dostupnost a spolehlivost skutečně potřebujete a kolik za ni jste ochoten platit.
Jak by vůbec mělo IT fungovat po přechodu na cloudové aplikace? Jak byste doporučil využít efektivně volné kapacity?
To je problém, který nemá jednoduché řešení. Pokud firma skutečně důsledně přejde na cloud, je jen velmi obtížné všechny uvolněné IT specialisty efektivně využít.
Jaroslav Procházka
KDO Generální ředitel společnosti Infinity.
KDY Ředitelem Infinity byl jmenován v roce 2008, předtím působil ve společnosti jako ředitel divize Business Solutions.
Jaroslav Procházka absolvoval Elektrotechnickou fakultu VUT Brno, obor automatizované systémy řízení.