Hodnocení ostatních čte před samotným nákupem již více než 85 % respondentů. Tyto výsledky ukázal komplexní výzkum o nakupování na internetu realizovaný srovnávačem cen a zboží Heureka.cz a portálem Aukro.cz, který byl proveden na reprezentativním vzorku 10 000 uživatelů českého internetu.
Přesně 30 % respondentů uvedlo, že při nakupování na internetu nemají žádné obavy, protože obchod nebo nakupujícího si před nákupem prověřují v diskuzích či hodnocení ostatních nebo se spoléhají na e-shopy s nezávislými certifikáty jako je např. Ověřeno zákazníky od Heureky. Přibližně 43 % respondentů uvádí, že se nejvíce obává případné reklamace produktu, necelých 20 % si není jisto doručením zboží. Pouze 8 % projevuje obavu z vysoké ceny za doručení zboží.
„Velice pozitivně hodnotím, že se nakupující učí vybírat internetové obchody, ve kterých nakoupí, a nehledají jen nejnižší cenu“ říká Tomáš Hodboď z internetového srovnávače Heureka.cz a dodává: „I ty relativně dražší e-shopy bývají totiž levnější než kamenné obchody.“
Více než 85 % respondentů uvedlo, že před nákupem zboží v e-shopech nebo v internetových aukcích čtou zkušenosti ostatních nakupujících. „Ukazuje se, že systém komentářů je pro nakupující velice důležitý a nápomocný. Jde o jednu z nejrychlejších metod, jak poznat problémového prodejce, a proto apelujeme na uživatele, aby hodnotili své obchodní partnery. Je to důležitá informace jak pro nás, tak i pro další uživatele,“ říká Lenka Hanušová, tisková mluvčí Aukro.cz, a dodává: „Systém hodnocení byl posledních týdnech vylepšen tak, aby více vypovídal o jednotlivých krocích transakce a kupující mohli lépe hodnotit jednotlivé části prodeje. Kromě systému komentářů je pro bezpečnost na Aukru klíčová také spolupráce s uživateli při monitorování aukcí i chování uživatelů.“
Více než 80 % respondentů pak uvádí, že garance vrácení peněz při nepodařené transakci je pro ně motivací k výběru obchodu nebo prodejce.