Cloud slibuje, že vy jako zákazník už nikdy nebudete muset kupovat další server, zálohovat další disk ani si dělat starosti s další aktualizací softwaru. Všechny tyto sliby jsou pravdivé – a tak tedy dnes existují společnosti s rozpočty ve stovkách milionů, které nevlastní jedinou serverovou skříň. Skvělé.
Naneštěstí cloudové aplikace nakupují často lidé, které by je nakupovat neměli. Je jasné, že oni bývají těmi, kteří mají v rukou potřebné peníze z rozpočtu (slyšeli jste už předpověď Gartneru, že marketingová oddělení firem v roce 2017 utratí za technologie více než CIO?); to však neznamená, že byli nutně dobře proškoleni k tomu, aby činili správná IT rozhodnutí, nemluvě o disciplíně a schopnostech jejich podřízených, kteří jsou ve skutečnosti těmi, již realizují koordinovanou technologickou strategii.
Nekritizujeme zde IT řízené uživateli (uživatelé by měli řídit). Ale aby IT opravdu fungovalo a mohlo se škálovat, musejí být projekty realizovány s určitým souborem dovedností a soustředěně, což je v uživatelských odděleních raritou. Celá konzultační firma autora tohoto článku je založena na opravách cloudových systémů, které byly rychle implementovány a chaoticky spravovány (pokud vůbec byly spravovány). (Ne, že bychom tu pomlouvali nějakého konkrétního výrobce. Tento článek platí pro téměř každou seriózní cloudovou službu.) Jde o jasný případ „plať mi teď nebo plať mi (mnohem více) později“.
U příliš mnoha zákazníků je vlastní správa systému téměř ihned poté, co je zapnuta cloudová aplikace, efektivně nastavena na nulu. Vždyť nakonec neexistuje hardware ani software, o něž by bylo třeba se starat. Služba běží sama o sobě, tak proč jí věnovat své zaměstnance?
Co může zpočátku vypadat jako rozumná ekonomie, však brzy nevyhnutelně vede k vysokým nákladům. Proč? Tím důležitým majetkem není systém – jsou to data. Data v téměř každém cloudovém systému mají mnohem větší hodnotu než je částka, kterou platíte měsíčně, nebo dokonce ročně za možnost využívání cloudu. Jestliže se data zničí, pomíchají nebo ztratí svůj význam, může vás to stát spoustu peněz – případně se můžete dostat i do horších problémů.
Podívejme se na tři tvrdé lekce, kterými muselo mnoho společností projít kvůli tomu, že byly zranitelné v cloudu.