„Microsoft bude na tomto trhu svým největším nepřítelem,“ napsala už v červnu loňského roku Sarah Rotman Eppsová, analytička společnosti Forrester Research. Napsala to hned poté, co Microsoft představil svou řadu 10,6palcových tabletů Surface.
„Nejhorší, co se mohlo tabletům Microsoftu s Windows RT stát, je Windows 8 na x86,“ napsala Eppsová, čímž odkazovala na dva odlišné modely řady Surface.
Jedním z modelů je Surface RT, který běží na systému Windows RT, „osekané verzi“ Windows 8, která funguje jen na zařízeních s ARM procesory. Na ARM procesorech jsou založena prakticky všechna mobilní zařízení, od smartphonů po tablety, a to včetně ikonického iPadu od Applu.
Windows RT, hlavní odklon Microsoftu od normálu, je pokusem společnosti vtrhnout na lukrativní trh mediálních tabletů orientovaných na spotřebitele.
Microsoft však zároveň prodává i Surface Pro s plnohodnotnými Windows 8, což je tablet, který je sice na první pohled identický se svým dvojčetem s Windows RT, nicméně běží na hardwaru s procesory od Intelu.
A protože druhý z modelů Surface spoléhá na čip od Intelu – čtyřjádrový Core i5 (prozatím) na architektuře Ivy Bridge, tedy na čip, který používají notebooky s Windows, MacBook Air a nejlevnější MacBook Pro – běží na něm jak původní aplikace pro Windows (desktopové aplikace), tak novější aplikace pro moderní uživatelské rozhraní (dříve Metro). Model je také trochu těžší a tlustší než tablet s Windows RT, i když pokud jde o externí vzhled, jsou oba tablety stejné.
A to je právě ten problém, na který upozorňuje Rotman Eppsová.
„Microsoft a jeho partneři by měli vyjádřit líbivou strategii pro naplnění očekávání spotřebitelů,“ napsala. „Spotřebitelé nejsou zvyklí přemýšlet o čipsetech.“
Rotman Eppsová už před více než rokem předpovídala, že možné zmatení spotřebitelů by mohlo vést k propadům prodejů. „Prodej na x86 založených tabletů ve stejných prodejních kanálech jako tabletů s Windows RT zmate spotřebitele a vytvoří podmínky pro nespokojenost, když si spotřebitel koupí [Surface s Windows 8 Pro] a myslí si, že si kupuje něco jako iPad,“ píše Eppsová. Praxe však ukázala, že problém je opačný – uživatelé žehrají na nemožnost spustit desktopové aplikace na Windows RT.
Podobné zmatení pronásledovalo Microsoft i v minulosti, kdy společnost vydala osekanou verzi Windows, zvanou „Starter“, a vybavovala s ní netbooky, nebo když prodávala šest rozdílných verzí Vista a Windows 7.