;

Seznam.cz začíná s testováním RTB reklamy

19. 2. 2014
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: © vichie81 - Fotolia.com
Seznam.cz začíná s testováním prodeje standardních reklamních ploch za pomocí technologie RTB (real time bidding). Mělo by to přinést vyšší účinnost on-line display reklamy.

Seznam.cz spouští test prodeje reklamních ploch pomocí RTB (real time bidding, nabídka v reálném čase). Systémy RTB spočívají v aukční soutěži reklamy na základě informací z cookie návštěvníka. Známe je především ze systémů PPC, faktickým leaderem trhu je v této oblasti Google s AdWords. U display reklamy, tedy reklamy prodávané na zobrazení, je však podíl toho, co se prodá pomocí RTB, zatím marginální a během roku 2013 činil okolo 20%.

Běžná reklama, prodávaná na základě počtu zobrazení, má jen velmi malou účinnost. Statistiky v České republice uvádějí účinnost (hodnocenou jako kliknutí) mezi 0,01 a 0,05%. Dosavadní zkušenosti ukazují, že je reálné dostat míru prokliku na hodnotu 1% i více. Display reklama se dosud umisťovala kontextově k obsahu stránky, systémy RTB ale tento systém mění v tom, že především zohledňují to, komu se reklama bude zobrazovat. U RTB je totiž důležitější pro hodnocení konkrétního zájmu daného návštěvníka nikoli zaměření aktuální stránky, ale historie témat, které si návštěvník prohlédl dříve.

Díky vyšší účinnosti a zaměřením na návštěvníka RTB zcela mění způsob prodeje reklamy i její úspěšnost. Nyní se očekává její velký rozmach. Seznam nezůstal stranou začal nabízet plochy zapojené do RTB v otevřené aukci, tedy pro jakéhokoliv klienta, který splňuje stávající podmínky pro inzerci na Seznam.cz. Aukce sdílí stejné plochy, které jinak nabízí i obchodníci Seznam.cz klientům, kteří RTB nevyužívají - jde tedy o standardní reklamní pozice. Každá z nabízených ploch má přitom stanovený svůj cenový práh, aukce nezačíná na nule a výsledná cena je pak závislá na aktuální konkurenci v dané aukci. Plochy, které Seznam.cz dává k dispozici pro aukce v rámci RTB, mají podle prosincových dat NetMonitoru měsíční zásah přes 6 000 000 RU, a tím tedy pokrývají 90 % české internetové populace.

Aktuálně mohou inzerenti v RTB nakupovat veškeré bannerové plochy v rozměrech 300x250, 160x600 a 300x600 pixelů na všech službách z portfolia Seznam.cz. V následujících dnech budou postupně přidávány bannerové plochy dalších formátů. Nestandardní formáty, rich media, mobilní a video reklama se prozatím v RTB nabízet nebudou.

V rámci testovacího provozu bude Seznam zkoušet několik různých technologií SSP (supply side platform), které RTB technicky zajistí. Vybraná technologie bude integrována do reklamního systému Seznamu v létě. Laborování se SSP na straně Seznamu se ovšem inzerentů nijak nedotkne.

ICTS24

Čtěte také:
→ Seznam zásadně promění portál Firmy.cz
Nově bude možné vkládat firemní údaje zdarma. Platit se bude za speciální nabídky a za lepší pozici ve výpisu hledání.
 Průměrná míra prokliku je v ČR relativně nízká
Již třetina kampaní ale využívá rich media bannerů, kde se dosahuje lepšího výsledku.

G+