;

Podnikové sociální sítě pronikají do českých firem

12. 4. 2014
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: © ra2 studio - Fotolia.com
V posledním roce v ČR dochází k postupnému (a předpokládanému) nárůstu využívání podnikových sociálních sítí, tzv. ESN (Enterprise Social Networks).

Firemní Facebook má snad už každá retailová firma, Twitter se stal důležitým volebním nástrojem a o sociálních médiích se začíná stále více mluvit i v kontextu interního využívání ve firmách. Hlavním rysem trendu tzv. social business je využívání principů sociálních médií uvnitř firmy s cílem větší transparentnosti, flexibility a efektivity vnitrofiremní komunikace a spolupráce. Organizace, které se rozhodly nasadit sociální software, vykazují vyšší úspěšnost, lépe rozumějí svým zákazníkům a rychleji reagují na změny. Dostupné statistiky ukazují velmi působivá čísla: 25–30% nárůst produktivity znalostních pracovníků, zvýšení ziskovosti o 60 %, snížení fluktuace, zvýšení loajality zákazníků o 25 %. Zajímavý je i fakt, že 90 % firem z žebříčku Fortune TOP500 má podnikovou sociální síť již implementovanou.

„Social“ je jeden z hlavních globálních trendů, a jakmile se u nás trochu rozplynou „cloudové“ mraky, zaujme jistě místo na výsluní mediální pozornosti i v ČR. Na rozdíl od cloudu, big dat, green IT apod. je zde ale jedna velká odlišnost: „social“ je z větší části o lidech, jejich vzájemné komunikaci, spolupráci a firemní kultuře než o samotné technologii ESN. Sociální software jen usnadňuje pozitivní změny, které do firem přináší trend social business.

Většina podniků začíná s externími sociálními médii a až potom se zabývá jejich interním využitím a případnou cílenou transformací na „sociální podnik“ (social business, social enterprise). Praxe však ukazuje, že je velmi těžké být social navenek, když firma není social uvnitř.

Začátkem září se uskutečnil pod mediální záštitou CIO Business Worldu v pražské Galerii Louvre již druhý ročník konference Get Social, pořádané společností DNS, která na český trh distribuuje podnikový software řady renomovaných výrobců. Na rozdíl od podobných akcí, jež se věnují pouze veřejným sociálním médiím, byla tato konference zaměřena dovnitř firem – tedy na social business. Na konferenci vystoupili odborníci z IT firem IBM, Deloitte nebo Avast, ale i z univerzit a organizací, které mají k IT poměrně daleko.

Ve světle rychlých změn, kterými prochází celý svět, se nezbytností stává rozvoj lidského kapitálu firem a transformace pracovní síly. Například IBM po loňské akvizici společnosti Kenexa intenzivně propojuje právě témata behaviorálních věd, spolupráce, big dat a pokročilé analytiky, které pak uceleně prezentuje jako smarter workforce. Podniky ale přistupují k tématu social business a social enterprise značně rozdílně. Například společnost Deloitte se se svými klienty v ČR hodně věnuje přínosům otevřené inovace, neboť podle ní jsou sociální média signifikantní složkou úspěchu dnešních firem a nelze je dále ignorovat. Společnosti se musejí naučit zaměstnance podporovat (a odměňovat) v hledání nových nápadů a vytvořit kulturu, kde se lidé nebojí dělat chyby.

Social business je nasazován velkými korporacemi, ale že má smysl i pro malou firmu, ukázali zástupci Koučink centra. Samostatnou, a poměrně málo probádanou oblastí, je vedení komunit, náplň práce „social media managera“ a nábor takových lidí do organizace.

Úspěšná sociální iniciativa se tak stává pouze milníkem na cestě k obchodnímu úspěchu. Nasazení podnikového softwaru v přímé souvislosti s obchodními cíli a potřebami organizace. Je určitě dobře, že i v ČR už jsou firmy, které mají s tímto trendem pozitivní zkušenosti. Známý on-line prodejce CZC.CZ se v loňském roce rozhodl jako jeden z prvních v republice implementovat principy social business, aby mu pomohly zvládat rychlý růst společnosti. Přestože zavádění sociálního softwaru IBM Connections některé manažery „hodně bolelo“, podstoupeného úsilí nelitují a nové principy firemní komunikace považují za jednoznačně přínosné. Adopce ESN není pro organizace vždy snadná, proto se do popředí zájmu dostávají i různé strategie, jak podpořit adopci nových forem spolupráce mezi uživateli. Klasický způsob „pošleme uživatele na školení“ totiž v této oblasti moc nefunguje. Pro podporu zapojení zaměstnanců se také čím dál více využívají principy gamifikace.

ICTS24

Autor pracuje jako business development manager ve společnosti DNS.

Čtěte také:
→ Facebook kupuje WhatsApp za 16 miliard USD
Největší sociální síť chce posílit v komunikaci v reálném čase. WhatsApp umožňuje komunikaci mezi mobily i na různých platformách.
→ 77% českých firem nepoužívá Facebook pro firemní komunikaci
Vedle Facebooku zná česká byznys komunita nejvíce YouTube a Google+. Twitter aktivně používají pouze 2 % z nich.