Bez pomoci počítačů by již dnes nemohl vzniknout snad žádný vysokorozpočtový film. Počátky využívání počítačů ve filmovém průmyslu sahají do 60. let minulého století a jsou spojeny s filmy jako Stroj času, Kleopatra či Ptáci.
Do stejného období také přísluší první pokusy o 3D počítačovou animaci. Například v roce 1964 vznikla v laboratořích Boeingu krátká 3D animace přistávajícího letounu kombinující trojrozměrný prostor a kresbu. A v polovině 60. let se vynořily i první příklady počítačem generovaných animací.
Postupně se počítače začaly využívat pro tvorbu filmových speciálních efektů a pro postprodukci. V roce 1980 došlo i na pokusy s fraktálovými animacemi. Osmdesátá léta pak představují vrcholnou éru "nepočítačových" speciálních efektů a zároveň pokračující rozvoj těch počítačových. V druhé polovině 80. let se na scéně objevuje studio Pixar, dnes špička ve tvorbě počítačem animovaných filmů.
Asi málokdo pak počátkem 90. let nebyl ohromen hollywoodským filmem Terminátor II, kde se využívaly vícenásobně morfované povrchy a simulace přirozeného lidského pohybu.
Prozatím nejúspěšnějším počítačovým filmem z hlediska výdělku je Shrek 2, který svým tvůrcům dosud přinesl přes 441 milionů dolarů. Přes částku čtvrt miliardy dolarů se přehouply ještě filmy Hledání Nema (340 milionů dolarů), Shrek (268), Úžasňákovi (261) a Příšerky, s. r. o. (265).
Tvorbě počítačových efektů a na počítačích vytvořených filmů se věnují i některá specializovaná studia. Jedním z nejznámějších je Pixar, který pracuje s 3D animací, na poli spíše těch dvojrozměrných lze jmenovat například Rough Draft Studios. Za komerčně nejúspěšnějším 3D animovaným filmem stojí studio DreamWorks Animation, které kromě Shreka stvořilo například i Madagaskar.
S nároky na kvalitu animace rostou i požadavky na výpočetní výkon. Shrek 3 si vyžádal 20 milionů hodin renderování (první díl potřeboval 5 milionů a druhý díl 10 milionů) a ve špičkách byly na tento účel v renderovací farmě využity téměř 4 tisíce procesů AMD64.
Pixar vytvořil mimo jiné Příběh hraček, Hledání Nema či Úžasňákovi. Na vzestupu studia se podílel Steve Jobs, který jej koupil za 10 milionů dolarů po svém prvním vyhazovu z Applu v roce 1986. V loňském roce pak Pixar převzal Disney výměnou za akcie v hodnotě kolem 7,4 miliardy dolarů.
Rough Draft Studios animovalo řadu televizních seriálů, můžeme jmenovat Beavise & Butt-heada, Simpsonovi či Futuramu. Studio se specializuje na mix tradiční a počítačové animace, posledním projektem je "Simpsonovi: Film", jehož premiéra bude letos v létě.
Simpsonovi jsou nejdéle běžícím (18 sezon) animovaným seriálem v hlavním vysílacím čase. V květnu 2007 se v USA promítala 400. epizoda. Podle oficiálních údajů seriál každý týden sleduje 60 milionů diváků po celém světě, z toho v Evropě 7 milionů. Například americký časopis Life označil Simpsonovy za jednu z věcí, které změnily Ameriku a Oxfordský slovník přidal v roce 2001 do oficiálního vydání Homerovo "D' oh!"