;

Pět způsobů, jak umělá inteligence změní CRM

6. 8. 2024
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: © Mimi Potter - Fotolia.com
Když před nedlouhou dobou společnosti Microsoft a Salesforce oznámily rozsáhlejší začleňování nástrojů umělé inteligence do svých softwarových řešení, předznamenalo to začátek revoluce na trhu CRM.

Systémy generativní umělé inteligence, jako je ChatGPT společnosti OpenAI nebo Bard společnosti Google, mají potenciál změnit způsob práce v podnicích. Některé predikce jsou sice stále ještě příliš odvážné, ale změny jsou tu a jednou z prvních kategorií produktů, na které dopadnou, jsou systémy CRM.

HP Knowledge HUB pro moderní firemní IT

NOVINKA Navštivte novou speciální on-line zónu CIO Business Worldu, kde vám ve spolupráci s HP budeme průběžně radit, jak snadno a bezpečně pracovat na cestách, jak si usnadnit život používám správných nástrojů, jak zvládnout přechod z kanceláří domů a zase nazpátek a jak se přitom chovat ekologicky.

Pomoc a inspiraci pro moderní IT najdete v našem HP Knowledge HUBu.

Softwarové služby jsou snadno dosažitelným cílem této nové revoluce. Je snazší umělou inteligenci propojit s existujícím softwarem než s ní budovat zcela nové služby od nuly. Systémy CRM jsou v tomto ohledu obzvláště atraktivním cílem, protože efektivní implementace AI se může rychle projevit na ekonomických výsledcích podniku. Zvýšení prodeje o několik procent díky lepšímu zacílení na lukrativní zákazníky je realistickým scénářem pro propojení CRM s AI.

Efektivnější segmentace zákazníků

Dobře integrovaný systém CRM by měl být schopen vytvářet přehledy o segmentech zákazníků, vzorcích útraty a historii výdajů. Na základě toho lze nastavit marketingové kampaně, tak aby oslovovaly konkrétní skupiny klientů, nebo přizpůsobit přímé prodejní aktivity. 

Umělá inteligence není jen ta generativní, upozorňuje odborník David Filgas
Umělá inteligence není jen ta generativní, upozorňuje odborník David Filgas
0:00/

V závislosti na systému CRM a jeho konfiguraci však může být obtížné takové sestavy generovat a ke správným lidem se mohou dostat se zpožděním. 

Integrace ChatGPT do platformy Power Platform společnosti Microsoft umožňuje firmám rychle vytvářet vlastní pracovní postupy s využitím uživatelsky přívětivého textového konverzačního rozhraní. 

Namísto sestavování komplikovaných dotazů pro generování reportů mohou uživatelé z marketingového a prodejního týmu klást dotazy přirozeným jazykem a okamžitě získávat informace o potenciálních zákaznících.

Transformace prodejního procesu

Na základě výše popsaných možností lze prodejní kanály a cesty zákazníků upravovat za chodu a přizpůsobovat je proměnným, jako jsou ekonomické podmínky, aktivity konkurence nebo změny vkusu a nálad cílových skupin.

Video ke kávě

Máte čas na rychlé a informativní video?

To, co fungovalo minulý měsíc, nemusí fungovat dnes a umělá inteligence nabízí potenciál pro dynamičtější proces konverze potenciálních zákazníků na skutečné.

Změny ve využití podnikových informačních zdrojů

Organizace neustále generují obrovské objemy dat a výzkumná společnost IDC předpovídá, že v letech 2018 až 2025 dojde k jejich více než pětinásobnému nárůstu. Vzhledem k tomu, že v roce 2021 byla uchována a využita pouze dvě procenta dat generovaných v roce předchozím, je zřejmé, že mnoho podniků nevyužívá své informační zdroje efektivně. 

Zakažte Facebooku, aby si na vašich příspěvcích vytrénoval svou AI Přečtěte si také:

Zakažte Facebooku, aby si na vašich příspěvcích vytrénoval svou AI

Generativní umělá inteligence nabízí možnost rychlého a nákladově efektivního využití podnikových datových zdrojů k tvorbě marketingových materiálů, ať v textové nebo grafické podobě.  

Vytváření personalizovaného marketingového obsahu

Informační zdroje umožňují také přizpůsobovat marketingový obsah a sdělení na míru potřebám a přáním jednotlivých dosavadních i potenciálních zákazníků. Je poměrně realistické si představit, jak systémy generativní umělé inteligence například ukazují klientům, jak vypadají v určitém oděvu v různých situacích. 

Samozřejmě takové aplikace narážejí na otázky ochrany osobních údajů, ale při důsledné implementaci platných předpisů je to řešitelné.

Využití potenciálu platforem

V tomto nově vznikajícím prostředí budou dominovat dodavatelé CRM, kteří vytvoří platformy, jež přilákají vývojáře třetích stran, a rozšíří tak nabídku řešení – jak již oznámily společnosti Salesforce a Microsoft. Zkušenost za posledních dvacet let technických inovací ukazuje, že nejúspěšnější byly právě firmy, které vytvořily platformy. 

Softwarové i hardwarové produkty jsou vylepšovány doplňkovými službami a řešeními poskytovanými externími specialisty, přičemž z vytvoření prosperujícího ekosystému aplikací a doplňků má prospěch jak provozovatel platformy, tak externí vývojáři, a především samotní uživatelé. 

Kybernetická bezpečnost s Computerworldem II.: Připravte se na NIS2
Kybernetická bezpečnost s Computerworldem II.: Připravte se na NIS2
0:00/

Menší dodavatelé CRM však budou mít potíže s dosažením tohoto cíle, nedisponují-li dostatečně velkou uživatelskou základnou potřebnou k přilákání vývojářů.

Stejně jako internet změnil způsob, jakým komunikujeme, vyhledáváme informace a nakupujeme, změní generativní umělá inteligence dynamiku konkurenčního prostředí pro většinu podniků. Dnešní technologická infrastruktura je připravena k tomu, aby nová generace systémů umělé inteligence sprovodila ze světa mnoho zavedených způsobů práce. CRM bude jen jednou ze součástí této revoluce, ale její dopad se projeví ve všech odvětvích ekonomiky.

 

CIO Business World si můžete objednat i jako klasický časopis (v tištěné i v digitální podobně) Věnujeme se nejnovějším technologiím a efektivnímu řízení podnikové informatiky. Přinášíme nové ekonomické trendy a analýzy a zejména praktické informace z oblasti podnikového IT se zaměřením na obchodní a podnikatelské přínosy informačních technologií. Nabízíme možná řešení problémů spojených s podnikovým IT v období omezených rozpočtů. Naší cílovou skupinou je vyšší management ze všech odvětví ekonomiky.