;

Perlička: Počítačové hry léčí?

30. 10. 2003
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Počítačové hry, zejména ve spojení s virtuální realitou, mohou pomáhat při léčbě psychických poruch, uvádí nová studie vypracovaná vědci na univerzitě v kanadském Quebecu. Podle vědců dokáže simulované prostředí velmi urychlit především léčbu fóbií. Konkrétně je uveden např. strach z pavouků nebo z výšek, který měly odstranit hry Half-Life a simulátor Unreal Tournament.

Počítačové hry, zejména ve spojení s virtuální realitou, mohou pomáhat při léčbě psychických poruch, uvádí nová studie vypracovaná vědci na univerzitě v kanadském Quebecu.
Podle vědců dokáže simulované prostředí velmi urychlit především léčbu fóbií. Konkrétně je uveden např. strach z pavouků nebo z výšek, který měly odstranit hry Half-Life a simulátor Unreal Tournament.

Virtuální realita na jednu stranu nebyla tak radikální jako léčba chorobného strachu šokem, na druhou stranu však byla podstatně rychlejší a účinnější než jiné terapeutické metody. V průběhu počítačových simulací se nedostavovaly šokové reakce, pacienti si byli schopni udržet od prožívaného děje distanci. Příznivý účinek vykazovaly přitom hry i ve "starém střihu", tj. realizované pouze před monitorem s klávesnicí a myší bez dalších technických vymožeností.

Článek původně vyšel v odborném časopise CyberPsychology and Behavior (zajímavou informací může být už samotná existence takto úzce specializovaného titulu) a odtud byla informace převzata tiskovými agenturami. Jedná se jistě o pozoruhodný příspěvek k problematice psychického dopadu počítačových her či virtuální reality, které jsou jinak dávány do souvislosti spíše se vznikem závislostí a dalšími negativními účinky.

Poznámka Pavel Houser: Počítačové hry nehraju, takže nevím, v jaké hře jsou pavouci a v jaké něco jiného. Proto to "spárování" hra-porucha berte s rezervou. Jako úvaha na okraj mě k tomu však napadá, že by mohl být zajímavý byznys už hru vyvinout jako "terapeutickou". Nejprve zmapovat, jaké fóbie jsou nejčastější atd., atd.

Autor článku