Hlavní navigace

Osm způsobů, jak odhalit (a odmítnout) špatné rady IT poradců

3. 7. 2023
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: Depositphotos
V IT je rad nepřeberné množství a jejich slepé dodržování může vést ke ztrátě času, peněz a reputace. Naučte se, jak rozpoznat varovné signály toho, že by konzultant mohl poskytovat zavádějící pokyny.

Vítejte ve zlatém věku odborníků. V dnešní době je těžké jít kamkoli v IT, fyzicky nebo virtuálně, aniž byste narazili na někoho, kdo nabízí IT poradenství. Problém je samozřejmě v tom, že mnozí odborníci – dokonce i ti, kteří jsou přidruženi k významným organizacím – se někdy mýlí. Nebo častěji mohou mít v některých věcech pravdu a v jiných se mýlí. Často se jedná o příliš mnoho šedé oblasti na to, abyste vydali všanc váš podnik.

Co se dozvíte v článku
  1. 1. Pozor na předem připravené rady
  2. 2. Očekávejte řešení, ne doporučení
  3. 3. Rada prostě nedává smysl
  4. 4. Rozšiřte svůj záběr a zapojte interní odborné znalosti
  5. 5. Pátrejte po objektivitě
  6. 6. Vyžádejte si cílenou radu
  7. 7. Hledejte více zdrojů
  8. 8. Zdvořile odmítněte špatnou radu
Tucet chyb při hledání zaměstnání, které byste neměli udělat Přečtěte si také:

Tucet chyb při hledání zaměstnání, které byste neměli udělat

Naučit se vyhodnocovat odborné rady je dovednost, kterou musí ovládat každý IT lídr. Přijímat rady jakéhokoli konzultanta za nominální hodnotu je riskantní a potenciálně škodlivé pro podnikání a kariéru. Než přijmete jakékoli externí poradenství ohledně jakéhokoli problému IT nebo podnikání, prohlédněte si následujících osm způsobů, jak zjistit, zda je konzultant skutečně na té správné cestě.

1. Pozor na předem připravené rady

Poradenství, které zní, jako by sjelo z montážní linky poradenství a vytvořilo univerzální informační pecku, je jistým znamením, že se poradce ve skutečnosti nesnaží porozumět vašim konkrétním výzvám a cílům. 

Aby bylo řešení pro konzultanta životaschopné, mělo by řešit jedinečné potřeby každého klienta, říká Olexander Paladiy, produktový ředitel studia softwarových produktů a poradenské firmy Railsware. „Stejně jako u obleku šitého na míru chcete doporučení, které je sešité pro vaše konkrétní potřeby.“

Kromě své naprosté zbytečnosti postrádají generalizované rady všeobecně data, vhled a zaměření potřebné k podpoře jejich doporučení. „Dobrý konzultant vždy zváží dlouhodobé důsledky,“ říká Paladiy, který také nabádá vedoucí IT oddělení, aby si dávali pozor na poradce, kteří upřednostňují nátlakové přesvědčování před kolaborativním brainstormingem. 

Vlastimil Chramosta (Thein Digital): Záleží nám na zákaznících i našich zaměstnancích Přečtěte si také:

Vlastimil Chramosta (Thein Digital): Záleží nám na zákaznících i našich zaměstnancích

„Chcete radu od týmu, který dokáže se dokáže dostatečně angažovat na to, aby zpochybnil vaše nápady nebo navrhl alternativní cesty.“

2. Očekávejte řešení, ne doporučení

Doporučení jsou skvělá, ale automaticky se nepromění v řešení. „Většina dialogu s konzultantem by vám měla zopakovat problém, který řeší,“ radí Bill Carslay, senior viceprezident a generální manažer profesionálních služeb ve firmě Rimini Street poskytující služby podpory IT. „Výsledné řešení by mělo přímo souviset s problémem, jak je definován ve vašich podmínkách, a mělo by následovat kroky a fáze, které je vaše organizace ochotna přijmout.“

Když se konzultant chopí běžné IT výzvy a rychle popíše, jak ji vyřeší, je pravděpodobné, že řešení nebude plně řešit velmi specifický problém, kterému může organizace čelit. „Mějte na paměti, že jedna velikost nevyhovuje všem, a hledejte doporučení, která odpovídají parametrům, jež jste nastavili, nebo je rozšiřují,“ navrhuje Carslay.

Listujeme novým CIO Business Worldem 3/23 Přečtěte si také:

Listujeme novým CIO Business Worldem 3/23

Mějte na paměti také to, že špatná rozhodnutí založená na špatných radách nevyhnutelně povedou ke ztrátě času. Náklady na neřešení problému, stejně jako ztráta energie a soustředění budou mít přímý dopad na zúčastněné týmy, varuje Carslay. „Budou se muset zotavit a zároveň musí být poskytnuto správné řešení.“

3. Rada prostě nedává smysl

Když rada postrádá logické zdůvodnění, odporuje datům nebo nezvažuje dlouhodobé důsledky, je pravděpodobně špatná. „Kritická mysl a přísné hodnocení vám pomohou odlišit dobré od špatného,“ říká Edward Kring, viceprezident inženýrství společnosti Invozone.com pro vývoj softwaru.

Následování špatných rad může vést ke škodlivým výsledkům, včetně promarněného času, ztracených zdrojů a promarněných příležitostí. Může to také vést k finančním ztrátám, poškození pověsti a zpomalení postupu směrem k očekávaným cílům. Mezitím může špatné poradenství negativně ovlivnit rozhodování, obchodní vztahy a dlouhodobý úspěch. Kring poznamenává, že při zvažování rad ke zmírnění těchto potenciálních důsledků je důležité postupovat opatrně a rozlišovat.

4. Rozšiřte svůj záběr a zapojte interní odborné znalosti

Zaměřte se i mimo konzultanty a získejte přístup ke skutečným znalostem, které jsou k dispozici od odborníků na danou problematiku, radí Dirk Mersch, generální ředitel severoamerické kanceláře pro CamIn-Cambridge Innovation Consulting. Malé a střední podniky mohou poskytovat informace a odpovědi rychleji a efektivněji než všeobecní odborníci, říká.

Nabídněte datovou analýzu celé firmě Přečtěte si také:

Nabídněte datovou analýzu celé firmě

Vedoucí oddělení a další malé a střední podniky mohou nabízet vynikající zpětnou vazbu, říká Ann Martinová, ředitelka operací CreditDonkey, což je web zabývající se hodnocením a srovnáváním úvěrů. „Pokud nevěří, že rada konzultanta je proveditelná, praktická nebo užitečná, je pravděpodobné, že mají pravdu, zvláště pokud tuto odpověď dostanete od více oddělení.“

Pamatujte však, že malé a střední podniky mají často své vlastní cíle, které mohou někdy ovlivnit jejich objektivitu. Celkově je nejlepším přístupem hledat informace od celé řady různých malých a středních podniků, říká Mersch.

5. Pátrejte po objektivitě

IT lídři by měli očekávat, že jejich konzultant bude 100% objektivní. Aby bylo zajištěno, že poradce poskytuje nezaujaté rady, Mersch navrhuje vytvořit interní proces vzájemného hodnocení. „Peer review je dobře rozvinuté na akademické půdě, kde je objektivita obzvláště důležitá,“ poznamenává. „Abychom vám pomohli s peer review, zajistěte, abyste měli interní tým, který se vzdělává v technologii, již zkoumáte.“

Mersch také zdůrazňuje důležitost přímého přístupu k poskytovatelům poradenství. „Pokládejte jim přímé otázky a ujistěte se, že rozumějí nuancím vaší organizace,“ říká.

6. Vyžádejte si cílenou radu

Existuje ostrý rozdíl mezi zprávami navrženými tak, aby vyvolaly zájem o technologickou oblast, a zprávami zaměřenými na prohloubení porozumění.

Mersch nabízí analogii. „Představte si auto jako novou technologickou oblast,“ říká. „Můžete mít jistotu, že nastoupíte a budete řídit auto poté, co obdržíte základní rady ohledně startování zapalování a používání pedálů.“ Přesto byste stále nevěděli nic o mechanických funkcích vozidla nebo o tom, jak jej řídit bezpečně. „Když významně investujete do nové technologie, musíte pochopit, jak funguje a jak ji dobře řídit,“ říká Mersch.

Video ke kávě

Máte čas na rychlé a informativní video? 

Vedoucí IT by také měli hledat konzultační doporučení poskytující věrohodné důkazy, že zvažovaná technologie nebo metodika je dostatečně vyspělá, aby vyhovovala potřebám cíleného případu použití. Mersch dodává, že navrhovaná technologie nebo proces by měly vždy představovat jasný finanční přínos.

Je velmi důležité zajistit, aby jakékoli nabízené poradenství bylo specificky přizpůsobeno jedinečným potřebám organizace. „Přístup zkopíruj a vlož, jedna velikost pro všechny, jen zřídka vede k vysoké návratnosti investic,“ uvádí Mersch.

7. Hledejte více zdrojů

Nalezení důvěryhodného zdroje kvalitní poradenské rady vyžaduje mnohostranný přístup, říká Stephen Robinson, zakladatel kreativní agentury Outrank. Navrhuje hledat potenciální poradce na konferencích, webinářích a oborových publikacích. Robinson také doporučuje účast v profesionálních sítích, jako je LinkedIn.

„Tyto cesty nabízejí příležitosti, jak rozšířit své znalosti, získat poznatky a spojit se s podobně smýšlejícími kolegy, kteří se mohou ukázat být cenným zdrojem rad.“ Dodává, že „je dobré vkročit do dveří a vybudovat si vztah dříve, než je budete potřebovat.“

8. Zdvořile odmítněte špatnou radu

Je důležité si uvědomit, že konzultanti a poradci jsou pouze lidé, kteří jsou schopni dělat chyby nebo být oklamáni dezinformacemi dodavatelů. Nebojte se odmítnout špatné poradenské rady, říká Robinson.

Odmítat zavádějící rady však vyžaduje jistou míru jemnosti a profesionality. Robinson doporučuje vyjádřit vděčnost za příspěvek a zároveň jasně vyjádřit své výhrady a sdílet své obavy ohledně toho, jak jsou rady v souladu se současnou strategií vaší organizace a budoucími cíli.

Udržování otevřené komunikace a upřímnosti je zásadní, říká Robinson. „Pokud je to vhodné, nabídněte alternativní návrhy, abyste mohli spolupracovat na nalezení společného řešení, nebo si vyžádejte druhý názor, abyste zajistili konstruktivní výměnu myšlenek.“

 

CIO Business World si můžete objednat i jako klasický časopis (v tištěné i v digitální podobně) Věnujeme se nejnovějším technologiím a efektivnímu řízení podnikové informatiky. Přinášíme nové ekonomické trendy a analýzy a zejména praktické informace z oblasti podnikového IT se zaměřením na obchodní a podnikatelské přínosy informačních technologií. Nabízíme možná řešení problémů spojených s podnikovým IT v období omezených rozpočtů. Naší cílovou skupinou je vyšší management ze všech odvětví ekonomiky.