;

Odpovědnost za využití digitálních technologií se posouvá na finanční ředitele

23. 4. 2015
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: © bloomua - Fotolia.com
Nový výzkum ukazuje, že zabývat se vývojem digitálních technologií musí nejen CIO, ale také finanční vedení firem, které za efektivitu jejich využití musí převzít svůj díl odpovědnosti.

Průzkum provedla ACCA (Asociace certifikovaných účetních) ve spolupráci s IMA (Institut manažerských účetních) a sestavila žebříček pěti vlivů, které budou hrát klíčovou roli při proměně nejvyšší pozice finančního oddělení ve firmách. Kromě kolísání ekonomiky, rizika ekonomického prostředí a přirozeného talentu jsou tam dva faktory, které přímo souvisí s problematikou ICT: množství dat a digitální technologie.

Odpovědnost za třetí platformu a za využití dat

Analytici společnosti IDC zveřejnili svoji předpověď celosvětového vývoje odvětví informačních a komunikačních technologií (ICT) v roce 2015. Klíčovým pro letošní rok bude podle IDC dynamičtější přechod na tzv. třetí platformu technologických inovací a růstu, která spočívá na čtyřech pilířích: mobilitě, cloudových službách, analýze velkých dat a sociálních technologiích (včetně z nich vycházejících technologických řešení). Tato platforma se ozačuje také jako koncept SMAC (social, mobile, analytics and cloud).

Využívání digitálních technologií představuje výhodu, kterou mají vedoucí finančních oddělení k dispozici především při rozhodování o tom, jaké investice upřednostnit v zájmu růstu firmy. Studie ACCA a IMA dokonce přímo ukazuje, že digitální technologie se stávají jedním z hlavních nástrojů finančního vedení.

Aby se třetí platforma (SMAC) stala strategickým nástrojem pro dosahování změn, to bude odpovědností finančních ředitelů. Ti se budou muset novými trendy "popasovat" a nebudou moci nechávat všechnu zodpovědnost na firemních informaticích.

ICTS24

Studie dále naznačuje, že finanční ředitelé jsou také pod tlakem v souvislosti se správným využíváním různých dat. Finanční oddělení se musí v současnosti přizpůsobit a musí zajistit, aby jeho aktivity byly v souladu s širší firemní strategií. Firmy dobře využívající data, která jsou jim k dispozici, mají konkurenční výhodu. Problémem však zůstává, jak nalézt takové údaje, jež finančním oddělením pomohou sledovat a hlásit důležité trendy, a následně pomohou celým firmám učinit ta správná obchodní rozhodnutí.

O průzkumu: Průzkumu se zúčastnilo 1 631 členů ACCA a IMA z celého světa. Sdělovali své názory ohledně znalostí, zkušeností a priorit finančních ředitelů v současnosti i budoucnosti. Součástí průzkumu byly i hloubkové individuální rozhovory s finančními profesionály ve vyšších funkcích z celého spektra podniků.