;

Notebooky v Česku - 66 procent lidí se považuje za experty

20. 1. 2008
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Prodeje notebooků překonávají prodeje stolních počítačů. Analytická společnost IDC očekává, že notebooky budou v roce 2009 představovat více než polovinu globálně prodaných počítačů. Evropa, Střední východ a Afrika (EMEA) jsou tradičními baštami mobilních počítačů a stojí v čele tohoto trendu. Ve třetím čtvrtletí roku 2007 se v tomto regionu vůbec poprvé prodalo více přenosných než stolních počítačů.

V prosinci roku 2007 provedla společnost Intel průzkum zaměřený na chování uživatelů ve vztahu k notebookům. "Průzkum ukazuje, že co se týče technických schopností, si uživatelé vcelku věří. Lidé používají notebook stále častěji, stává se nepostradatelným prvkem každodenního života," uvedl Martin Drdul, manažer pro rozvoj trhu společnosti Intel. "Pro mnoho Evropanů jsou přenosné počítače součástí jejich životního stylu - reflektují uživatelův styl a dotvářejí jeho image," dodal Martin Drdul.

Ve všech zkoumaných zemích si uživatelé v používání notebooků věří. Ani Česká republika není v tomto ohledu žádnou výjimkou. Pouhá dvě procenta českých respondentů sama sebe klasifikují jako "začátečníky", zatímco 66 procent si myslí, že patří spíše do kategorie "pokročilý" nebo "expert".

"V souladu s evropskými výsledky si čeští muži v technických schopnostech věří více než ženy. Tři ze čtyř mužů sami sebe řadí do kategorie ‚pokročilý' či ‚expert', zatímco takto vysoko se hodnotí jen dvě ze čtyř žen," shrnul výsledky průzkumu Martin Drdul. Hodně si v používání notebooků věří lidé středního věku. A i když generace lidí, jimž je nyní 34 až 55 let, nevyrostly ve světě, v němž by počítače byly součástí běžného života, pouhých osm procent dotazovaných z této věkové skupiny se považuje za začátečníky.



Průzkum rovněž ukazuje, že notebooky jsou nedílnou součástí životního stylu svých majitelů. Necelých 85 procent českých respondentů uvažuje o tom, co o nich jejich počítač řekne. Dále respondenti a respondentky vyžadují praktické počítače a upřednostňují jejich profesionální vzhled.

Technicky zdatní uživatelé spoléhají na své počítače v řadě každodenních činností - od používání elektronické pošty a hraní počítačových her až po stahování hudby a nákupy prostřednictvím internetu. "Majitelé notebooků často souběžně provozují více úloh. V průměru mají čeští uživatelé vždy najednou spuštěny alespoň čtyři aplikace," doplnil Martin Drdul ze společnosti Intel. K nejpopulárnějším aktivitám patří surfování po internetu, práce a komunikace s přáteli. Češi řadí práci mezi aktivitami na první místo, to je následováno komunikací s ostatními. "Až 92 procent českých vlastníků notebooků své počítače využívá k návštěvě webových stránek, komunikaci s ostatními e-mailem nebo blogy alespoň jednou denně," dodal Martin Drdul.


V rámci průzkumu bylo zjišťováno, co je pro uživatele přenosných počítačů nejdůležitější. "Češi při výběru notebooku upřednostňují životnost baterie, energetickou efektivitu a multimediální funkce," řekl Martin Drdul.
  • Životnost baterie - Pro nadpoloviční většinu tuzemských respondentů je výdrž baterie hlavním faktorem při výběru přenosného počítače. Tři z pěti uživatelů si přejí delší životnost baterie také ve svých stávajících noteboocích.
  • Energetická efektivita - Podle průzkumu preferují čeští uživatelé energeticky úsporné notebooky. Celých 86 procent respondentů tvrdí, že je pro ně tato vlastnost důležitá.
  • Lepší multimediální funkce - Celkem 74 procent českých respondentů ve svých počítačích upřednostňuje HD-DVD či Blu-ray mechaniku pro přehrávání filmů ve vysokém rozlišení.

Počet vlastníků a obliba přenosných počítačů stále rapidně rostou. U českých zákazníků dokonce natolik, že se čtvrtina respondentů nedokáže se svými miláčky rozloučit ani během dovolené.

V průzkumu padla také otázka, kterých produktů a jakých potěšení by se uživatelé byli ochotni vzdát, aby si mohli nechat svůj přenosný počítač. "Téměř třetina všech respondentů by si pro notebook byla ochotna odepřít čokoládu a sladkosti na celý rok. Sladkostí by se vzdalo více českých mužů než žen" doplnil Martin Drdul, manažer pro rozvoj trhu společnosti Intel.

Celkově 86 procent respondentů řeklo, že by bylo ochotno vzdát se kvůli svému notebooku alespoň něčeho - ať už by šlo o roční vysílání oblíbeného televizního programu, satelitní navigaci nebo třeba myčku nádobí - jen proto, aby jim zůstal jejich přenosný počítač.


Společnost Intel pověřila přední výzkumnou firmu Loudhouse, aby zjistila trendy a postoje panující mezi uživateli přenosných počítačů v devíti zemích Evropy: České republice, Francii, Německu, Itálii, Polsku, Rusku, Španělsku, Švédsku a Spojeném království. Za použití on-line metody bylo v průběhu prosince 2007 dotazováno celkem 2700 uživatelů notebooků – 300 zodpovězených dotazníků v každém ze zmiňovaných států.

Každé pohlaví mělo poloviční zastoupení a odpovědi přicházely z následně rozdělených věkových skupin:
  • 18–24 let: 38 procent
  • 25–34 let: 40 procent
  • 35–44 let: 14 procent
  • 45–54 let: 5 procent
  • 55 a více: 3 procenta