Společnost JKR, přední český dodavatel podnikových informačních systémů, uvádí na trh nový ERP systém BYZNYS VR (Vista Ready), které je přizpůsoben pro práci uživatelů ve Windows Vista a s Office System 2007.
Propojení ERP systému s Vista a Office 2007 nedokáže na takovéto úrovni v současnosti v Česku nabídnout žádná jiná lokální ani nadnárodní společnost.
Předcházející podnikový informační systém třídy BYZNYS – BYZNYS Win, byl po několika letech vývoje oficiálně představen v říjnu 2000 na veletrhu Invex. Během sedmi let se na trhu úspěšně uchytil jako oblíbený systém pro malé a střední organizace.
„ERP třídy BYZNYS mají za sebou v Česku již více než 1 200 instalací, což svědčí o kvalitách systému i o velmi dobré pozici společnosti JKR v oblasti podnikových informačních systémů,“ říká k tomu Vladimír Králíček, generální ředitel společnosti JKR a pokračuje: „V roce 2006 jsme začali pracovat na další verzi ERP třídy BYZNYS s označením BYZNYS VR, jehož hlavním cílem bylo přizpůsobit informační systém co nejvíce uživatelským potřebám a zároveň reflektovat nejmodernější trendy na poli informačních technologií. To se nám podařilo úspěšně splnit a vytvořit tak komplexní řešení, které v řadě oblastí nemá v ČR konkurenci.“
Systém BYZNYS VR představuje nejvyšší verzi ERP systémů řady BYZNYS a podporuje nejnovější trendy na trhu IT. Mezi nové vlastnosti systému se řadí zejména:
- Vývoj na technologií .NET společnosti Microsoft,
- Podpora nových trendů (menu v ribbonu, podpora formátování, uživatelská plocha)
- Optimalizace pro MS Windows Vista (sada Gadgetů, Windows Aero),
- Komunikace s MS Office system 2007 (plastické grafy, komponenta BVR Office),
- Podpora nejnovějších formátů – DOCx, XPS.
Cílem systému BYZNYS VR je dosažení většího uživatelského komfortu, který chce poskytnout s pomocí vyšší pružnosti systému nastavitelné až do úrovně individuálního uživatelského nastavení, napojením se komponentami na produkty typu MS Office systém či dotažením aktuálních informací na plochu uživatele bez nutnosti spuštění systému.
Druhým cílem systému je komplexní podpora víceúrovňového projektového plánování a řízení s napojením na moduly Zakázek a Informací či na Obchodní případy společnosti. Vedle informací z obchodních případů a karty zakázky tak dílčí projekty dotváří ucelenou představu o realizovaných akcích společnosti.
Související článek
ERP systém BYZNYS VR se skládá z několika významných funkčních a ovládacích oblastí, které ho odlišují od systému BYZNYS Win.
Gadgety
Systém BYZNYS VR umožňuje zobrazit k verzi MS Windows Vista tzv. „Gadgety“. Gadget představuje miniaplikaci zobrazující se zpravidla v pravé části plochy operačního systému. Hlavní výhoda gadgetů spočívá ve faktu, že jsou při správném nastavení neustále viditelné i přes maximalizovanou plochu formulářů uživatele. Druhá výhoda spočívá ve faktu, že k zobrazení požadované aktualizované informace není třeba spuštěného systému. Díky těmto výhodám může mít neustále finanční ředitel přehled o stavech financí v pokladnách či na bankovních účtech, obchodní ředitel si zobrazí seznam deseti nejvyšších pohledávek od odběratelů a běžný uživatel si zobrazí seznam nesplněných úkolů či kalendářových záznamů za aktuální den. To vše je viditelné bez nutného spuštění ERP systému BYZNYS VR.
Projektové řízení
Modul projektové řízení je určen uživatelům, jejichž akce jsou natolik komplexní, že vyžadují bližší rozbor po stránce definice průběhu akce, strukturovanosti, sledování dílčích činností, zdrojů, financí a termínů plánovaných na danou akci, a dále vyžadující následný rozbor z pohledu vlastní realizace. Na projektové řízení pak uživatel („project leader“) pohlíží z několika směrů:
Nástroj pro sledování termínů – u každého z projektů se v systému BYZNYS VR definují činnosti a jejich vzájemné posloupnosti či případně struktury. U každé činnosti jsou definovány datumy zahájení a termíny požadovaného dokončení činnosti. Díky automatické kontrole běžící na pozadí systému se project leader dozví o dílčích prodlevách systému. Dalším pomocníkem je při náhledu na činnosti Ganttův diagram, s jehož pomocí lze snáze definovat kritickou cestu v projektu či stavy rozpracovaných etap.
Nástroj pro řízení kapacit zdrojů – základním stavebním kamenem celého modulu je definice zdrojů. Pro každý zdroj definujeme jeho zařazení, možnosti vytížení pro připravená období a maximální vytížení v rámci období. Během definice projektu je tak možno sledovat vytíženost přidávaných zdrojů k činnostem projektu. Náhled na vytíženost kapacit je však zapracován i z pohledu konkrétního zdroje.
Nástroj pro plánování financí – díky detailnímu plánování fixních a variabilních složek nákladů na jedné straně, tak i fakturačních tarifů na straně druhé, lze velmi jednoduše sledovat finanční ukazatele na jednotlivé činnosti i projekty. Vybrané projekty si může uživatel přenést do plánu karty zakázky a tak získat ucelené informace také o jejím skutečném průběhu. Díky tomu lze posuzovat rozbor financí ze tří pohledů:
- „Jak by měl být projekt úspěšný z pohledu plánu projektu?“,
- „Jak by měl být projekt úspěšný z pohledu skutečné realizace projektu?“,
- „Jak dopadla skutečnost z pohledu obchodní zakázky?“.
BVR Office
Komponenta BVR Office představuje přidanou hodnotu k aplikaci MS Word 2007. S její pomocí je uživatel schopen zapisovat přímo do psaných dokumentů informace známé z ERP systému BYZNYS VR. Příkladem může být např. vložení adres společnosti a jejího obchodního partnera do úvodu smlouvy. Druhým příkladem může být příprava jakékoliv vydané korespondence ve formátovaném tvaru dle podnikových standardů (např. typu poptávka, nabídka, tiskové zprávy apod.). Na kliknutí na tlačítko se uživateli korespondence uloží nejen na disk či do centra sdílení dokumentů, ale zároveň se uloží jako nový záznam v systému BYZNYS VR včetně přiloženého dokumentu ve formátu DOC či DOCx. Stejným způsobem jako vydanou korespondenci je možné zpracovávat korespondenci přijatou, vlastní objednávky, záznamy o kontaktech (z telefonátů, schůzek, e-mailů apod.) či o interních informacích společnosti.
Atraktivita a ergonomie systému
Na základě analýzy každodenního chování uživatele při práci s ERP systémem došli vývojáři společnosti JKR k závěru, že je třeba zapracovat na atraktivitě, ergonomii a designu systému takovým způsobem, jenž by uživateli umožnil pohodlnější přístup k nabídkám či práci v nich samotných. Výsledkem je nyní systém BYZNYS VR, který umožní zobrazení aplikace na celé ploše displeje či pouze jako panel v části plochy, dále umožní zobrazení nabídek v ribonu pro rychlejší orientaci uživateli, nad každým dokumentem na disku či v centru sdílení dokumentů zobrazí jeho vlastní náhled pro přesnější představu při výběru dokumentu, či zobrazí různě uživatelsky nadefinované kombinace přehledů, formulářů či systémů s různými multiverzními firmami. Druhý směr k vyšší uživatelské přívětivosti představují v systému BYZNYS VR nové ergonomické prvky. Příkladem může být použití automatických textů (obecných či cílených na konkrétní formuláře), okno pro spuštění oblíbených či naposledy spuštěných nabídek, přehledy obecných detailů nad kterýmkoliv záznamem v systému, či centrální vyhledávání, jenž je aplikováno na celý systém dle nejnovějších trendů použitých například v operačním systému MS Windows Vista.
Finanční účetnictví
Finanční účetnictví je základní součástí systému BYZNYS. Díky důkladné a komfortní provázanosti s ostatními moduly zajišťuje přehlednou evidenci všech účetních dokladů a záznamů, které lze dotahovat z jednotlivých modulů, pořizovat ručně nebo s využitím přednastavených předkontací. Po aktualizaci dokladů do účetních knih umožňuje modul zpracování rozborů a podkladů pro interní potřebu každé účetní jednotky i pro vnější komunikaci se státními a finančními institucemi.
Fakturace
Fakturace se řadí mezi moduly obchodního okruhu systému BYZNYS. Umožňuje nastavení velkého množství parametrů, tudíž je značně flexibilní a použitelný v širokém okruhu uživatelů. Detailně definovaná přístupová práva zajišťují bezpečnost dat a povolují provádět některé operace jen odpovědným pracovníkům. Modul fakturace se rozděluje na pořízení odběratelských faktur, zpracování dodavatelských faktur, tvorbu zápočtů, upomínek, vyúčtování penále, sestav, grafů a účetní likvidaci jednotlivých dokladů.
Pokladna
Pokladna je dalším modulem obchodního okruhu, který umožňuje zápis příjmových a výdajových pokladních dokladů, tedy i vedení pokladní knihy pro tuzemské a valutové pokladny, včetně jejich zaúčtování a tvorby souvisejících sestav a grafů. Součástí modulu Pokladna je také nabídka prodeje zboží, která slouží k realizaci maloobchodního prodeje za hotové. V rámci přístupových práv lze nadefinovat jednotlivým uživatelům přístup do konkrétní pokladny, povolit opravu dokladů a změnu prodejní ceny.
Bankovní operace
Bankovní operace slouží především k pořizování příkazů k úhradě, devizových příkazů k úhradě, příkazů k inkasu, jejich tisku, odesílání do banky a v neposlední řadě k likvidaci bankovních výpisů až po jejich zaúčtování a k přenosu do modulu Finanční účetnictví. Modul Bankovní operace je úzce provázán s modulem Fakturace zejména v oblasti úhrad prvotních dokladů a také s modulem Mzdy a personalistika v oblasti výplaty mezd. Systém umožňuje evidenci libovolného množství bankovních účtů od různých bankovních domů a realizuje s nimi obousměrnou elektronickou komunikaci.
Evidence majetku
Evidence majetku je specifickou součástí systému BYZNYS. Zahrnuje sledování stavu a vývoje dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku, drobného majetku a také oceňovacích rozdílů a goodwillu. Součástí evidence je vedení inventárních karet hmotného a nehmotného majetku, provádění hodnotových pohybů a v neposlední řadě také daňových a účetních odpisů.
Skladové hospodářství
Skladové hospodářství je stěžejním modulem obchodního okruhu systému BYZNYS. Zahrnuje v sobě evidenci příjmů, převodů a výdejů sortimentu včetně sledování objednávek a rezervací, dále pak evidenci karet sortimentu a nákupních ceníků. Velkou výhodou modulu jsou rozsáhlé možnosti nastavení, zejména v oblasti cenotvorby při prodeji sortimentu.
Mzdy a personalistika
Mzdy a personalistika jsou specifickým modulem systému BYZNYS a obsahují především mzdovou a personální agendu. Zpracování v modulu Mzdy a personalistika zahrnuje evidenci pracovníků, problematiku výpočtu mezd, daní z příjmu, sociálního a nemocenského pojištění včetně počítání nemocenských a náhrad a sledování dovolené. Systém zohledňuje různé způsoby odměňování v jednotlivých firmách a umožňuje nastavit zpracování dle individuálních potřeb uživatelů včetně zpracování mzdové problematiky příspěvkových organizací a škol.
Zakázky
Zakázky tvoří nadstavbu účetního okruhu systému BYZNYS. V tomto modulu se sledují náklady, výnosy a hospodářský výsledek jednotlivých zakázek. Zakázka je v pojetí systému BYZNYS obsahem a časem omezená činnost uvnitř účetní jednotky, kterou je třeba samostatně ekonomicky vyhodnocovat. Náklady v Zakázkách se sledují po jednotlivých základních položkách kalkulačního vzorce – materiálové náklady, mzdové náklady, ostatní přímé náklady a nepřímé náklady (režie). Informace o nákladech a výnosech jsou do Zakázek natahovány přímo z jednotlivých modulů. Součástí zpracování v modulu Zakázky je také možnost definice plánu nákladů a výnosů pro pozdější porovnání.
Manažer
Modul Manažer v systému BYZNYS je modulem nadstavbovým, který podává ucelený pohled na hospodaření vlastní firmy a slouží pro pozorování vývoje jednotlivých ekonomických ukazatelů a tím i k budoucímu manažerskému rozhodování. Modul Manažer je rozdělen do tří základních okruhů – Ekonomika, Obchod a Provoz.
Výroba
Výroba je vhodná pro řízení opakované sériové i kusové zakázkové výroby a umožňuje také snadno kombinovat oba zmíněné způsoby výroby. Pořizování popisu výroby se provádí v rozsahu a podrobnostech, které si stanoví sám uživatel. Následně lze tato data využít pro kalkulace, vytváření výrobních příkazů, plánování výroby a kooperací, řízení dodávek vstupních materiálů, operativní sledování výroby, finanční vyjádření hodnoty rozpracované výroby, vyhodnocování výrobních zakázek a evidence výkonů pracovníků.
Doprava
Doprava je plně integrovanou součástí systému BYZNYS. Skládá se ze submodulů Dispečink, Mapy a Spedice. Dispečink umožňuje evidenci automobilů, pořízení stazek, vystavení vyplnění tuzemských a zahraničních cestovních příkazů, přesné sledování nákladů na provoz vozidla s možností provázání na náklady spojené s výdejovým skladovým dokladem. Mapy informují o poloze vozidla nebo nákladu. Spedice rozšiřuje dopravu o evidenci přijatých a prodaných přeprav. Systém je koncipován tak, aby maximálně podporoval týmovou práci dispečerů.
CRM
CRM (anglická zkratka pro řízení vztahů se zákazníky) poskytuje podporu při navazování nových a udržování stávajících vztahů s partnery společnosti. Modul je složen ze dvou úrovní evidence – z Operativního CRM a Analytického CRM. Operativní CRM se zabývá evidencí informací o komunikaci s daným partnerem, Analytické CRM obsahuje nabídky, jež jsou určeny k zobrazení přehledů za partnera či sortiment.
Informace
Informace umožňují sledovat informační toky ve firmě, zajišťují evidenci a sledování informací obecného charakteru, zadávání úkolů, plánování pomocí kalendáře, evidování korespondence a poštovného, zaznamenávání a prohledávání telefonních čísel. Nechybí sledování využívání karet CCS a návazně sledování dlouhodobé spotřeby automobilů a nákladů na kilometr.
Workflow
Workflow slouží jako nástroj automatizace podnikových projektů nebo jejich částí, během nichž se přenáší úkoly, příkazy či informace z jednoho účastníka procesu na jeho přímé následovníky. Na základě požadavku na projekt se vytvoří šablona projektu, která slouží jako vzor pro vytváření následných ostrých projektů, z čehož vyplývá možnost opakovaného použití jedné definice. Na základě této definice – šablony projektu – je možno spouštět ostrý projekt buď ručně nebo automatizovaně na základě časové, datové nebo dokladové události.
Projektové řízení
Projektové řízení je nový modul, jenž umožňuje definovat projekty, definovat strukturu činností projektů a přiřazení zdrojů, které budou činnosti plnit. Projekty lze sledovat z hlediska termínového, kapacitního a finančního. V modulu je možná správa kapacity zdrojů, sledování vytížení a volné kapacity zdrojů. Činnosti tvořící projekt jsou v modulu zobrazeny v grafické podobě se základními údaji o stavu rozpracovanosti činnosti či o stavu plnění činnosti z pohledu zdroje s možností kontrolovat zajištěnost činnosti.
BYZNYS Mobile
BYZNYS Mobile je nadstavbovou aplikací vytvořenou v .NET. Umožňuje zobrazit a zpracovat některá data pomocí mobilních zařízení a slouží ke komunikaci s informačním systémem BYZNYS z mobilních zařízení prostřednictvím přímého přístupu či SMS zpráv.
BYZNYS Office
BYZNYS Office dovoluje provázat informační systém BYZNYS s kancelářskými aplikacemi Microsoft Office. Modul BYZNYS Office rozšiřuje možnosti aplikace MS Outlook 2000 či 2003 o zápis e-mailů, kalendářových záznamů či úkolů do vybrané databáze systému BYZNYS ve formě Přijaté/Vydané korespondence, kontaktu k obchodnímu partnerovi, kalendářového záznamu nebo úkolu. BYZNYS Office využívá nových vlastností produktu Microsoft Word 2007 – tzv. placeholderů. S jejich pomocí byly vytvořeny šablony dokumentů MS Word, které lze vytvářet a ukládat do systému BYZNYS stejným způsobem, jako by uživatel pracoval přímo s formulářem v systému.
BYZNYS BI
BYZNYS BI (Business Intelligence) je řešení pro podporu strategického rozhodování a přímý přístup k analytickým informacím, které informují o úspěšnosti podniku. Zároveň umožňuje zlepšit efektivnost manažerských rozhodnutí pomocí analytických informací. Tyto informace přispívají k účinnějšímu řešení obchodních a ekonomických problémů a k následné optimalizaci strategického plánování. Součástí modulu BYZNYS BI jsou moduly BYZNYS OLAP a Excellent. BYZNYS OLAP (On-line analytical processing) využívá možností Data Warehousingu pro podporu manažerského rozhodování a Excelent slouží k finanční analýze společnosti a jednotlivých středisek.