Když v roce 1994 začal Jerry Yang se svým kolegou vytvářet katalog webových stránek, ani oni sami netušili, že se rodí jedna z nejúspěšnějších internetových společností. Zpočátku to vlastně byla jen studentská legrácka k ukrácení dlouhé chvíle. Z rozmarného nápadu vyrostl internetový gigant s takřka 8 tisíci zaměstnanci a tržní hodnotou odhadovanou na přibližně 50 miliard USD.
V minulém roce oslavila americká internetová společnost Yahoo! desetileté výročí své existence. Současně ohlásila nejlepší výsledky v historii – zisk více než dvou stovek miliónů dolarů, který byl oproti předcházejícímu roku dvojnásobný. Ačkoli v letošním roce akcie firmy klesly, zůstává Yahoo! zdravou společností, o jejíž síle na internetovém trhu nikdo nepochybuje.
Spoluzakladatel portálu a společnosti Jerry Yang, vlastním jménem Jerry Chih-Yuan Yang, se narodil v Taipei na Tchajwanu. Když mu byly dva roky, zemřel mu otec. Bylo to krátce poté, co se narodil jeho mladší brat Ken. V Taipei žil do deseti let, pak se jeho matka se svými dvěma syny přestěhovala do Spojených států, důvodem údajně bylo, aby její chlapci nemuseli v budoucnosti nastoupit povinnou vojenskou službu.
Jerryho matka byla učitelkou angličtiny, ale chlapci v době stěhování anglicky neuměli. „Když jsem přišel do Ameriky, jediné slovo, které jsem znal, bylo ‚shoe‘,“ svěřil se později Jerry novinářům. „Vzpomínám si, že jsem se každý den musel učit slova ze slovníku a matka mě pak zkoušela.“ Angličtinu se mu podařilo zvládnout během tří let, to už začal navštěvovat střední školu v kalifornském San José. Pak se zapsal na prestižní Stanfordovu univerzitu. Bakalářský i magisterský titul v oboru elektrického inženýrství získal za čtyři roky. Doktorské studium v oboru počítačového inženýrství už nestihl dokončit – příliš ho zaměstnával jeho internetový projekt. Navzdory tomu byl před několika lety jmenován do správní rady Stanfordovy univerzity.
Katalog z rozmaru
Při postgraduálním studiu na Stanfordu spolupracoval Jerry na doktorské práci s Davidem Filou (viz foto vpravo). Jednalo se o práci v oboru navrhování integrovaných obvodů. Není hříchem přiznat, že oba, ačkoli patřili k nejlepším studentům, měli v té době již studia plné zuby. Z tohoto důvodu hledali rozptýlení surfováním na internetu. „Začátkem roku 1994 jsme s doktorátem začali poněkud otálet,“ vzpomíná Jerry Yang. „Napadla nás totiž koncepce kompletně nového webu, nad kterou jsme trávili čím dál tím více času.“
Prostředí internetu bylo v té době ještě značně nepřehledné. Yang s Filou se rozhodli, že udělají v tomto všeobecném chaosu stránek pořádek. Začali sestavovat seznam svých nejoblíbenějších internetových stránek, které začali podle témat systematicky třídit do jednotlivých kategorií. Svůj „katalog“ nejprve nazvali Jerry´s Guide to the World Wide Web. Ale pak se stala podivná věc. Ještě před tím, než si toho sami všimli, začali jejich databázi používat lidé po celém světě.
Jerry s Davidem si okamžitě uvědomili, že jejich činnost přestává být pouhým rozptýlením. V červnu 1994 přejmenovali stránku na Yahoo!, což je akronym lehce ironického názvu „Yet Another Hierarchical Officious Oracle“ (volně přeloženo „Ještě jedno nadřazené dotěrné orákulum“). Současně slovo Yahoo odkazuje na monstrózní bytost z klasické knihy Gulliverovy cesty od britského spisovatele Jonathana Swifta. Ruku v ruce s tím dodali své internetové službě přesnější strukturu. Tak se zrodil nejvýznamnější vyhledávací katalog na internetu, předstupeň pozdějšího mohutného portálu.
Yahoo! – nejkošatější strom internetu
Páteř služby Yahoo! tvoří nabídkový strom jednotlivých kategorií, který se směrem od kořene k listům neustále větví na čím dál tím větší počet specifičtěji zaměřených kategorií, do nichž jsou postupně zařazovány linky na konkrétní internetové stránky. Na nejvyšší úrovni stanovili autoři Yahoo! celkem čtrnáct kategorií. Menším písmem jsou pak u těchto kategorií nejvyšší úrovně vypsány i některé nejfrekventovanější kategorie bezprostředně nižší úrovně. Všechny názvy přitom mají samozřejmě formu hypertextových odkazů. Jejich zadáním se tak uživatel může přenést hlouběji do struktury celého stromu a postupně vyhledat to, co jej zajímá či co upoutá jeho pozornost.
Záhy se změnil i způsob katalogizování jednotlivých odkazů. „Ruční“ sbírání odkazů, jemuž se na počátku věnovali oba autoři, nahradily přihlášky správců a zejména uživatelů po celém světě, kteří sami z vlastní iniciativy začali zveřejňovat své webové stránky ve službě Yahoo!. Umožnila to jednoduchá služba přihlašovacího formuláře („Add URL“), dostupného v záhlaví každé stránky Yahoo! Princip je velmi jednoduchý. Do formuláře se kromě přesného ukazatele URL a názvu webové stránky uvádí i její stručný popis. Tyto údaje jsou pak vodítkem, pomocí něhož služba Yahoo! provádí automatické vyhledávání. Pokud jde o zařazení do kategorií, zde „oznamovatel“ může sám zadat své doporučení, a dokonce i navrhnout zřízení zcela nové kategorie na některé z nižších úrovní. Tyto návrhy posléze projdou kontrolou provozovatelů, kteří podle svého uvážení mohou, ale také nemusí vyhovět doporučení toho, kdo nově zařazovaný odkaz poskytnul.
V březnu 1995 založili Jerry Yang a David Filo společnost Yahoo! Inc., která se stala jednou z komerčně nejúspěšnějších internetových firem vůbec. V pozadí vzniku společnosti nebyli jen dva doktorandi se skvělým nápadem, ale údajně i podnikatelé ze Sequioa Capital (kteří svého času pomohli nastartovat takové společnosti, jako jsou Apple a Cisco Systems). Sídlem firmy se – jak jinak – stalo Sunnyvale v srdci Silicon Valley. Na konci téhož roku bylo zřejmé, že se Yahoo! stává nejznámější a nejvyužívanější službou zdárně se rozvíjejícího World Wide Webu. (Podle jejího vzoru vznikla řada obdobných katalogů, často v příslušném jazykovém prostředí. U nás to byl úspěšný Seznam.cz Ivo Lukačoviče.) Počítače na studentské koleji, na kterém Jerry s Davidem vytvořili Jerry´s Guide to the World Wide Web, vystřídaly desítky výkonných pracovních stanic od firmy Silicon Graphics, na nichž byla provozována stále se rozšiřující a rozvětvující databáze, a počet zaměstnanců společnosti překročil číslo padesát. Den co den do katalogu přibývalo několik stovek, ba i tisíc odkazů a služba Yahoo! zodpovídala na konci roku 1995 každý den již na 4 milionů dotazů. O rok později vstoupila společnost úspěšně na burzu. Z katalogu se stal víceúčelový portál, který vedle vyhledávacích služeb nabízel další služby, od e-mailové schránky, poskytování webového prostoru až po on-line zpravodajství, elektronický obchod a mnoho jiného.
Akcelerace společnosti Yahoo! byla opravdu závratná. Do roku 2000 skoupila několik úspěšných projektů, které se staly její součástí: např. Viaweb (nově Yahoo! Stores), Yoyodyne Entertainment či Broadcast.com (poslední za 5,7 miliard dolarů). Nepříliš zdařilou se naopak stala akvizice společnosti GeoCities, nabízející velmi populární webhostingové služby. Yahoo! si mezi jejími uživateli uškodil zejména nešťastným prohlášením, že obsah hostujících webů považuje za svůj výlučný majetek.
Splasknutí bubliny dot-com firem na přelomu tisíciletí výrazně poznamenalo i Yahoo!, nicméně společnost to neohrozilo a zdárně pokračuje v dobývání internetového trhu. O tom svědčí například fakt, že v roce 2000 koupila e-mailovou službu eGroups, která se tak stala součástí Yahoo!Groups. Krátce nato „spolkla“ vyhledávač pracovních míst HotJobs.com (nově Yahoo! HotJobs) či vyhledávač Inktomi Web. V roce 2004 představil Jerry Yang Yahoo! Research Labs, výzkumné středisko společnosti zaměřené na vývoj nových technologií. Tvoří jej sedm středisek a jeho prvním šéfem se stal Gary W. Flake, počítačový vědec a autor řady knih o výpočetní technice (od roku 2005 pracuje pro Microsoft Research).
Zde momentálně sídlí Yahoo! (větší obrázek).
Yahoo! vs. Google
I když si do konce 90. let udržoval portál Yahoo! čelní postavení, záhy musel čelit konkurenci, a to zvláště v oblasti vyhledávacích služeb. Ve vyhledávání informací na internetu byl limitován svou filozofií, tedy tím, že byl v podstatě katalogem. Ve vyhledávání mu nejprve konkurovala AltaVista. Jak se ale objevovaly stále další a další internetové stránky, najít specifickou a ověřenou informaci v oceánu stránek nebylo vždy snadné. Neboť problém vyhledávačů té doby spočíval v relevanci nalezených stránek. To vyřešila na konci roku 1998 další dvojice slavných studentů, Larry Page a Sergey Brin, kteří spustili vyhledávač Google. Inovací, kterou přinesl Google, byla zvláště technologie PageRank. Ta umožňovala, že se výsledky vyhledávání řadily podle toho, kolik odkazů na dané stránky vede. Za krátkou dobu získal Google ve vyhledávacích službách největší podíl na trhu.
Odpověď Yahoo! nemohla znít jinak, než opustit vyhledávací služby Googlu a spustit vlastní fulltextový vyhledávač (tedy službu neomezenou jen na katalog). Jak už bylo řečeno, společnost koupila řadu úspěšných vyhledávačů (kromě Inktomi to byla i zmíněná AltaVista či Alltheweb), aby na jejich základě vyladila jednu konkurenceschopnou technologii. Tato vyhledávací služba se na stránkách Yahoo! objevila na začátku roku 2004 a v současné době si Yahoo! Search udržuje druhou pozici mezi světovými vyhledávači. Výsledky fulltextového vyhledávání od něj přebírají nejen zmíněné zakoupené vyhledávače Alltheweb.com či Inktomi.com, ale i jiné vyhledávače (např. Teoma.com). Google sice v oblasti internetových vyhledávacích služeb udržuje svůj takřka poloviční podíl, ale analytici začínají připouštět, že pokud mu může někdo vážně konkurovat, je to právě „znovuzrozený“ Yahoo!
„Yahoo! je můj život,“ říká Jerry Yang, který je proti své vůli jednou z největších osobností e-byznysu. Před bezmála deseti roky se stal nejmladším miliardářem světa. Navzdory tomu se o něm říká, že neztratil nic ze své skromnosti a pracovitosti. V roce 1997 se oženil s antropoložkou Akiko Yamazaki a spolu s jedním dítětem žijí v Los Altos v Kalifornii. A pokud zrovna není v Seattlu nebo Tokiu, nevynechá jedinou neděli, kdy se svým mladším bratrem Kenem navštěvují svou matku, která pro ně připravuje tradiční oběd.
Foto: Yahoo!