;

Jak v Google Chrome funguje blokování reklam (2)

27. 2. 2018
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: © HaywireMedia - Fotolia.com
Google splnil slib a uvedl funkci blokování reklam pro prohlížeč Chrome, kterou se chlubil už téměř celý rok.

Předchozí díl

Google kráčí po tenkém ledě, když svůj přístup nazývá filtrování (a nikoliv blokování), protože konečný důsledek na weby je v tomto případě stejný, jako by byl nainstalován blokovací doplněk: všechny reklamy „zmizí“. Chrome filtrování provádí na bázi „web po webu“ (ne „reklama po reklamě“, což některé komentáře k nové funkcionalitě nezmiňovaly.

Jak funguje filtrování reklam v Chromu?

Vícekrokový proces, implementovaný Googlem, začíná automatickým hodnocením vzorků stránek nějakého webu, na nichž hledají porušení standardů koalice. Každý web pak dostane známku: prošel, prošel s varováním, neprošel.

„Prošel s varováním“ znamená, že daný web má „několik reklam poručujících standardy“, jež by měl administrátor webu před dalším hodnocením napravit. Známka „neprošel“ znamená, že byla nalezena „početná“ porušení, a vlastník webu pak má 30 dní na provedení změn a vznesení požadavku na druhé hodnocení. Filtrování reklam naskočí po této „době milosti“, nebudou-li implementována nápravná opatření.

Jakmile filtrování začne, odstraní Google reklamy z webu na minimálně 30 dní, protože dřívější realizace opakovaných hodnocení není možná.

Weby se známkou „neprošel“ jsou přidány na seznam, který je uložen na seznamech Googlu. Chrome tuto „černou listinu“ využívá pro porovnávání URL. Když nalezne shodu – tzn. prohlížeč byl nasměrován na web se známkou „neprošel“ – pak Chrome provede další dohledávání, tentokrát v souboru „otisků prstů“ reklam na EasyListu, open-source seznamu pro identifikaci a odstraňování reklam, který tvoří páteř většiny blokátorů reklam v prohlížečích, včetně Adblocku a Adblocku Plus.

ICTS24

V tomto bodě Chrome zamítne uznat požadavky webu na reklamy, v jejichž zobrazení zabrání, protože je ani nenačte. (Většinu reklam obsluhují sítě třetích stran, ne přímo servery, na kterých běží web, na němž zas pro změnu běží dané reklamy.) Na jakékoliv stránce s minimálně jednou vynechanou reklamou Chrome uživatele upozorní zprávou „Ads blocked“ nebo „reklamy blokovány“. Toto upozornění může být rozbaleno – a následně zobrazuje popis, na němž stojí „tato stránka obvykle zobrazuje obtěžující reklamu“ společně s možností vypnutí filtrování tohoto webu prohlížečem.

Pokračování