;

Jak sociální sítě mění komunikaci?

3. 8. 2013
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: © Sergej Khackimullin - Fotolia.com
Sociální média obrátila naruby nahlížení společností na reklamu a marketing. Nyní mění i postupy, jakými najímají nové zaměstnance i jak komunikují s těmi současnými.

Facebook, Twitter, Pinterest, LinkedIn a další sociální sítě mění byznys firem. Sociální média mají pravděpodobně nejvyšší dopad na marketing, ale zasahují také do HR oblasti a interní komunikace. Při pohledu na uplynulý rok najdeme šest hlavních způsobů, jakými sociální média ovlivnila společnosti.

1. Inzerce, marketing a PR

Oblastmi, v nichž sociální média zapříčinila nejzásadnější změnu, jsou marketing, inzerce a public relations. „Sociální média spustila revoluci v tom, jak společnosti dělají marketing,“ říká Dave Kerpen, spoluzakladatel a výkonný ředitel společnosti Likeable Media. „Se sociálními platformami, jako jsou Twitter a Facebook, organizace cílí na relevantní obecenstvo, jemuž také rychle přizpůsobují své marketingové zprávy.“

2. Průzkumy a vývoj produktů

Díky růstu sociálních médií je dnes jednodušší než kdy předtím nalézt lidi, kteří jsou vášnivými zastánci vaší společnosti nebo značky – takzvanými ambasadory značky. „A firmy, které se vyznají v sociálních médiích, působí na tyto zanícené podporovatele a zapojují je do dalšího vývoje produktů,“ říká Blake Cahill, prezident společnosti Banyan Branch, agentury zaměřující se na sociální média.

Stránky sociálních médií umožňují firmám získávat zpětnou vazbu k novým produktům a službám ještě před finalizací produktového designu – a to s velmi nízkými náklady v porovnání s tradičním průzkumem trhu. „Měli jsme dokonce klienty, kteří dovolují sociálním komunitám pojmenovávat produkty a funkce,“ říká Cahill.

3. Interní komunikace

„Sociální média posilují spolupráci v rámci firem,“ říká Paul Liu, CIO společnosti Freeborders, jež poskytuje služby v oblasti IT. „To je zvláště důležité pro organizace, jejichž pobočky jsou umístěny napříč zeměmi či kontinenty. Ve Freeborders používáme Yammer k výměně myšlenek a pro spolupráci se členy týmu ze Spojených států, Číny a Evropy.“

4. Najímání nových zaměstnanců

„Stránky jako LinkedIn poskytují mnohem efektivnější způsob prověřování možných žadatelů o práci, neboť zde můžete vidět, zda mají kvalitní reference, jestli si udrželi podporu bývalých kolegů a podobně,“ říká Tracy Petrucciová, konzultantka sociálních médií a on-line marketingu. Zároveň podotýká, že mnoho zaměstnavatelů prohlíží rovněž účty na Facebooku a Twitteru, aby zhodnotili, zda by bylo přijetí takového člověka vůbec vhodné.

5. Služby zákazníkům a CRM

Sociální média přesunula důraz z tradičních call center ke sledování názorů klientů on-line. Spousta podniků, ale také firem, které poskytují zákaznické služby, nyní označují to, čemu se dříve říkalo call centra, názvem „kontaktní centra“. To proto, že musejí reagovat také na podněty na Facebooku a Twitteru.

Jestliže bude zpětná vazba negativní, může to ovlivnit vnímání vaší značky zákazníkem. Pokud má naopak pozitivní charakter, může sloužit jako identifikátor toho, co funguje. Tak či tak musejí nyní společnosti monitorovat informace, které o nich říkají klienti napříč sociálními sítěmi – a to v reálném čase.

6. Bezpečnost a soukromí

ICTS24

„S rozšířeným využíváním sociálních médií se organizace vystavují novým bezpečnostním rizikům kvůli korporátním účtům sociálních médií. Data, která se v nich ukládají, totiž nejsou vlastněna danou společností,“ vysvětluje Vidya Phalke, šéf technologií společnosti MetricStream, která se specializuje na management rizik.

To pro organizace představuje další bezpečnostní rizika – a nové starosti pro CIO. „Pro boj s těmito riziky musí společnosti implementovat strategická pravidla, a to včetně shody s právními předpisy,“ dodává Phalke.