Lidé vnímají nákupy přes e-shopy, jako samozřejmou součást běžného života. Nejméně jednou do roka nakoupí 79 % Čechů a průměrně za jednu objednávku utratí 1634 korun. Důvodem k nákupu na internetu je u 78 % úspora času. Nové a rychlejší způsoby platby začínají pomalu dohánět a vytlačovat dobírku. Očekává se, že celkový obrat online obchodu za rok 2013 se bude pohybovat kolem 57,9 mld. korun, které vygeneruje 35 000 český e-shopů.
Technické řešení
Více než polovina (52 %) českých internetových obchodů je vytvořena na komerčním řešení, 40 % stojí na open source základě a pouze 8 % jich vzniklo individuálně. „Ač je celkový počet internetových ochodů 35 000, tak zhruba 80 % e-shopařů neovládá online marketing a často pouze přežívají. Neustále vznikají nové a nové obchody, ale jejich životnost není dlouhodobá. Většinou bez správného přístupu přežijí maximálně rok,“ říká Miroslav Uďan, CEO služby Shoptet.cz.
e-Obchodníkům dominuje Alza
I když se zdá, že internetový obchod nemá kam růst, opak je pravdou. Z celkového maloobchodního prodeje zatím odkrajují e-shopy pouze necelých 6 %. Prvenství mezi internetovými obchodníky i v roce 2012 obhájila Alza.cz s obratem téměř 7,7 mld. Kč, kterou stejně jako minulý rok následoval Mall.cz s více než 4,4 mld. Kč. K pohybu došlo na třetím a čtvrtém místě, obchod Kasa.cz s 940 miliony Kč byl sesazen e-shopem czc.cz, jehož obrat byl 1,2 mld. Kč.
Důležitou součástí internetového obchodu jsou vyhledávače a srovnávače zboží. Pro e-shopy jsou zásadní, protože přivádí zákazníky do jejich obchodu. I když se ve většině případů jedná o jednorázový nákup, rozdíl obratu po registraci se pohybuje kolem 25 %. Síly dvou největších, Heureka.cz a Zboží.cz, byly minulý rok téměř vyrovnané. Letos Heureka.cz překonala svého konkurenta o 14 %.
Nákupní zvyklosti
Internet v České republice používá více než 6,5 milionu lidí a 3,6 milionu na něj přistupují přes mobilní zařízení. Češi stále raději nakupují na internetu, 79 % tak činí nejméně jednou do roka a 43 % pak několikrát do měsíce. Při výběru e-shopu dají na doporučení a jsou ochotni udělat větší objednávku, pokud je doprava zdarma. Online nákupy preferují muži než ženy. Nejčastěji lidé jako důvod, proč si k nákupu zvolili právě online obchod, uvádějí úsporu času a to v 78 % případů. Pohodlí označilo 70 % respondentů, v 60 % pak ocenili možnost jednoduchého a rychlého porovnání zboží. Větší výběr a nižší cena jsou rozhodujícím faktorem po polovinu zákazníků. Lidé nejčastěji na internetu nakupují elektroniku, kosmetiku a oblečení. Průměrně za rok každý utratí za nákupy na internetu 4 980 Kč, což je oproti minulému roku o 80 korun více. Naopak průměrná hodnota objednávky se za poslední rok snížila o cca 170 Kč a v letošním roce činí tak 1 634 korun. „Důvodem může být i skutečnost, že lidé si na internetu pořizují věci běžné potřeby a nebojí se nakupovat častěji. Oproti minulému roku jsme zaregistrovali 22% nárůst těch, kteří nakupují v e-shopech vícekrát do roka,“ uvedl Miroslav Uďan.
Zatím kraluje dobírka
„Dobírka je stále nejoblíbenějším způsobem, kterým chtějí Češi platit, přesto jsme v této oblasti zaznamenali velký posun. Oproti minulému roku je zde téměř 20% pokles. Lidé volí jiné levnější a rychlejší varianty. Druhou volbou zákazníků je platba pomocí bankovního převodu. Největší nárůst o 200 % zaznamenali platby pomocí rychlých bankovních převodů, takzvaných platebních tlačítek. Nakupující se také přestali bát platit kartami. Ještě minulý rok činily platby kartou pouze 9 % celkového objemu e-commerce, letos to bylo již 14 %,“ komentoval Gabriel Kalapoš, ředitel společnosti PayU Czech Republic.
Největší obavy zákazníků
„Když jsme zjišťovali důvody, proč lidé nenakupují na internetu, pak jsme nejčastěji dostali odpověď, že si věc nemohou osahat a vyzkoušet nebo že je nebaví čekat, než jim zboží doručí. Více než čtvrtina se obává problémů s případnou reklamací. Tady mohu jen říci, že oproti kamenným obchodům má každý e-shop na svých stránkách jasně formulovaná pravidla pro případ vracení zboží nebo reklamace. Často jsou velkorysejší a k zákazníkům vstřícnější než kamenné obchody. Pokud se některý z provozovatelů nezachová správně, velmi rychle se to rozkřikne mezi internetovou komunitou a seriózní e-shop má jen jednu pověst, o kterou si nemůže dovolit přijít,“ objasňuje Miroslav Uďan.
Infrografika ke stažení: Stav e-commerce v ČR v roce 2013