;

Historie Amazon.com

20. 11. 2009
Doba čtení: 13 minut

Sdílet

Příběh společnosti Amazon.com Jeffa Bezose je variací splnění amerického snu v době internetu. Z malého on- line knihkupectví v garáži, se stal největší internetový obchod.

V roce založení Amazonu bylo Jeffu Bezosovi jednatřicet let, ale měl už za sebou velmi úspěšnou kariéru. Jako absolvent počítačové vědy a elektrického inženýrství zahájil profesní dráhu na Wall Streetu, kde se stal zaměstnancem společnosti Banker Trust Company. Ve firmě, spravující aktiva řádově ve stovkách miliard dolarů, se brzy prosadil tím, že pomohl zdokonalit počítačové systémy využívané k správě penzijních fondů, a v pouhých šestadvaceti letech se stal nejmladším viceprezidentem v historii této společnosti.

Krátce na to jej na stejnou pozici přetáhl David Shaw do své firmy D. E. Shaw & Company, podniku investujícího do počítačových firem. Tento post by mladému Jeffu Bezosovi sice mohl zajistit úspěšnou kariéru, ale programátor měl jiné plány. Toužil založit si vlastní firmu a hledal vhodný obor pro podnikání. Při průzkumu podnikatelských možností, jež by pro něj připadaly v úvahu, narazil v roce 1994 na článek, popisující obrovský nárůst uživatelů internetu, přesněji řečeno World Wide Webu. Statistické údaje hovořily o tom, že internet se za pouhý rok rozrostl o 2 300 procent.

To bylo zajímavé číslo a Bezos v něm spatřil svou příležitost. Rozhodl se, že vzrůstající obliby internetu využije. Skutečnost, že v té době ve Spojených státech již dva roky platil zákon umožňující podnikatelům provádět obchodní transakce pomocí internetu, mu hrála do karet. Ale s čím by měl obchodovat? To byla důležitá otázka. Bezos se na Wall Streetu naučil, jak finanční analytici vyhodnocují trh, a proto postupoval obdobně. Sestavil seznam nejdůležitějších produktů, které připadaly v úvahu, a pak je seřadil podle toho, který z nich by šlo nejsnáze a nejefektivněji na internetu nabízet. Na prvním místo se v jeho rozvaze dostaly knihy.

 

Garáž v Seattlu

V roce 1994 mladý programátor odjel se svojí manželkou do Seattlu, kde hodlal založit firmu zabývající se prodejem knih na internetu. Ani to nebyla náhodná volba. Ve státě Washington byl vedle příznivých daní i dostatek počítačových expertů. „Skoro celou cestu manželka řídila náš vůz, zatímco já jsem na laptopu pracoval na podnikatelském plánu,“ vzpomíná Jeff Bezos.

Společnost měla nést název Cadabra, ale nakonec bylo zvoleno Amazon, podle jihoamerické řeky s velkým množstvím přítoků. Pod tímto jménem si Bezos v Seattlu firmu zaregistroval. Na její rozjezd využil kromě všech svých úspor i částku 300 tisíc dolarů, kterou obdržel od svých rodičů. Jednalo se o jejich životní úspory, a když mu je jeho nevlastní otec svěřoval, zeptal se ho: „Poslyš, Jeffe, a co je to vlastně ten internet?“ (Investice rodičů, kteří svého syna podpořili, se vyplatila – o pár let později se z nich stali miliardáři, ale nepředbíhejme.)

Dalším krokem bylo pronajmutí prostor, jimiž se stal nenápadný domek na předměstí Seattlu. Stejně jako u řady kalifornských počítačových a internetových společností byla sídlem zpočátku garáž, která fungovala se třemi Sun servery jako kancelář a zároveň sklad i distribuční centrum. Následoval nábor prvních zaměstnanců; těmi se stali programátoři Shal Kaphan a Paul Barton-Davis, jejichž úkolem bylo vytvoření virtuálního obchodu a databáze titulů. Bezos si od počátku uvědomoval, že on-line obchod musí mít přívětivé a srozumitelné uživatelské rozhraní, aby se v něm snadno orientoval co nejširší okruh zákazníků. Z tohoto důvodu se rozhodl pro svůj e-shop vytvořit vlastní internetové rozhraní. Zatímco probíhala práce na architektuře webu, Bezosova manželka MacKenzie mu pomáhala vyřizovat „nepočítačové“ záležitosti, smlouvy s poštovními a nakladatelskými společnostmi a veškerou logistiku. Po důkladném testování byly stránky obchodu Amazon.com spuštěny 16. července 1995. Katalog zprvu obsahoval 200 tisíc knižních titulů, ale nabídka se postupně rozšiřovala. Internetové knihkupectví si brzy získalo značnou popularitu. Už v prvním měsíci rozeslala společnost knihy zákazníkům z takřka všech států USA a do 40 zahraničních zemí. V prvním roce fungoval Amazon jako malá rodinná firma, a když bylo potřeba, všichni, včetně zakladatele a majitele, sestoupili do garáže, kde se balily knihy.

 

Budování e-shopu

Ačkoli analytici byli zpočátku skeptičtí, zda Amazon.com může konkurovat zavedeným knižním prodejcům, Jeffu Bezosovi se za krátkou dobu podařilo vybudovat obrovské virtuální knihkupectví, z něhož se stal záhy největší a nejnavštěvovanější e-shop. Dopomohla mu k tomu nejen silná vize, ale především neustále promýšlená strategie.

Prvním bodem této strategie bylo vybudování jak široké nabídky tak příznivé cenové politiky. Nabídka se nejprve týkala pouze knih, ale společnost postupně sortiment rozšiřovala – o hudební a video nosiče, počítačové hry, software, elektroniku, později o nejrůznější dárkové zboží, šperky, hračky vybavení pro domácnost a zahradu. V průběhu pěti let se knihkupectví postupně měnilo na obrovský on-line hypermarket, knihy však stále zůstávaly prioritním zbožím. Počátečním Bezosovým cílem bylo nabídnout zákazníkům všechny knihy, které v angličtině vycházejí. Díky tomu si vybudoval širokou základnu zákazníků, a to nejen v USA, ale takřka ve všech končinách světa. Ještě před spuštěním svých zahraničních poboček ve Velké Británii, Německu, Francii a Japonsku byla společnost Amazon.com zahraniční – přibližně 20 procent zboží zasílala zákazníkům mimo Spojené státy.

Druhým bodem byl neobyčejně efektivní marketing. Internet sice neuměl nabídnout osobní přístup, jak tomu bylo v klasickém obchodě, ale Bezos naproti tomu od počátku nabízel zákazníkům nejrůznější inovace, které upoutávaly zájem: od možnosti čtenářských recenzí ke knihám (záhy i k hudebním albům či filmům), upozorňování na novinky elektronickou poštou po nejrůznější skvěle honorované literární soutěže nebo tzv. personalizovaný Wish List (kde si uživatel mohl vytvořit seznam zboží, které si přeje, a zpřístupnit jej členům své rodiny a přátelům). Ruku v ruce s tím šlo i neustálé vylepšování webu, k němuž patřila např. technologie 1-Click-Shopping, kontextová navigace, automaticky tvořená individuální nabídka apod. Všechny tyto novinky umožňovaly budovat početnou komunitu zákazníků. Vytváření této internetové komunity bylo vpravdě mistrovským tahem.

Bezosovým marketingovým triumfem se stal i program afilací, vycházející z myšlenky, že na celosvětové počítačové síti existují centra, k nimž směřuje velké množství odkazů. Tyto odkazy mohou rozšiřoval desítky tisíc afilačních partnerů, kteří doporučují knihy a další zboží Amazonu na svých stránkách, přičemž za tuto službu dostávají patnáctiprocentní komisi z nákupů uskutečněných těmi zákazníky, kteří na Amazon.com přišli z jejich stránek.

Třetí položkou, kterou nelze opomenout, bylo vybudování infrastruktury, logistických center a koordinace obchodů. Amazon.com je sice internetovou firmou, ale protože od počátku obchoduje s reálnými předměty (knihami, datovými nosiči a dalším zbožím), měl vždy silné obchodní vazby reálný svět, na rozdíl od „čistých“ internetových společností, jako jsou Google nebo Yahoo!, které vytvářejí portfolia internetových služeb. Počáteční obchodní model, kdy společnost distribuovala knihy pouze ze Seattlu, se ukázal jako neudržitelný. Distribuce zboží z jediné centrály způsobovala nemalé potíže. Pokud si zákazník objednal více knih, mohlo se snadno stát, že je Amazon nebyl schopen opatřit ve stejnou dobu; výsledkem byly postupné dodávky, což bylo kromě jiného nákladné. Problémy navíc narůstaly v případech, kdy chtěli zákazníci zboží vrátit. Aby společnost tyto potíže eliminovala, musela nakoupit obrovská skladiště s velkým množstvím inventárního majetku rozprostřená po světě blíže svým zákazníkům a masivně investovala do distribučních sítí v reálném světě.

Čtvrtým bodem byl program spojenectví s řadou významných společností, např. s velkými nakladatelskými a aukčními domy, výrobci hraček, hudebními studii atd., ale také s výrobcem informační techniky Hewlett-Packard, který se roku 2000 stal hlavním poskytovatelem internetové infrastruktury Amazonu. A také program dobře načasovaných akvizic: Amazon.com stáhl pod svá křídla desítky úspěšných internetových projektů. Příkladem je koupě populární internetové databáze filmů (Internet Movie Databáze, IMDb), uskutečněná ne náhodou v době, kdy začala společnost na svých stránkách nabízet k prodeji i filmová DVD.

Pátým, nejdůležitějším bodem, který zajistil Amazonu úspěch, byla neobyčejně silná orientace na zákazníka. „Pro nás je vždy hlavní zjistit, co je důležité pro zákazníky,“ poznamenal k tomu Jeff Bezos v jednom z rozhovorů. „Fixace na klienta je u nás silně zakořeněná,“ vysvětluje dále. „Valná část energie a hnací síly v naší firemní kultuře pochází ze snahy vytvářet strategie zaměřené na zákazníka, nikoli například na konkurenci. Na internetu a v technologiích probíhá tolik rychlých změn, že tato naše orientace se ukázala jako velice efektivní přístup. Proto také například na svých stránkách všechno stále vylepšujeme tak, aby byl nákup u nás co nejjednodušší.“

Překonání krize

V polovině roku 1997 vstoupil Amazon.com na burzu. Byl to stále malý podnik se 125 zaměstnanci, a když v tomtéž roce zahájil elektronické obchodování i americký největší knižní prodejce Barnes & Noble (kolos se 30 tisíci zaměstnanci a objemem prodeje přesahujícím tři miliardy dolarů), objevily se v médiích prognózy, že to bude konec „seattlského internetového trpaslíka“. Bezose a jeho kolegy tyto zprávy nerozhodily. Společnost pokračovala v nastoupené strategii – v zaměření na zákazníka a v inovacích.

O tři roky později Amazon.com se čtyřmi zahraničními pobočkami na deset milionů uživatelů byl již nejen největším knižním obchodem na světě, ale také zavedenou značkou s řadou dalších rozvíjejících se aktivit (Amazon např. koupil vyhledávač Alexa, začal se vedle prodeje zboží orientovat i na internetové služby). Tržní hodnota společnosti překonala částku 25 miliard dolarů a Jeff Bezos se dostal do první desítky nejbohatších lidí na světě. Jednalo se o první velký úspěch elektronického obchodování.

Internetová euforie druhé poloviny devadesátých let se brzy vyčerpala. Když analytici navíc upozornili, že obrat Amazonu je sice působivý, ale firma za dobu své existence dosud ani jednou nevykázala zisk, začaly akcie Amazonu prudce klesat.

Jeff Bezos si uvědomoval, že na tento vývoj je třeba ihned zareagovat, má-li jeho firma přežít. Investorům slíbil, že na konci roku vykáže jeho společnost zisk. Aby toho docílil, provedl reorganizaci podniku. Úsporná opatření společně s účinnými inovacemi dopomohly k tomu, že společnost Amazon.com ve zkoušce obstála a v posledním kvartálu 2001 se vymanila z červených čísel.

Díky strategii orientace na zákazníka a neustálým inovacím vybudoval Jeff Bezos během patnácti let jednu z nejúspěšnějších internetových společností. O tom svědčí i skutečnost, že navzdory současné recesi americké ekonomiky zaznamenal Amazon.com na konci minulého roku svou nejlepší předvánoční prodejní sezónu.

 

Kdo je Jeff Bezos?

Jeffrey Preston Bezos (*1964), americký podnikatel, zakladatel, předseda představenstva, prezident a CEO společnosti Amazon.com. Vystudoval počítačovou vědu a elektrické inženýrství na Princetonské univerzitě.

Po studiích byl zaměstnán jako programátor u Bankers Trust Company, kde se zakrátko vypracoval na pozici viceprezidenta, poté krátce pracoval v investiční firmě D.E. Shaw, než se přestěhoval do Seattlu a založil on-line obchod s knihami Amazon.com. V roce 2004 založil společnost Blue Origin, která se za­bývá možností komerčních letů do vesmíru­.

Je ženatý, s manželkou MacKenzie má tři děti.

 

 

Z historie Amazon.com:

1994 Jeff Bezos založil v Seattle Amazon.com.

1995 Spuštěn on-line obchod.

1996 Spuštěn asociační program (Associates Program).

1997 Společnost vstoupila na burzu; představena technologie „1-Click Shopping“.

1998 Spuštěny první zahraniční sity (ve Velké Británii a Německu); akvizice Internet Movie Database (IMDb); Amazon začal prodávat také CD a počítačové hry.

1999 Vytvořeny divize Amazon Auction, Amazon Toys a Amazon Electornic; spuštěna služba zShops.

2001 Představena služba Look Inside The Book.

2002 Spuštěny Amazon Web Services (AWS).

2003 Založena divize vyhledávacích služeb A9.com.

2006 Spuštěna služba on-line úložného prostoru Amazon Simple Storage Service (S3) a představena služba Amazon Elastic Compute Cloud (EC2).

2007 Amapedia; představení Amazon Kindle.

2008 Obchod s digitalizovanou hudbou Amazon MP3, video-on-demand služba Amazon Unbox.

 

Amazon Web Services (AWS)

Společnost Amazon.com je průkopníkem v komerčním využívání služeb tzv. „cloud computingu“ v rámci Amazon Web Services (AWS).

Amazon Web Services používá elastický oblak výpočetních (EC2, Elastic Computing Cloud) a úložných kapacit (S3, Simple Storage Service). Všechny tyto služby jsou poskytovány po internetu formou plug-and-play. Základem je virtualizace hardwaru, kdy prostřednictvím jednoduchého rozhraní může uživatel vkládat data a získávat prostředky podle potřeby.

Více informací:

aws.amazon.com

 

ICTS24

Amazon Kindle

V roce 2007 představil Jeff Bezos Amazon Kindle specifické zařízení umožňující čtení digitalizovaných dokumentů. Na rozdíl od většiny konkurentů se neomezuje na nahrávání dokumentů přes kabel, ale posunuje technologii e-book do 21. století. Kindle umožňuje nakupovat elektronické knihy přes mobilní síť Werizon, přičemž cena jedné takové knihy je většinou o 20 až 30 procent nižší než u klasické tištěné verze. A pokud je uživatel předplatitelem některého z nabízených periodik, aktuální vydání se nahrávají automaticky.