Společnost Google oznámila finanční výsledky prvního čtvrtletí roku 2006. Konečné hodnoty překonaly už tak dosti nadějná očekávání analytiků. Akcie firmy rázem vyskočily k rekordní hodnotě a cena Googlu dosáhla těžko uvěřitelných 131 miliard dolarů – pro srovnání, to představuje skoro polovinu kapitalizace celého Microsoftu.
Označit Google za internetový vyhledávač je dnes už sice trochu zavádějící – společnost provozuje i celou řadu dalších služeb – nicméně právě internetová reklama představuje rozhodující zdroj příjmů. V posledním čtvrtletí tak Google utržil 2,25 miliard dolarů, což ve srovnání s hodnotou za stejné období před rokem znamenalo nárůst o 79 %. Tento relativní údaj má větší vypovídací hodnotu než absolutní číslo, Google totiž značnou část svých příjmů musí vyplatit partnerským serverům, na nichž provozuje svůj reklamní systém. I tak to ale Googlu postačuje na čtvrtletní čistý zisk 592 milionů dolarů (před rokem 369 milionů).
Vývoj kurzu
Když Google v roce 2004 přikročil k primární emisi akcií, upisovací cena byla nasazena na 85 dolarů. IPO tehdy dokonce provázely určité problémy, brzy po vstupu na burzu však následoval strmý vzestup, který trochu připomínal šílenství a očekávání fungující u firem „nové ekonomiky“ ve 2. polovině 90. let. Google však měl podle všeho zdravější základ. Analytici několikrát předpokládali, že cena dosáhla svého vrcholu, ale kdo prodal, mohl jen litovat. Cena pokořila hranici 400 dolarů za akcii, celková hodnota firmy dosáhla 100 miliard dolarů.
Teprve na počátku roku 2006, když oznámené výsledky za čtvrté čtvrtletí nesplnily očekávání analytiků, kurz zakolísal, akcie se zdály být nadhodnocené a na konci února spadly na 378 dolarů. Google se tehdy projevil už jako firma fungující coby „nálepka“ pro určitý obor a stáhl s sebou dolů i akcie svých konkurentů (podobně funguje i Microsoft).
Pokles ceny ovšem nebyl setrvalý, akcie nabraly opět směr vzhůru a k 24. 4. se prodávaly za 440 dolarů. Společnost se ocitla v situaci, kdy si mohla dovolit slib, že věnuje miliardu dolarů na vlastní charitativní projekty.
Google a jeho konkurenti
(stav k 24. 4. 2006)
Google:
hodnota firmy 131 miliard dolarů
výsledky za rok 2005:
obrat 6,1 miliard dolarů
zisk 1,5 miliard dolarů
Yahoo
hodnota firmy 47 miliard dolarů
výsledky za rok 2005
obrat 5,3 miliard dolarů
zisk 1,9 miliard dolarů
Microsoft
hodnota firmy 280 miliard dolarů
výsledky za rok 2005
obrat 39,8 miliard dolarů
zisk 12,3 miliard dolarů
AOL/Time Warner
hodnota firmy 76 miliard dolarů
výsledky za rok 2005
obrat 43,7 miliard dolarů
zisk 2,9 miliard dolarů
Celý článek o vývoji firmy Google vyjde v tištěném Compterworldu.