;

Budoucnost práce: AI přináší juniorním zaměstnancům více samostatnosti a rychlejší růst

30. 10. 2024
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: Radan Dolejš s podporou AI
S ohledem na to, jak umělá inteligence automatizuje rutinní úkoly, se budou juniorní pozice zaměřovat na zajištění kvality a strategické přínosy.

Generativní umělá inteligence je na cestě k transformaci základních pracovních pozic napříč odvětvími, přičemž 64 % vedoucích pracovníků očekává, že se tyto pozice v příštích třech letech vyvinou od tvorby k přezkumu a zdokonalování výstupů. Podobný názor zastává 71 % manažerů, vyplývá z nového výzkumu výzkumného institutu Capgemini.

Zjištění naznačují, že tradiční model juniorních zaměstnanců, kteří ručně vytvářejí obsah, data nebo kód, je rychle nahrazován generativní umělou inteligencí, která dokáže tyto výstupy generovat ve zlomku času. 

HP Knowledge HUB pro moderní firemní IT

NOVINKA Navštivte novou speciální on-line zónu CIO Business Worldu, kde vám ve spolupráci s HP budeme průběžně radit, jak snadno a bezpečně pracovat na cestách, jak si usnadnit život používám správných nástrojů, jak zvládnout přechod z kanceláří domů a zase nazpátek a jak se přitom chovat ekologicky.

Pomoc a inspiraci pro moderní IT najdete v našem HP Knowledge HUBu.

V důsledku toho se zaměstnanci na těchto pozicích budou více zaměřovat na kontrolu kvality, kritickou analýzu a zajištění toho, aby výstupy AI splňovaly firemní standardy, dodává zpráva.

Zjištění vycházejí z průzkumu Capgemini Research Institute z května 2024, kterého se zúčastnilo 1 500 vedoucích pracovníků a 1 000 zaměstnanců na základní úrovni z 500 organizací s obratem přes 1 miliardu USD.

Zpráva odhalila, že zaměstnanci očekávají, že genAI bude v příštích 12 měsících zvládat v průměru třetinu jejich úkolů (32 %), což naznačuje potenciální zvýšení produktivity. Očekává se, že tento posun bude nejcitelněji pociťován v rolích, které tradičně zahrnují manuální tvorbu obsahu, zadávání dat nebo rutinní úkoly zákaznického servisu.

Přidejte si magazín CIO Business World mezi své oblíbené zdroje na Google News.

„Generativní nástroje umělé inteligence jsou stále zdatnější v asistenci při řešení komplexních manažerských úkolů, což by mohlo zpochybnit status quo organizační struktury a způsobů práce,“ uvedl v tiskové zprávě Roshan Gya, generální ředitel společnosti Capgemini Invent. „Tento posun umožňuje zaměstnancům soustředit se na hodnotnější činnosti a odkrývá nové perspektivy.“

Větší samostatnost pro juniorní zaměstnance

Rozsáhlá integrace umělé inteligence do pracovního prostředí změní nejen povahu práce na základní úrovni, ale také poskytne větší autonomii juniorním zaměstnancům. Podle průzkumu 52 % vedoucích pracovníků a manažerů očekává, že pozice na základní úrovni získají větší nezávislost, protože AI se více začlení do každodenních pracovních postupů. 

Jak zlepšit zaměstnancům IT prostředí a podpořit jejich výkon? Nahlédněme pod pokličku platformy, která to umí Přečtěte si také:

Jak zlepšit zaměstnancům IT prostředí a podpořit jejich výkon? Nahlédněme pod pokličku platformy, která to umí

Například v odvětvích, jako je dodavatelský řetězec a logistika, převezme AI úkoly, jako je řízení zásob a zpracování objednávek, což umožní juniorním analytikům soustředit se na strategické úkoly a řízení projektů.

Vzhledem k tomu, že AI bude i nadále řídit běžné úkoly, budou mít juniorní zaměstnanci více příležitostí činit rozhodnutí, která byla dříve doménou pracovníků na vyšší úrovni. To jim umožní urychlit kariéru a převzít větší odpovědnost už v jejím začátku, uvádí zpráva. Z ní dále vyplývá, že 51 % vedoucích pracovníků se domnívá, že umělá inteligence urychlí kariérní postup začínajících zaměstnanců. 

Díky automatizaci rutinních funkcí pomocí AI získají mladší zaměstnanci kontakt se strategičtějšími prvky svých rolí a budou se posouvat do vedoucích pozic mnohem rychleji, než to umožňovaly tradiční kariérní cesty. AI tento posun usnadní tím, že zaměstnancům poskytne nástroje a data potřebná k přijímání informovaných rozhodnutí a k převzetí vedoucích funkcí.

Notebooky s AI nově definují schopnosti výkonného pracovního počítače Přečtěte si také:

Notebooky s AI nově definují schopnosti výkonného pracovního počítače

„Je třeba poznamenat, že tento posun závisí na několika faktorech: na jasnosti požadavků na dovednosti na vyšších úrovních, na schopnosti juniorních zaměstnanců tyto dovednosti rozvíjet (často vázané na praxi, kterou nelze urychlit) a na dostupnosti příležitostí, které jsou pro tento posun k dispozici,“ upozorňuje zpráva.

Dále se v ní píše: „Organizace musí upřednostňovat budování dovedností a připravenosti juniorních zaměstnanců jako součást jasného plánu cesty zaměstnanců k vedení lidí nebo funkčnímu/technickému vedení. To vyžaduje proaktivní kroky v oblasti získávání talentů, jejich rozvoje, zvyšování kvalifikace a mechanismů hodnocení a odměňování.“

Tato transformace je už patrná v oblastech, jako je marketing, zákaznický servis, a dokonce i v technických doménách, jako je vývoj softwaru. 

„Jsme svědky toho, že AI v těchto odvětvích přebírá základní úkoly a juniorní zaměstnanci se stávají spíše kurátory práce s AI než tvůrci,“ uvádí se ve zprávě.

Drtivou většinu pracovníků brzdí ve výkonu nedokonalé technologie. Jak to zlepšit? Přečtěte si také:

Drtivou většinu pracovníků brzdí ve výkonu nedokonalé technologie. Jak to zlepšit?

Se zapojením AI by se podíl manažerů v týmech mohl zvýšit ze 44 % na 53 %, což odráží širší posun ke specializovaným rolím, které se zaměřují na řízení spolupráce AI a lidí.

Produktivita se zvyšuje, nedostatky ve zvyšování kvalifikace však přetrvávají

Ze zjištění vyplývá, že ačkoli zavádění umělé inteligence slibuje výrazné zvýšení produktivity – potenciální úsporu 18 % času u začínajících pracovníků – existují obavy ohledně připravenosti zaměstnanců tyto nástroje využívat.

Navzdory optimismu ohledně role AI v urychlení kariéry zpráva upozorňuje taky na významnou mezeru: pouze 16 % zaměstnanců má pocit, že se jim od jejich organizací dostává odpovídajícího školení v dovednostech souvisejících s AI. Tato mezera představuje velkou výzvu pro společnosti, které chtějí plně využít výhod AI, zejména na vstupní úrovni.

Jak zajistit klíčovou věc pro práci na moderním pracovišti – bezpečnost Přečtěte si také:

Jak zajistit klíčovou věc pro práci na moderním pracovišti – bezpečnost

„Bez náležitého školení a zdrojů nebudou zaměstnanci schopni maximálně využít potenciál AI,“ varuje zpráva a vyzývá podniky, aby upřednostnily formální školicí programy a zajistily, že jejich týmy budou připraveny na budoucnost založenou na AI.

Cesta vpřed

Navzdory příslibu genAI zůstává její přijetí na počátku. Zatímco 64 % pracovníků již nástroje genAI používá, pouze 20 % je používá denně, uvádí zpráva. Tento rozdíl mezi potenciálem AI a jejím skutečným využíváním podtrhuje potřebu jasnějších pokynů, komplexního školení a lepší integrace nástrojů AI do stávajících pracovních postupů. 

ICTS24

Vzhledem k tomu, že podniky pokračují ve zkoumání možností AI, bude pro zajištění odpovědnosti a soudržnosti v rámci týmů klíčové definování rolí a odpovědností za spolupráci lidí a AI.

Vzhledem k tomu, že 81 % vedoucích pracovníků očekává, že se objeví nové role, jako jsou specialisté na etiku AI a kurátoři dat, je prostředí práce na nižších úrovních na pokraji významné transformace. Zdá se, že budoucnost práce bude méně o nahrazování lidské práce a více o jejím posilování prostřednictvím strategické spolupráce s AI.