ERP od nuly? Spíše minimálně
Je zřejmé, že téměř každý zákazník už dnes používá nějaký typ SW, ale ne vždy jde o SW kategorie ERP. Může se jednat o podpůrný ekonomický nebo účetní program nebo i o obyčejný Excel. V rámci našeho průzkumu trhu nás proto zajímalo, jak velké procento zákazníků dnes tvoří „prvoinstalace“, tedy nasazení ekonomického či ERP systému na „zelené louce“, a jaká část přechází od konkurenčních řešení. Ptali jsme se také na to, co bývá hlavním důvodem přechodu zákazníků od konkurence.
Roman Březovič z Infinity potvrzuje naši domněnku, že většina našich klientů již nějaké řešení má: „Řešení na zelené louce jsou dnes již hodně ojedinělá.“ Pavel Motan pak upřesňuje, že v případě společnosti K2 atmitec bývá prvoinstalací méně než pětina z realizovaných implementací. Milan Cvrkal z Microsoftu zase uvádí, že úplné prvoinstalace se dnes již vyskytují snad jen u firem startujících zcela nové podnikání na zelené louce.
S trendem minima prvoinstalací souhlasí také Petr Ondrášek z CCV Informační systémy: „Téměř všechny naše projekty podnikových ERP řešení nahrazují nějaké původní tzv. obecné ERP, které nedostatečně řešilo specifické potřeby podnikání. Zejména jde o nákupní, logistické a expediční procesy.“ „Nejčastějším motivem pro pořízení ERP systému je to, že se společnost dostane do situace, kdy vyroste a potřebuje řídit systémově a k tomu potřebuje adekvátní SW nástroj,“ myslí si Radek Šebela z DC Conceptu.
Obvyklé důvody přechodu od jednoho dodavatele ERP k jinému upřesnil také Vladimír Bartoš ze společnosti Minerva Česká republika, který si myslí, že jde o dvě základní oblasti – buď existující systém firmě neumožňuje další rozvoj, nebo se potýká s problémy „umírajícího ERP“, mezi něž patří například limitované funkce a nízká nebo žádná podpora dodavatele. „V posledních deseti letech v České republice ‚umřelo‘ nebo je ve stadiu ‚umírání‘ asi deset informačních systémů. V lepším případě jejich uživatelé včas tento stav ohrožení identifikují a zavedou nový ERP systém, v horším případě před tím zavírají oči a jsou dotlačeni k výměně až výbuchem v oblasti podpory, když ji firma nejvíce potřebuje, nebo špatnými reakcemi dodavatele na klientovy požadavky. To už však bývá spojeno s finančními ztrátami v byznysu klienta,“ shrnul problematiku Bartoš.
Také Jiří Traxler z J.K.R. se domnívá, že výraznými podněty pro změnu ERP systému bývají jeho stagnace, nemožnost klientské změny chování „na míru“ pro dílčího uživatele, stabilita systému a datové základny a v neposlední řadě také spektrum a kvalita poskytovaných služeb a pozáruční servis.
Karel Kieswetter z Algotechu zdůrazňuje, že zákazníci začínají o přechodu k jinému poskytovateli ERP uvažovat ve chvíli, kdy jim původní systém neumožňuje dostatečně rozvíjet podnikání, reagovat na tržní prostředí či legislativní požadavky. Dalším důvodem je úroveň podpory zákazníka a garance dalšího vývoje produktu.