;

ERP a ekonomické systémy pro malé a střední podniky (2.)

22. 9. 2012
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: © N-Media-Images - Fotolia.com
Jaké aktuální trendy hýbou oblastí ERP systémů pro malé a střední podniky? Jaké možnosti má z pohledu informačního systému tuzemská firma, která chce expandovat do zahraničí?

ERP od nuly? Spíše minimálně

Je zřejmé, že téměř každý zákazník už dnes používá nějaký typ SW, ale ne vždy jde o SW kategorie ERP. Může se jednat o podpůrný ekonomický nebo účetní program nebo i o obyčejný Excel. V rámci našeho průzkumu trhu nás proto zajímalo, jak velké procento zákazníků dnes tvoří „prvoinstalace“, tedy nasazení ekonomického či ERP systému na „zelené louce“, a jaká část přechází od konkurenčních řešení. Ptali jsme se také na to, co bývá hlavním důvodem přechodu zákazníků od konkurence.

Roman Březovič z Infinity potvrzuje naši domněnku, že většina našich klientů již nějaké řešení má: „Řešení na zelené louce jsou dnes již hodně ojedinělá.“ Pavel Motan pak upřesňuje, že v případě společnosti K2 atmitec bývá prvoinstalací méně než pětina z realizovaných implementací. Milan Cvrkal z Microsoftu zase uvádí, že úplné prvoinstalace se dnes již vyskytují snad jen u firem startujících zcela nové podnikání na zelené louce.

S trendem minima prvoinstalací souhlasí také Petr Ondrášek z CCV Informační systémy: „Téměř všechny naše projekty podnikových ERP řešení nahrazují nějaké původní tzv. obecné ERP, které nedostatečně řešilo specifické potřeby podnikání. Zejména jde o nákupní, logistické a expediční procesy.“ „Nejčastějším motivem pro pořízení ERP systému je to, že se společnost dostane do situace, kdy vyroste a potřebuje řídit systémově a k tomu potřebuje adekvátní SW nástroj,“ myslí si Radek Šebela z DC Conceptu.

Obvyklé důvody přechodu od jednoho dodavatele ERP k jinému upřesnil také Vladimír Bartoš ze společnosti Minerva Česká republika, který si myslí, že jde o dvě základní oblasti – buď existující systém firmě neumožňuje další rozvoj, nebo se potýká s problémy „umírajícího ERP“, mezi něž patří například limitované funkce a nízká nebo žádná podpora dodavatele. „V posledních deseti letech v České republice ‚umřelo‘ nebo je ve stadiu ‚umírání‘ asi deset informačních systémů. V lepším případě jejich uživatelé včas tento stav ohrožení identifikují a zavedou nový ERP systém, v horším případě před tím zavírají oči a jsou dotlačeni k výměně až výbuchem v oblasti podpory, když ji firma nejvíce potřebuje, nebo špatnými reakcemi dodavatele na klientovy požadavky. To už však bývá spojeno s finančními ztrátami v byznysu klienta,“ shrnul problematiku Bartoš.

ICTS24

Také Jiří Traxler z J.K.R. se domnívá, že výraznými podněty pro změnu ERP systému bývají jeho stagnace, nemožnost klientské změny chování „na míru“ pro dílčího uživatele, stabilita systému a datové základny a v neposlední řadě také spektrum a kvalita poskytovaných služeb a pozáruční servis.

Karel Kieswetter z Algotechu zdůrazňuje, že zákazníci začínají o přechodu k jinému poskytovateli ERP uvažovat ve chvíli, kdy jim původní systém neumožňuje dostatečně rozvíjet podnikání, reagovat na tržní prostředí či legislativní požadavky. Dalším důvodem je úroveň podpory zákazníka a garance dalšího vývoje produktu.