;

Efektivní byznys na cestách

23. 12. 2009
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

V České republice přesáhla penetrace trhu mobilními telefony hranici 125 %. Mobilita se tak stala naprosto samozřejmou součástí našich životů. Většina uživatelů přesto využívá mobilní telefony pouze k telefonování a posílání SMS.

Zejména firmy však mohou prostřednictvím mobilních telefonů dosáhnout vyšší efektivity a flexibility pracovníků. Pomáhají jim v tom specializovaná mobilní řešení. Díky vzdálenému přístupu k firemním datům se tak z telefonu stává miniaturizovaná kancelář.

Mobilní řešení dokáží významným způsobem zvýšit efektivitu práce a zkrátit příslušnou odezvu na časté dotazy zákazníků i kolegů. Navíc podíl práce, kterou je nutné vyřídit mimo klasickou kancelář nebo na cestách, neustále roste, podobně jako se stále zvyšuje podíl práce v „home office“, počet teleworkerů apod. Přestože jde o vzrůstající trend, řada společností nevěnuje svým mobilním zaměstnancům velkou pozornost – zájem odpovědného managementu obvykle končí volbou co nejvýhodnějšího tarifu za volání a nějakých dat, aby už dali pokoj a nestěžovali si, že se nemají do práce jak připojit. Přitom na trhu existuje již vcelku rozsáhlá nabídka jak univerzálních, tak specializovaných řešení, která mohou práci značně zefektivnit a firmám ve výsledku ušetřit daleko víc, než jen ony drobné, které získávají každoročním přehodnocováním tarifů v době, kdy si ekonomický ředitel vzpomene, že by se v rámci úspor mohl podívat na účty za telefony.

CIO Business World se proto rozhodl na tuto oblast zaměřit podrobněji a v následujících číslech se na našich stránkách budete setkávat se zajímavými službami, softwarem nebo zaří­zeními, která dokážou usnadnit práci vám i zaměstnancům. Věnovat­ se budeme i problematice týmové spolupráce, time managementu nebo technologiím – jak současným, tak i těm, které jsou nyní ve stádiu zkoušek nebo vývoje, ale o nichž byste měli z důvodů strategického plánování rozvoje společnosti a především investic mít alespoň povědomí.

Pro téma tohoto krátkého úvodního dílu jsme se ovšem porozhlédli v nabídkách našich operátorů a vybrali několik řešení, která samostatně demonstrují určité oblasti, na které by se měla každá společnost zaměřit, aby uspokojila ty nejnutnější potřeby, které může na ICT strukturu vysoká mobilita zaměstnanců přinášet. Díky zákaznické struktuře jsme jako první příklad zvolili produkty O2 Telefónica, která je již od doby Eurotelu považována a vnímána trhem jako „fďremní“ operátor, i když se konkurenci její náskok v tomto segmentu daří stírat. Nicméně O2 rozvíjí řadu služeb jdoucích za rámec samotných hlasových či datových tarifů a drží v ruce stále několik trumfů a daří se jí využívat v tržním boji třeba toho, že její konkurent nabízí 3G síť pouze pro data (technologie UMTS TDD), a není tak kompatibilní s evropskými sítěmi a mobilními telefony, kde je preferována technologie UMTS FDD, kterou používá třeba právě O2. A třeba právě rozdílnost technologií i příklady toho, kdy je vhodné tu kterou z nich zvolit u některého z mobilních operátorů, si přineseme v některém z dalších čísel, podobně jako technologie, které stojí za jednotlivými nabídkami a řešeními.

 

BlackBerry aneb kancelář na cestách

Asi celosvětově nejznámějším a nejrozšířenějším mobilním řešením pro větší a střední firmy je BlackBerry – ostružina. Jedná se o komplexní komunikační platformu, která vám umožní i na cestách přistupovat k obsahu vašeho Outlooku či Lotus Notes z mobilního telefonu tak, jako byste byli přímo v kanceláři a pracovali se svým počítačem. Jakmile vám přijde nový e-mail, žádost o schůzku nebo je vám zadán nový úkol, ihned se tato změna promítne i ve vašem mobilním telefonu. Totéž však platí i recipročně, takže není problém na cestách přímo z mobilního telefonu naplánovat poradu nebo si zadat do kalendáře dohodnutou schůzku tak, aby vaše asistentka či kolegové věděli, že v danou dobu již nemáte volno. V rámci tarifů či balíčků Black­Berry navíc získáte speciální zvýhodněné mobilní datové tarify, které umožňují využívat datové přenosy z BlackBerry zařízení za výhodné ceny v ČR i v zahraničí.

 

Profesionální e-mail levně a rychle

Budovat vlastní poštovní server není pro malé firmy praktické, freemailový účet na druhou stranu nepůsobí zcela důvěryhodně. Zajímavou alternativou je profesionální e-mailové řešení využívající Microsoft Exchange Server 2003 pouze za pravidelný měsíční poplatek za každého uživatele. V rámci balíčku je navíc možné získat také bezplatnou licenci na využívání Microsoft Office Outlook 2007 pro každého uživatele služby.

Firmy tak již nemusejí kupovat vlastní hardware ani software a nemusejí si najímat profesionální IT odborníky na jeho konfiguraci. Všechna potřebná infrastruktura je totiž umístěna v hostingovém centru operátora, které také zajišťuje veškerou technickou podporu. Konfigurace jednotlivých poštovních schránek probíhá prostřednictvím jednoduché webové aplikace v českém jazyce.

Internet na cestách

Vzdálený přístup je pouze jednou z výhod, které dnešní mobilní technologie nabízí. Dalším velkým plusem je možnost používání internetu kdekoli v terénu. Pro práci se pochopitelně hodí spíše manažerské přístroje s velkým displejem, podporující rychlé datové přenosy v 3G sítích standardu UMTS – ty jsou téměř srovnatelné s pevným připojením v kancelářích.

bitcoin_skoleni

Další alternativou je použití notebooku, který se k internetu může připojit buď pomocí mobilního telefonu, nebo prostřednictvím specializovaného modemu. Ty dosahují v praxi lepších přenosových parametrů a navíc existují i v tzv. combo variantách, což znamená, že při připojení dokážou pracovat s více sítěmi a různými přenosovými technologiemi. Díky rozsáhlému pokrytí je nejvhodnější technologie CDMA, která rovněž dosahuje rychlosti pevných linek a navíc je mimořádně stabilní.

Ceny za datové tarify se liší podle požadované rychlosti, technologie a přenosových parametrů – díky možnosti využít mobilní datový tarif i pro občasné připojení notebooku (přes mobil) mohou být ale náklady poměrně nízké (například cca 550 Kč za 3G datový paušál Internet Mobil 384 u O2). Nabízených datových tarifů a paušálů je ale velké množství – při výběru je proto rozumné se obrátit přímo na obchodního zástupce, zákaznickou linku nebo značkovou prodejnu.