;

e-Commerce: 5 nejrozšířenějších mýtů

17. 9. 2013
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: © goodluz - Fotolia.com
I když se online obchody staly součástí všedního dne, stále přetrvává mnoho předsudků a obav. Podívejme se na pět nejdůležitějších, které je třeba překonat.

Mezi pět nejčastějších mýtů přetrvávajících ve společnosti patří strach z podvodných e-shopů, online plateb a reklamací. Mnoho nakupujících je přesvědčeno, že ceny v e-shopech jsou vždy nižší než v kamenných obchodech. Zřizovatelé e-shopů mají často dojem, že internetový obchod je klíčem k bohatství.

1. Největší strašák: platba on-line

Většina platebních bran používá systém 3D-secure, který zajišťuje bezpečnost tím, že údaje o  kartě nakupující neposkytuje obchodníkovi, ale přímo bance. Informace o kartě se přenášejí zakódované, takže je může přečíst pouze banka. Současně je možné rozšířit proces autentizace při placení online o další údaj, který může přijít potvrzovací SMS zprávou z banky nebo který je možné si předem zadat.

2. Upřednostňují se zavedené velké e-shopy

Při nákupu dává mnoho lidí přednost zavedeným velkým e-shopům, i když je to někdy nevýhodné, ať už se jedná o cenu nebo dodací lhůty. Důvodem je obava z podvodných e-shopů. „Tato obava není na místě. Procento podvodných e-shopů je tak malé, že je větší pravděpodobnost, že člověk narazí na falešného kněze. Náklady na provoz e-shopu, správa a marketing, to vše je velmi časově náročné, že podvodný internetový obchod se nevyplácí,“ komentuje Miroslav Uďan, CEO Shoptet.cz.

3. Obava z reklamace a vrácení zboží

Reklamace nebo vrácení zboží vnímá mnoho zákazníků jako velký problém, který rozhoduje o tom, zda si věc pořídí na internetu nebo v kamenném obchodě. Každý e-shop má na svých stránkách jasně formulovaná pravidla pro případ vracení zboží nebo reklamace. Často jsou velkorysejší a k zákazníkům vstřícnější než kamenné obchody. Pokud se některý z provozovatelů nezachová správně, velmi rychle se to rozkřikne mezi internetovou komunitou. Pověst je jedna a seriózní e-shop o ni nemůže přijít.

4.  E-shop jako zdroj zbohatnutí bez námahy

Pro mnoho lidí znamená e-shop rychlé zbohatnutí bez námahy. „Možná tomu tak bylo před několika lety, kdy se tento způsob prodeje v Čechách začal prosazovat, ale dnes je situaci jiná,“ říká Miroslav Uďan. Jako každé podnikání totiž i provozování e-shopu vyžaduje čas a energii a jednoduché recepty, jako je třeba nižší cena, nezaručí úspěch.

5. E-shop musí být lacinější

bitcoin_skoleni

Mezi veřejností je rozšířen také názor, že vše na e-shopech je levnější než v kamenných obchodech. Je to většinou pravda, ale ne vždy to platí. K ceně je nutné často připočítat balné a dopravu, což při koupi jednoho produktu, pokud není možné osobní vyzvednutí, může být ve finále nevýhodné. „Doporučuji nejen porovnat ceny u jednotlivých prodejců, ale také jejich dodací podmínky. Nakonec můžete často přijít na to, že levněji vás to vyjde tam, kde je cena vyšší, protože je například balné a poštovné zdarma,“ dodává Miroslav Uďan.  

G+