Dohoda mezi Jízdomatem a firmou Blablacar není klasickou akvizicí, Blablacar nebude využívat technické řešení Jízdomatu ani automaticky nezíská uživatelskou bázi, předmětem transakce, jejíž hodnota nebyla zveřejněna, je spíše prémie za uvolnění místa na trhu.
Úspěšný start-up spojuje řidiče, kteří mají volná místa v autě při cestách na dlouhou vzdálenost, a cestující, kteří potřebují jet stejnou trasu, aby se podělili o jízdní náklady. „Jde tedy o meziměstskou dálkovou dopravu, sdílení nákladů, nejde o výdělečnou činnost pro profesionální řidiče,” upřesňuje Pavel Prouza, Country Manager BlaBlaCar pro Českou republiku a Slovensko, a dodává: „Mezi námi a aplikacemi pro dopravu na objednávku jsou tři podstatné rozdíly: BlaBlaCar je určen pro řidiče, kteří už mají v plánu cestovat. Umožňuje jim sdílet místa ve svém autě s cestujícími a cestovat tak úsporněji a příjemněji. Naprosto jiné jsou aplikace typu taxi, kde řidiči reagují na poptávku klienta, který určuje cíl cesty.”
Blablacar nabízí pro dálkové meziměstské cesty řešení v podobě spolujízdy, zatímco aplikace pro dopravu typu taxi se zaměřují na krátké cesty po městě. Předpokládá se plánování cest dopředu a nejedná se o last-minute řešení. Cestující v převážné většině využívají webovou službu, k dispozici jsou i mobilní aplikace pro Android i Apple.
ČR součástí světové komunity
Kromě Česka a Slovenska patří mezi nové přírůstky také Brazílie nebo Mexiko. „Jsme zase o krok blíže k tomu přinést naši službu dálkové spolujízdy na každý trh, kde lze dopravu zdokonalovat. Vnímáme výborné přijetí spolujízdy po celém světě. Skutečně měníme způsob, jakým lidé využívají svá auta,” těší se na budoucnost spolujízdy u nás Frédéric Mazzella, zakladatel společnosti BlaBlaCar.
Český Jízdomat od doby svého vzniku přepravil statisíce cestujících a řidiči nabídli přes 4,5 milionů míst v autě. “Cítíme, že aby se z našeho projektu stal opravdu plnohodnotný způsob dopravy, je třeba ho v rámci našich zemí posunout na vyšší úroveň. Jsme rádi, že díky BlaBlaCaru můžou lidé v Česku a na Slovensku získat ve spolujízdě ještě lepší služby. Celosvětová komunita znamená rychlejší zpopularizování spolujízdy u nás a také lepší možnost setkání nabídky s poptávkou,” vysvětluje Jan Mittner, zakladatel portálu Jízdomat. Členové Jízdomatu si budou moci vytvořit nový účet a přesunout si na něj všechna svá hodnocení. Brzy po spuštění BlaBlaCaru bude platforma Jízdomatu uzavřena a všechny jízdy se budou nově zveřejňovat na BlaBlaCaru, který umožní vzájemný kontakt mezi řidiči a cestujícími. Platforma BlaBlaCar tak vytváří zcela novou síť postavenou na spolehlivé komunitě řidičů a cestujících.
A proč BlaBlaCar?
„Uživatel při vytváření svého profilu označí, zda je „Bla“, „BlaBla“ nebo „BlaBlaBla“ podle toho, jak moc rád si v autě povídá. Je to jedna z nabízených preferencí, podobně jako volba, jak velké zavazadlo si do auta může vzít nebo jestli řidič dovolí vzít s sebou zvířecího mazlíčka,” vysvětluje Pavel Prouza.
Kromě České republiky a Slovenska BlaBlaCar působí v Belgii, Chorvatsku, Francii, Lucembursku, Německu, Nizozemí, Maďarsku, Itálii, Polsku, Portugalsku, Rumunsku, Rusku, Srbsku, Španělsku, Ukrajině, Turecku a Velké Británii. Mimo Evropu pak v Brazílii, Indii a v Mexiku. Možné jsou samozřejmě i mezinárodní jízdy, řidič může nabízet spolujízdu i v zahraničí.
Obchodní model je postaven na vybírání rezervačního poplatku od spolucestujících, platba se vyžaduje zatím pouze na některých trzích. Pro uživatele české a slovenské se (zatím) booking fee nevybírá.