IT ředitelé mají stále poslední slovo ohledně většiny výdajů na počítačové technologie ve firmách, ale postupně budou při rozhodování úžeji spolupracovat s obchodními jednotkami. Vyplývá to z výzkumu společnosti Forrester Research. Pouhých 6,3 % případů pořízení a implementace nových technologií v USA bylo v roce 2013 výhradně v rukou obchodních jednotek, píše autor studie Andrew Bartels, viceprezident a hlavní analytik společnosti Forrester. Zhruba u 9 % výdajů obchodní jednotka vybrala technologii, ale implementaci a správu zajistilo IT oddělení.
Obchod a IT: Konec rivality, začátek spolupráce
„Ideálně nákupní proces u technologií probíhá tak, že obchodní jednotka a IT oddělení spolupracují od formulace potřeby a hledání a financování řešení přes výběr správného dodavatele po implementaci a správu,“ píše Bartels ve své studii. „Odhadujeme, že v roce 2015 bude více než třetina všech nákupů probíhat podle tohoto scénáře.“
Poklesne přitom podíl nákupů „primárně nebo exkluzivně“ v rukou IT z dnešních 55 % na 47 % v roce 2015, avšak „ti, kdo rezolutně prohlašují, že výdaje na informační technologie se přesunou od IT oddělení k obchodním jednotkám, nedoceňují komplexnost celého procesu nákupu a vlastnictví technologií“, tvrdí Bartels.
XaaS služby si zatím byznys pořizuje sám
Podíl obchodních jednotek na výdajích na nové technologie mezi lety 2010 a 2012 vzrostl, zejména kvůli nákupům chytrých telefonů a tabletů, ale tento trend podle Bartelse odezní, protože se tyto položky stanou součástí konsolidovaného rozpočtu na IT.
Obchodní jednotky však stále častěji samostatně pořizují SaaS (software jako službu) a IaaS (infrastrukturu jako službu). „Ale skutečný objem výdajů je poměrně malý, protože řada těchto nákupů se přinejmenším v prvním roce odehrává s náklady v řádech desítek tisíc dolarů,“ dodává Bartels.
Podle něj se IT ředitelé nemusí mírným přesunem kontroly nad výdaji na IT znepokojovat. „Aktivní přístup uživatelů k vyhledávání možností řešení obchodních problémů s využitím nových technologií je pozitivní.“
IT ředitelé by však měli udržovat dobré vztahy s ostatními odděleními, aby se na ně manažeři neváhali s novými projekty obracet. Studie společnosti Forrester se zabývá americkým trhem, ale stejné trendy probíhají i jinde ve světě, zejména v podobně technologicky vyspělých zemích, kupříkladu v západní Evropě. Mnoho zemí takové úrovně využití informačních technologií nedosahuje „a spíše na ně nahlíží prizmatem IT oddělení“, dodal Bartels. V takových zemích je podle něj objem výdajů na IT v rukou obchodních jednotek pravděpodobně nižší než v USA.