Atraktivní zábava, spousta marketingu
Všichni zájemci o vznik úspěšné mobilní aplikace zvýší její šance, pokud pro její formu či podobu zvolí jednu velmi populární kategorii. Jde o hry. Objevují se i jako součást relativně seriózních programů a posilují atraktivitu i četnost využití nebo spuštění. Samotný mobilní herní průmysl funguje již řadu let na jednoduchém principu. Vývojář uvolní základní podobu titulu v bezplatné podobě a zaujatému uživateli posléze nabízí placené funkcionality. Vše může poměrně dobře fungovat, pokud bude splněna základní podmínka. Tou je zájem uživatelů.
Úspěšné zavedení mobilní aplikace na trh podmiňuje do značné míry i marketing producenta. Na řadu přicházejí mobilní sítě, doporučení přátel, výsledky v internetových vyhledávačích a samozřejmě i reklama. Konkurence je však obrovská a dobrých nápadů poskrovnu. Zakázkový vývoj účelových aplikací tudíž sice představuje „business as usual“, ale bude nejspíše profitabilní.
Výzva multiplatformity
Roste počet organizací, jejichž zaměstnanci využívají několik typů zařízení. V podnikovém nasazení je velmi neefektivní vyvíjet program se stejnou funkcionalitou pro každou platformu zvlášť. Podle analytiků sice aktuálně existuje více než stovka platformově nezávislých vývojových nástrojů a prostředí, ale většinu z nich provází řada technických nebo obchodních kompromisů. Skutečně neutrální technologií se v tomto světle stává jazyk HTML5. Jde o standardizovaný, široce dostupný a platformově neutrální nástroj. Každé zařízení má navíc internetový prohlížeč, který poslouží k doručování aplikací.
Obrovskou výhodou jazyka HTML5 je, že opustil tradiční architekturu tenkého klienta. V souboji s nativními aplikacemi již nabízí velmi konkurenceschopné parametry. Programy v HTML5 mohou pracovat off-line i bez připojení k internetu a nabízejí široké možnosti uživatelských nastavení, respektive hodnotnou zkušenost.
Internetový prohlížeč se v prostředí HTML5 stane univerzální platformou pro poskytování aplikací. Programy využijí klientské rámce JavaScriptu, jež rozšíří funkcionalitu. Jde například o prostředí Sencha, Ember nebo Angular. Provoz aplikací v off-line režimu potom zajistí integrované datové sklady v prohlížeči. O rostoucím zájmu vývojářů o jazyk HTML5 svědčí i popularita tzv. hybridních programů, které kombinují HTML5 a nativní kód.
Multiplatformní vývoj představuje cestu, jak dostat aplikace na všechna zařízení, a to doslovně a jednorázově. Z hlediska nákladů nemá tento koncept konkurenci. Pokud účel programované aplikace neodporuje možnostem HTML5, měli by o něm vývojáři alespoň uvažovat.
→ Budoucnost mobilních aplikací: Profitabilitu nezajistí prostý prodej