Toto číslo představuje dvojnásobek objemu predikovaného pro rok 2013.
Za dobu existence tabletů a smartphonů, tedy chytrých mobilů, bylo staženo přes sto miliard aplikací a her. Obrovský boom těchto zařízení však způsobí, že jen v letošním roce přibude dalších 80 miliard stažení. Tento nárůst je způsoben především velkým rozšířením smartphonů a tabletů v rozvojových zemích.
Na prvním místě jsou a budou hry
Zpráva Juniper Research, pojmenovaná Discovery, Monetisation & Ecosystem Analysis 2013–2018, uvádí, že nejvíce stahovanými aplikacemi jsou – a nadále budou – a to jednoznačně, hry. Jejich nárůst by se měl v pětiletém horizontu pohybovat kolem 40 procent. Kromě samotného navýšení počtu stažení se budou jejich tvůrci, ale i mobilní obchody s aplikacemi snažit o zlepšení jejich funkcí, především propojením her se sociálními sítěmi.
Například nedávno představený Google Play Game Service, což je speciální prostředí umožňující hraní her pro vícero uživatelů v reálném čase. A nejenom pro androidovskou platformu a zařízení s operačním systémem iOS, ale i pro uživatel připojené přes web. Tyto úpravy spolu s obřím nárůstem her zdarma způsobí v budoucnu opravdu obrovský boom stažených aplikací.
Velká výzva pro vývojáře: Jak vydělat peníze
Vývojáři her a aplikací však čelí velkému tlaku – na zlevnění aplikací. V záplavě neustálých novinek a ve snaze dostat se vysoko v žebříčcích aplikací nemají někteří jinou možnost, než nabízet své produkty zdarma, a to přesto, že ambice vydělat na softwaru peníze jim zůstává.
Nárůst obchodů s aplikacemi také negativně ovlivňuje poskytovatele připojení, tedy především mobilní operátory, kteří se tím dostávají absolutně mimo hru. Jejich infrastruktura slouží jen jako datová dálnice pro stažení aplikací, případně hraní her, ale peníze z toho neplynou téměř žádné. Zpráva Siana Rowlandse uvádí, že by se operátoři rádi na rostoucím byznysu „přiživili“, například získáním podílu na stažených placených aplikacích.
Na druhé straně by obchody s aplikacemi zase rády viděly více platících zákazníků. Otázkou tedy zůstává, jaký model silné protistrany naleznou. Je však více než zřetelné, že si mobilní operátoři musí uvědomit, že jejich příjmy z mobilních aplikací se nebudou ani zlomkově rovnat jejich příjmům z éry před mobilními aplikacemi.
Jako další zajímavé poznatky ze zprávy společnosti Juniper Research lze uvést, že pouze 5 % aplikací bude do roku 2017 placených. Pro srovnání letošní rok to bude 6,1 %. V blízké budoucnosti můžeme očekávat globální rozšíření obchodu s aplikacemi od Amazonu s jeho odporučovacím enginem.
Mobilní aplikace v číslech
- Na světě je aktuálně používáno více než 900 milionů zařízení s operačním systémem Android, což je více než dvojnásobek hodnoty před rokem?
- Z obchodu Google Play (někdejší Android Market) bylo staženo přes 48 miliard aplikací?
- Z konkurenčního AppStore, obchodu na platformě iOS, byla letos v květnu stažena aplikace s pořadovým číslem 50 miliard?
- Apple si ponechává 30procentní podíl ze všech placených aplikací, díky čemuž firma vyinkasovala již téměř čtyři miliardy dolarů?Společnost Juniper Research odhaduje, že do roku 2017 bude staženo na 160 miliard aplikací.
-
Google i Apple nabízejí přibližně 800 tisíc aplikací, BlackBerry ve svém obchodu World má 205 tisíc aplikací a Windows Phone Store jen asi 150 tisíc aplikací?