;

7 vlastností, které by měl mít ideální zástupce šéfa IT

20. 7. 2020
Doba čtení: 9 minut

Sdílet

 Autor: © pressmaster - Fotolia.com
Role CIO se v podnicích stala zásadní a velice náročnou. Pomoci zmírnit stresy může, když si k sobě najdete důvěryhodnou dvojku. Kromě toho by všichni IT lídři měli mít plán nástupnictví. Zde je několik tipů, jak na to.

Záběr role CIO se rychle rozšiřuje. Již nejde o taktického lídra, který podporuje IT aktiva, ale o zásadního spolutvůrce podnikatelského záměru a člena nejužšího vedení. Pro lídry IT je toho v sázce hodně, a tak potřebují spolehlivého zástupce, někoho, kdo může nabídnout radu, zvládne kriticky důležité úkoly v oblastech IT, podnikání i personálu a, co je nejdůležitější, bude ochotný převzít kormidlo ve chvílích, kdy nastane tato potřeba.

Najít důvěryhodnou dvojku ovšem není jednoduché. Tato práce totiž vyžaduje významný soubor znalostí v oblasti IT a podnikání a navíc i schopnost poskytnout radu ohledně směřování jak CIO nebo technickému řediteli, tak členům týmu „ajťáků“.

Podívejme se společně na sedm klíčových vlastností, na které byste při výběru zastupujícího lídra IT měli klást důraz.

1. Vyzná se v řízení

Zástupce CIO musí být připraven vést členy týmu k vysoké úrovni výkonu, což v dnešním IT znamená víc než jen získat to nejlepší z jednotlivých členů týmu. „Nejlepší kandidát na druhé místo ve velení by měl také být připraven řešit vzájemně si konkurující priority, používat analytické myšlení k měření úspěchu na základě KPI, zůstat flexibilní vůči změnám, být otevřený neustálému učení a mít důvěru ve svou vlastní schopnost vedení, “radí Joe McKenna, globální CIO společnosti Syntax, což je podnik spravující cloudové služby.

Kandidát na číslo 2 by měl mít historii úspěchů v budování týmu. „Zástupce musí být schopen budovat rozmanité a výkonné týmy tím, že identifikuje a rozvíjí talent, hledá rozmanité perspektivy, uplatňuje empatii a ctí závazky,“ říká Gregory Touhill, člen Heinz College na Carnegie Mellon University a bývalý CISO Úřadu pro řízení a rozpočet USA.

Dalším žádoucím atributem je vyrovnaná povaha. „Vaše číslo 2 nemůže být horkokrevné ani rohožka; musí být schopen situaci a použít vhodnou kombinaci prosazování agendy , přičemž musí v případě potřeby umět volit kompromisy,“ vysvětluje Mike Michalik, CTO společnosti Evoque Data Center Solutions.

2. Myslí dopředu

Zástupce velitele by měl být šéfovi pomoci v předvídání budoucnosti a sledovat trendy i potenciální příležitosti. Tato schopnost si vyžaduje unikátní kombinaci schopnotí a osobnosti, říká Dave Messinger, technický ředitel poskytovatele on-demand digitální talentové platformy Topcoder. Zástupce „potřebuje vést kupředu různé vize – technologické, kulturní, finanční – a to s nadšením,“ uvádí Messinger.

Člověk číslo 2 by měl mít touhu i schopnost rychle absorbovat velké množství informací, ptát se na ty správné otázky a určovat kurz akcí, které jsou dosažitelné, přijatelné, přiměřené a cenově dostupné, poznamenává Touhill. „Skvělí zástupci si uvědomují, že jednou z jejich klíčových rolí je šéfovi vhodně poskytovat zpětnou vazbu a alternativní kurz akcí, a to i když vědí, že se tato zpětná vazba neposlouchá dobře.“

3. Je zběhlý v technologiích

Člověk číslo dva nemusí být odborník na úplně všechny oblasti IT, ale měl být do hloubky rozumět aktuální i slibné podnikové technologie, jakož i klíčové prodejce v každé oblasti.

Podstatný je ovšem vhled do kybernetické bezpečnosti a odbornost v této oblasti. Vzhledem k nesčetnému množství rizik, před nimiž musejí IT oddělení bránit svoje organizace, by měl zástupce vedoucího do značné míry znát nejnovější kyberbezpečnostní nástroje a praktiky, radí Thomas P. Keenan, zástupce profesora počítačových věd na University of Calgary. „Byl jsem zapojen do panelu CIO… a to se ukazuje jako klíčová kompetence, kterou potřebuje jakýkoliv CIO“ vysvětluje Keenan.

Bassam Chaptini, CIO společnosti Unqork, poskytovatele podnikových aplikačních platforem, doporučuje vyhýbat se uchazečům, kteří se zdají být příliš zaměřeni na klíčové technologie IT, a nikoliv na to, jak mohou být technologie použity ke zlepšení podnikání. „Pracujeme se stroji, ale v konečném důsledku jsou zde technologie k tomu, abyste se v jistém bodě spojili s lidmi, takže potřebujete někoho, kdo to bude mít vždycky na paměti,“ poznamenává. U čísla 2 jsou také důležité dovednosti zaměřené na klienta. „Budete chtít, aby vás – a vaši společnost – před zákazníky zastupoval někdo, na koho se můžete spolehnout,“ říká Chaptini.

4. Je silným vůdcem

Vůdcovské vlastnosti, jako jsou organizace, iniciativa a řízení, jsou základními atributy, které je třeba hledat u potenciálního zástupce. „Najít je všechny v jedné osobě může být obtížné, ale stojí za to je vyhledat,“ říká Michalik.

Úspěšní zástupci CIO jsou obvykle přátelští, ale silní jedinci, poznamenává Brad Willman, CIO společnosti Entrust Solutions, zaměřené na spravované služby IT zvyšování počtu zaměstnanců. „Zástupci vedoucích musí najít jemnou rovnováhu mezi tím, že jsou někým, s kým někdo zaměstnanci chtějí spolupracovat, ale zároveň musí být orgánem, který zaměstnanci respektují a poslouchají,“ vysvětluje. "Ačkoli je mnoho zástupců charismatických, neexistuje žádná inherentní korelace mezi šarmem a vedením."

Konvenční moudrost diktuje, že nikdy není dobré jmenovat zástupce, který se třese na první pozici, ale zároveň není dobrý nápad obrátit se na někoho, kdo potřebuje ke každému svému rozhodnutí souhlas šéfa. „Vyhněte se extrémům,“ radí Sam Maley, manažer IT operací ve společnosti Bailey & Associates, britské IT auditorské, poradenské a manažerské společnosti. „Vyhněte se těm, kteří neumějí dodržovat pravidla, a také těm, kteří je nedokážou aplikovat mimo jeden konkrétní kontext,“ dodává.

Slepá oddanost vedoucímu IT je další negativní vlastnost. „Vždy přitakávající osobnost nikdy nebude dobrou dvojkou, protože nebude zpochybňovat autoritu a bude se zdráhat klást těžké otázky, které vedou k inovacím,“ říká Messinger. "Také si dávejte pozor na příliš ovládajícího, velícího zástupce velitele, který nebude mít nejvyšší prioritu v investorech, korporátu, pracovní síle, zákaznících a tržních cílech,“ varuje dále.

5. Má komunikační schopnosti

Skvělí zástupci jsou zároveň skvělými komunikátory. „Jdou nad rámec požadavků v oblastech komunikace a koordinace,“ poznamenává Touhill. „Chápou, že komunikace napříč organizací vede k lepšímu týmu a také k úspěchu mise.“

Dvojka IT oddělení musí být schopna zpracovat více konverzací a požadavků zaměstnanců najednou. „Musí pochopit a definovat rozsah úkolů, překonat veškeré komplikace související s prostředím a integracemi a nakonec řídit celkovou strategii prostřednictvím plánovaných realizačních fází,“ říká McKenna.

Nejlepší zástupci se vyhýbají pozornosti a nedovolují ambicím, aby zředily jejich přínos pro plánování a provoz IT. Je také důležité, aby si vedoucí a zástupce IT vytvořili úzký pracovní vztah. „Nejlepší párování mezi vůdcem a zástupcem je, když je vůdce odhodlán zástupce připravovat na to, aby přebíral stále větší vedoucí role, zatímco zástupce je odhodlaný podporovat vedoucího a co nejvíce se od něj učit," poznamenává Touhill.

6. Je zběhlý v byznysu

CIO by měl hledat dvojku, která je zaměřena na oblast byznysu, chápe finance a má zkušenosti s vedením. „Nejdůležitější je, že musí prokázat osobní profesionalitu, vysokou úroveň sebevědomí a zaměření se na vlastní rozvoj a integritu a být přístupný a autentický,“ říká Caren Shiozaki, CIO a výkonná viceprezidentka společnosti Thornburg Mortgage a poradkyně ISACA, profesního sdružení v oblasti IT, pro oblast vedení. V ideálním případě by měl mít kandidát hluboké zkušenosti v oblasti obchodu i technologií. „Měl by mít doložitelný úspěch ve vedení lidí a ukázat, že je motivovaný a nebojí se nejasností," dodává.

Zástupce vedoucího nemusí být strategickým vizionářem, ale přesto by měl být někým, kdo plně chápe logiku platformy načrtnuté IT lídrem pro podnikání a dokáže schválenou taktiku aplikovat na současné i nově se objevující problémy. „IT lídři se mají zaměřovat na strategické prvky vysoké úrovně a zástupci musejí být řediteli problémů a lídry ve svém slova smyslu,“ vysvětluje Maley. Zástupci by zároveň měli být schopni instruovat členy týmu ohledně toho, jak řešit konkrétní technické problémy, poznamenává.

7. Má podporu managementu

Přestože poslední slovo ohledně svého zástupce má obecně šéf IT, je vysoce žádoucí si před jeho zaměstnáním zajistit podporu vrcholového managementu.

Jednoho dne, když CIO nebo CTO náhle nebude k dispozici, bude muset naskočit zástupce a převzít plnou kontrolu nad plánováním a operacemi IT. Pokud v rámci nejvyšší úrovně podniku dojde k neshodě o schopnosti kandidáta nakonec stát se vedoucím IT, může být pro nového vůdce obtížné uplatňovat plnou a nezpochybnitelnou autoritu ve chvíli, kdy je to nejvíce potřeba.

„Ve většině organizací je mnoho talentovaných IT odborníků, ale jen málo z nich by mohlo být zvažováno pro výkonnou roli CIO,“ říká Matt Mead, CTO v poradenské společnosti pro digitální technologie SPR. "Než bude někdo připraven na to, aby se stal zástupcem vedoucího, ujistěte se, že jsou k rozhodování přibrány klíčové zúčastněné strany."

ICTS24

Slovo závěrem

Všichni IT lídři musejí mít plán nástupnictví. „Starat se o to, aby tomu tak bylo, bude pravděpodobně výkonný ředitel a/nebo správní rada,“ říká Shiozaki. „Výborný zástupce pracující pro CIO by mohl být ideální osobou, jež by do tohoto plánu nástupnictví mohla být zahrnuta.“