Zeptejte se kohokoliv v IT na technologické trendy a získáte bezpočet různých pohledů. To, co může vypadat jako inovativní myšlenka – třeba Google Wave, může později zcela upadnout v zapomnění. Stejně tak třeba vůbec ještě nevíme, zda se Windows 8 přes počáteční nejisté krůčky nakonec nestanou velkým úspěchem.
Nicméně v minulém roce se objevilo i několik jednoznačných trendů. Některým, jako je 3D tisk, nějakou chvíli trvalo, než vyklíčily do plné krásy. Jiné vyskočily doslova odnikud a proběhly světem jako bouře. Tyto trendy dominovaly hlavním zprávám – a v některých případech dokonce změnily i náš způsob práce v byznysu a správě světa IT.
1. Do centra dění se nyní dostávají velká data
Analyzování nepřeberných stohů dat není novým trendem. Obrovské americké vládní laboratoře v severní Kalifornii a v Chicagu zpracovávají informace o lidském genomu a analyzují modely nukleární fúze již po desítky let. Novinkou je však to, že se velká data záhy stala v podstatě mainstreamem. Nástroje jako Google Analytics zjednodušují IT administrátorům analýzu toku návštěv webových stránek, a to i v případě, že se jedná o miliony přístupů.
Doplňkový trend: popularitu nabyla i infografika, jež pomáhá vysvětlit masivní sady dat (a která se někdy používá možná až příliš). Barevné tabulky rozšířené na několik stránek pomáhají vysvětlovat informace pocházející z velkých dat.
2. On-line vzdělávání je nyní crowdsourcováno
Korporátní školení se v posledních letech mění jen výjimečně. Pro většinu velkých společností jsou nyní běžné on-line kurzy, které zaměstnancům pomohou naučit se novou CRM aplikaci či novinku v účetnictví. To, co se však v roce 2012 změnilo, má mnoho společného s lidmi, kteří tvoří obsah těchto kurzů. Stránky, mezi něž patří například Udemy nebo Udacity, jsou crowdsourcingové portály pro školení, kam mohou experti umístit školicí semináře. A když už svým tréninkovým kurzem na téma „jak funguje vývoj produktů“ přispěl i výkonný ředitel Yahoo, je jasné, že se jedná o trend.
3. NFC zaplňuje díru na trhu
Technologie NFC se poprvé objevila v telefonech na konci roku 2011, ale trvalo několik měsíců, než se uchytila. Nyní ji vidíte všude: Samsung ve své reklamě ukazuje dva telefony vedle sebe, přičemž z jednoho do druhého se přetahuje hudba. Technologie, která vyžaduje kontakt dvou zařízení pro přenos malého množství dat, je podporována mnoha novými modely od Googlu a Samsungu. Hlavní výhodou NFC oproti Bluetooth je fakt, že novější technologie nevyžaduje prakticky žádnou konfiguraci, a je tak uživatelsky výrazně přívětivější.