Revoluce v největším českém firemním katalogu Firmy.cz propukne v dubnu. Seznam změní jak podobu portálu, tak i obchodní model. Firmy do něj budou moci nově vložit všechny údaje o sobě zcela zdarma. V aukci pak budou mít možnost již za 10 korun denně vkládat speciální nabídky nebo soutěžit o lepší pozici ve výsledcích hledání na Firmy.cz či v upoutávce přímo ve vyhledávání ve službě seznam.cz.
Nový vzhled přinese řadu zásadních změn. Součástí výsledků hledání bude nově mapa, takže si každý bude moci vybrat, zda mu více vyhovuje hledání ve výpise, nebo podle mapy. Dominantním prvkem při zobrazování výsledků bude fotografie konkrétní provozovny.
Výraznou novinkou bude automatická detekce lokality. Díky tomu si každý pohodlně a bez dalšího klikání najde požadovanou firmu přímo ve svém okolí. Lokalitu ale samozřejmě lze i změnit. Hledání v katalogu Firmy.cz bude doplněno o filtry, které budou záviset na oboru činnosti firmy. U on-line prodejců tak bude například možné vyfiltrovat pouze ty, u nichž se dá platit kartou, nebo která mají vlastní výdejní místa. U restaurací bude možné zase filtrovat místa, která mají právě otevřeno, disponují zahrádkou, jsou nekuřácká apod.
V nové podobě Firmy.cz budou mít také uživatelé možnost označit si firmy jako oblíbené a doplnit recenze na navštívené provozovny. Obchodníci a majitelé provozoven tak získají cenou zpětnou vazbu a mohou na recenze okamžitě reagovat.
„Firmy.cz jsou jednou z našich stěžejních služeb. Posledních několik let nám přináší okolo 20 % našich celkových tržeb. Nicméně za posledních deset let na nich nedošlo k žádným větším změnám. Přitom se mění jak nároky uživatelů, tak požadavky našich klientů. Všichni chtějí přidanou hodnotu. Pro uživatele jí je co nejvíce informací pohromadě na jednom místě. Pro klienty pak možnost řídit si návratnost svých reklamních investic. Nové Firmy.cz vychází vstříc oběma těmto požadavkům,“ komentoval chystanou změnu Pavel Zima, generální ředitel Seznam.cz.
Pro správné fungování nové podoby služby Firmy.cz je třeba, aby měla každá firma bez ohledu na svůj marketingový rozpočet možnost vložit co nejvíce informací o sobě. Nově tak společnosti nebudou muset platit ani za samotný zápis v databázi, ani za přidané informace, jako jsou například fotografie provozovny nebo logo firmy. Vše se bude vyplňovat zcela zdarma v intuitivním administračním rozhraní.
Zásadní změnou projde obchodní model portálu firmy.cz. Inzerce bude totiž nově v katalogu Firmy.cz postavena na aukci, v níž budou moci společnosti na denní bázi ovlivnit svoji pozici ve výpise výsledků hledání (jak v kategoriích, tak při hledání pomocí klíčových slov) tím, jak si nastaví maximální denní rozpočet. Ten si nastaví v jednoduchém administračním rozhraní. Díky interaktivnímu táhlu okamžitě uvidí, na jakou pozici se ve výpise výsledků za určenou investici dostanou. Nastavená maximální cena přitom nemusí být finální, kterou klienti zaplatí. Ta může být totiž nižší díky principu second price, který zaručí, že každá firma zaplatí maximálně o korunu více než její nejbližší konkurent v aukci. Inzerce začíná už na desetikoruně za den.
Velkým benefitem je také to, že firmy na prvních třech příčkách výsledků vyhledávání na Firmy.cz mají šanci dostat se i do samotného Seznam.cz Vyhledávání, a to v upoutávce na Firmy.cz, kde budou nově zobrazeny i konkrétní firmy. Firmy.cz tak posouvají katalogový byznys více k měřitelné a na výkon zaměřené reklamě.
„Velmi dlouho a důkladně jsme ladili algoritmus, který kombinuje relevanci výsledku na zadaný dotaz spolu s tím, jakou pozici si firmy vysoutěžily v denní aukci. Výsledky hledání hlavně musí dávat smysl. Ať už to je hledání v katalogu Firmy.cz, nebo v celkovém Seznam.cz Vyhledávání. Chceme se vyvarovat situaci, kdy stojíte na ulici například před otevřeným květinářstvím, začnete hledat právě otevřenou prodejnu květin v okolí a ve výsledcích tu, před kterou stojíte, nenajdete mezi prvními. Vymysleli jsme algoritmus, který si velmi důmyslně poradí i s těmito situacemi,“ doplňuje Pavel Zima, generální ředitel Seznam.cz.
Vzhledem k tomu, že aukce probíhají každý den, mohou si jednotlivé firmy pohodlně nastavit inzerci jen v obdobích, kdy ji potřebují – může jít o různé sezóny či období, kdy potřebují zvýšit poptávku. Dostanou také přehledné statistiky, které jim ukáží, kolik návštěvníků jim inzerce v daný den přinesla.
Pokud má firma na daný den zaplacenou inzerci, získává i další výhody. Její provozovna bude zviditelněná na Mapy.cz a inzerující firmy mohou prezentovat i své aktuální akční nabídky. Firmy s takovými nabídkami budou navíc speciálně označeny ve výpise výsledků hledání na serveru Firmy.cz a zároveň se octnou v samostatném filtru, který je určen hlavně pro milovníky slev. Vložení akce je přitom pro firmy otázkou chvíle a bude možné i přes mobilní aplikaci.
Čtěte také:
→ Seznam zapracoval na novém vyhledávání, zkušebně běží pro Slovensko
Seznam.cz se rozhodl poskytovat výsledky vyhledávání s velkými náhledy stránek, které budou umístěny ve výsledcích vyhledávání ve více sloupcích.
→ Seznam zpřístupní část své vyhledávací technologie a podpoří týmy projektu StartupYard 2014
Po dvou letech vzájemné spolupráce s akcelerátorem StartupYard se Seznam.cz rozhodl toto partnerství prohloubit. Startup týmům, které se budou účastnit jarního běhu akcelerátoru v roce 2014, otevře Seznam část své vyhledávací technologie.