Firmy na českém trhu musí uchazeče motivovat dodatečnými benefity v podobě dalšího vzdělávání, volné pracovní doby či možností účastnit se zajímavých projektů. Vyplývá to z průzkumu mezi personálními agenturami z celé České republiky, který v minulých dnech provedlo IT centrum skupiny Home Credit.
„Jako téměř všechna odvětví i IT bylo poznamenáno finanční krizí. Do léta roku 2008 jsme zaznamenávali výrazný převis poptávky nad nabídkou IT specialistů. S příchodem krize nastal útlum a teprve od podzimu 2009 se objevil opět vzestupný trend a otevíraly se nové pozice i pro absolventy,“ komentuje Radka Lamlová, HR manažerka IT centra skupiny Home Credit
Oproti době před krizí jsou nyní nejen zaměstnavatelé, ale i uchazeči opatrnější a vybíravější. Petr Zatloukal z agentury Talentor - Advanced Search Technology k tomu říká: „Zaměstnavatelé mají mnohem jasnější představu o tom, koho hledají. Před rokem 2008 měli jistotu, že nového zaměstnance na některém projektu uplatní, nyní hledají konkrétního kandidáta s velmi jasně definovanými znalostmi a zkušenostmi.“ Stejně tak si mohou uchazeči včetně čerstvých absolventů vybírat a také tak činí. „První příčku pro rozhodování o novém uplatnění již neokupuje finanční ohodnocení, ale celkový mix pracovní náplně, technologií, perspektivy, stability a platu,“ vypočítává Zatoukal.
Krize z minulých let je již zažehnána a platy začaly opět mírně růst. V současné době se pohybují na úrovni cca 90 % platů z roku 2008. Nástupní plat absolventů se pohybuje v rozmezí 18 až 25 tisíc, nejlépe jsou placeni programátoři a SAP specialisté. Platy zkušenějších uchazečů s 2 lety praxe berou 28 – 35 tisíc, administrátoři 27 – 32 tisíc. „Trendem může být zvyšující se nabídka benefitů, které společnosti nabízejí. Mezi ty patří například podíly na akciích firmy. V Brně již tuto možnost nabízí několik zahraničních firem,“ dodává Tereza Teclová z brněnské agentury Perspektiva.
Nejobtížněji se noví zaměstnanci hledají v ostravském regionu. Zde je patrný odliv čerstvých absolventů do Prahy a Brna a kandidáti s několikaletou praxí zaměstnavatele mění málokdy a vždy velmi obezřetně. Michal Gargoš z ostravské pobočky agentury Grafton k tomu dodává: „Před 3 roky se hlásily desítky zkušených kandidátů, nyní jsou to spíš jednotky. Důvody pro změnu jsou pouze razantní zvýšení platu nebo vyšší a zajímavější pozice.“
Největším nedostatkem uchazečů je slabá znalost angličtiny, která je však u zahraničních firem nezbytná, 90 – 95 % pozic vyžaduje AJ. Co se týče kvalifikace kandidátů, ta je stále stejná. Teclová (agentura Perspektiva) říká: „Kvalifikace zájemců se nijak výrazně nezměnila, firmy stále oceňují spíše praxi s danou technologií, než certifikáty a absolvované kurzy. Trendem poslední doby je, že mnoho absolventů získává praxi v oboru už při studiu. Jelikož poptávka po zaměstnancích převyšuje nabídku, mnoho spíše menších firem nabízí svým zaměstnancům i částečné úvazky a možnost práce na dohodu.“