;

Kvůli vypršení certifikátu přišly miliony telefonů o připojení

10. 12. 2018

Sdílet

Certifikáty jsou softwarové klíče, které umožňují jistou konkrétní funkcionalitu, ale aby nedošlo k jejich propadnutí, vyžadují čas od času aktualizaci. To však švédský výrobce telekomunikačního vybavení Ericsson podcenil.

Ericsson má poměrně rozsáhlé portfolio produktů a služeb, ovšem asi největší součástí jeho byznysu je výstavba mobilních sítí velkých značek, jako jsou britský operátor O2 nebo japonská SoftBank. Bohužel pro zákazníky těchto sítí vypršel ve čtvrtek ráno bezpečnostní certifikát na jejich zařízeních. Zatímco 30 milionů zákazníků SoftBank se opravy dočkalo „již“ za 4 až 5 hodin, klienti O2 (cca. 32 milionů duší) museli čekat až do druhého dne.

Úplný rozsah výpadku sítě nebyl zatím stanoven, neboť Ericsson neposkytl názvy dotčených zemí, jen jejich počet. Navzdory jistým spekulacím týkajícím se souběžných problémů se sítěmi AT&T a Verizonu Ericsson popřel, že by se propadlý certifikát nějak týkal Spojených států.

Je překvapivé, že když o problému jako první informoval list Financial Times, který na Ericsson ukázal prstem, představitelé firmy, uvedli, že si nebyli vědomi žádných problémů souvisejících s jejich síťovým vybavením či softwarem. Výkonný ředitel a prezident firmy Börje Ekholm se od té doby za chybu sítě omluvil.

„Chybný software, který tyhle problémy způsobil, byl odstaven, a my se omlouváme nejen našim zákazníkům, ale i jejich zákazníkům. Tvrdě pracujeme na tom, abychom zajistili, že naši zákazníci mohou omezit dopad a co možná nejdříve obnovit svoje služby.“

Ericsson v mnoha zemích spolupracuje na tvorbě 5G sítí, takže je klidně dost možné, že důsledky podobných výpadků za dejme tomu deset let by mohly být mnohem vážnější. Nedovedeme si například představit, co by se stalo, kdyby vypadla síť, na které by byly připojeny třeba autonomní kamiony. A to se týká nejen Ericssonu, ale i jeho konkurence.

Zdroj: Techspot.com

Našli jste v článku chybu?