;

Jen polovina českých firem má nastavená pravidla využívání internetu pro soukromé účely

18. 4. 2016

Sdílet

Z šetření personální agentury Grafton Recruitment vyplynulo, že pouze 47 % českých firem má nastavená pravidla využívání internetu pro soukromé účely zaměstnanců. Polovina z nich ho zakazuje zcela, 19 % pak blokuje alespoň sociální sítě.

Z dostupných průzkumů vyplývá, že Češi stráví v průběhu své pracovní doby celých 52 minut vyřizováním soukromých aktivit na internetu (v době lednových výprodejů dokonce téměř 2 hodiny). I když dle odstavce 1 paragrafu 316 zákoníku práce mají personalisté právo sledovat a kontrolovat, zda zaměstnanci nevyužívají pracovní a výrobní prostředky k soukromým účelům, ještě donedávna neměli pravomoci sledovat, čím konkrétně se na internetu zaobírají.

Nový rozsudek Evropského soudu však mění pravidla. Dle něj je sledování soukromé korespondence zaměstnance přípustné v rozsahu nezbytném pro účely prokázání případného využívání internetu pro soukromé účely. K monitoringu mohou personalisté přistupovat jen nahodile a při podezření, soustavné sledování a získávání údajů o soukromí je nepřípustné. Monitoring pak může provádět pouze dedikovaný HR pracovník, nejlépe za přítomnosti zástupce zaměstnanců či odborů. Monitoring se přitom může týkat i sociálních médií. Při nástupu však musí být zaměstnanec seznámen se směrnicí, která možnost kontroly a její případný průběh vysvětlí.
 
Šetření Grafton Recruitment mezi personalisty rovněž ukázalo, nakolik jsou soukromé aktivity svých zaměstnanců na internetu v pracovní době ochotni tolerovat. Takřka 100 % odpovědí zněla 20-30 minut.

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality