;

IBM a ČVUT vyhlásily vítěze studentské soutěže

9. 6. 2009

Sdílet

Hlavním cílem programu je naučit studenty řešit komplexní vědecké úlohy a vhodně svou práci zdokumentovat i prezentovat. Kromě finanční odměny přinesla soutěž studentům i praktické zkušenosti a možnost přímé spolupráce s odborníky z výzkumného a vývojového oddělení IBM.

Nosnými tématy tohoto kola byly strojový překlad, návrhy uživatelských rozhraní a využití procesoru IBM Cell Broadband Engine. Do soutěže, kterou IBM pořádá ve spolupráci s katedrou počítačů a katedrou počítačové grafiky a interakce Fakulty elektrotechnické ČVUT, se tentokrát přihlásilo 13 projektů. Soutěže se tedy od jejího zahájení v roce 2005 zúčastnilo již 415 studentů.

 „Spolupráce s IBM poskytuje studentům možnost řešit problémy, které mají praktický dopad. Úroveň projektů každým rokem stoupá, a to jak z hlediska kvality řešení, tak i z hlediska kvality prezentace projektů," dodává Pavel Slavík, profesor katedry počítačové grafiky a interakce Elektrotechnické fakulty ČVUT. 

Odborná porota složená ze zástupců IBM a ČVUT vyhodnotila a ocenila nejlepší výzkumné práce a kromě toho udělila čtyři zvláštní ceny poroty projektům, které zaujaly originalitou a kvalitou provedení.

 

Vítězné projekty

1. místo: projekt Datové struktury pro sledování paprsku na speciálním hardware, autor Michal Hapal

2. místo: projekt BMI Service, autoři Filip Cakl, Peter Kováč

3. místo: projekt Automatický překladač jazyků v SecondLife, autor Daniel Tekel

 

Zvláštní cena poroty

Projekt Paralelní implementace skrytých markovských modelů, autor Michal Blažek

Projekt Anotační nástroj ve formě hry, autoři David Eršil, David Komárek

Projekt Napojení mluvící hlavy do kiosku, autoři Hana Trusková, Andreas Stefanidis

Projekt Point-of-interest GPS tracker, autoři Martin Keníž, Miroslav Hrúz

 

Vítězný projekt Datové struktury pro sledování paprsku na speciálním hardware se zabývá vytvářením 3D obrazu pomocí metody sledování paprsku. Využívá k tomu výpočtu na hardwarové architektuře složené z procesorů IBM Cell Broadband Engine. Při testování byla použita síť herních konzolí s operačním systémem Linux. Porota obzvláště ocenila systematický přístup k řešení problému i vhodně navrženou optimalizaci pro běh v paralelním prostředí.

Projekt BMI Service, který se umístil na druhém místě, navazuje na práci vítěze minulého kola a využívá čidla váhy a výšky k ovládání počítače. Přenášením váhy může uživatel posouvat kurzor nebo simulovat stisk kláves a tím ovládat libovolný program. Jedna z aplikací využívající čidla umožňuje také například měřit BMI - Body Mass Index - uživatele. Předmětem práce je studie použitelnosti netradičních vstupních zařízení pro různé typy úloh.

Třetí místo obsadil projekt, který do virtuálního světa SecondLife přináší možnost strojového překladu. Systém využívá překladové technologie IBM. Uživatelé si mohou zapůjčit překladový modul, který psaný text převede do cizí řeči.

Kromě studentských soutěží IBM spolupracuje i na rozvoji nových studijních programů na vysokých školách a zapojení odborníků IBM do výuky informačních technologií. IBM tak dlouhodobě naplňuje svou strategii podpory vzdělávání od mateřských škol až po vysoké školy.

Našli jste v článku chybu?