;

EDI komunikace jako zásadní nástroj pro digitalizaci firem

 Autor: David Reichel
EDI komunikace neboli elektronická výměna dat je moderní a spolehlivý způsob přenosu obchodních dokladů mezi jednotlivými společnostmi. O výhodách, které firmám EDI komunikace přináší, nebo o trendech a budoucnosti digitalizace firem se rozpovídal David Reichel, Solution Architect ze společnosti GRiT.
11. 10. 2023

Sdílet

Do jaké míry systémy EDI již zdomácněly na tuzemském trhu? Která odvětví jsou z Vašeho pohledu v zavádění elektronizace dokladů lídrem?

Společnosti, které již mají s EDI komunikací praktickou zkušenost, ji bezpochyby vnímají jako součást celkové digitalizace firmy. Dle mého názoru nasazuje EDI v digitalizaci firem laťku velmi vysoko, protože oproti většině jiných řešení má jednu unikátní vlastnost – firmy přes něj s obchodními partnery sdílí digitální originály dokladů. Objednávky, faktury nebo dodací listy zaslané přes EDI tedy obdrží v té podobě, jak je jejich obchodní partneři vystavili, a není tak třeba žádné kontroly vytěžovaných dokladů ze strany příjemce. EDI se tak svojí komplexností zaměřuje na automatizaci a optimalizaci celého procesu a slouží jako nástroj k vyšší efektivitě a zlepšení práce.

Co se týká odvětví, můžeme vidět její široké využití v automobilovém průmyslu a v tradičním maloobchodě, zejména v segmentu rychloobrátkového zboží (FMCG). V posledních letech se do tohoto EDI světa velmi výrazně zařadila také oblast e-commerce. EDI se rozšiřuje všude tam, kde se pravidelně dodává a je potřeba rychle a přesně objednávat, přijímat a expedovat zboží, tedy naskladňovat a vyskladňovat. Díky rychlému a přesnému zpracování faktur za zboží umožňuje EDI spolehlivé a včasné platby. Když firmy dosáhnou určité velikosti a potřebují efektivně spravovat své sklady a zvládnout velký počet objednávek, přichází čas na automatizaci a elektronizace dokladů se stává nedílnou součástí tohoto procesu.

Jaké jsou hlavní motivace firem zavádět EDI?

Stále hodně společností zavádí klasické EDI z důvodu komplexnosti procesů, do kterých EDI komunikace pozitivně zasahuje. Zavedení elektronické výměny dat totiž není jen o náhradě papírového dokladu jeho digitálním originálem, ale také o zrychlení příjmu zboží, automatické likvidaci faktur, omezení dobropisů apod. V rámci trendu digitalizace je však častým motivem firem snaha skoncovat s papírováním a zefektivnit interní schvalování i oběh faktur, a tak firmy mnohdy poptávají obecnější řešení. Výsledkem je pak často kombinace EDI, které je vhodné pro oběh zbožových dokladů a umožňuje stoprocentní automatizaci schvalování zbožových faktur, spolu s řešením pro zpracování ostatních faktur.

Jaké trendy formují budoucnost elektronizace a jak předpokládáte, že se změní v nadcházejících letech? Bude mít na tyto systémy vliv například rozvoj umělé inteligence?

Elektronizace nebo přesněji elektronický přenos dokladů a dat je třeba vnímat jako součást celého ekosystému v supply chainu. Společnosti, které chtějí být konkurenceschopné, budou muset zvyšovat svůj výkon, kvalitu a servisní úroveň. Budou muset inovovat své procesy a více využívat špičkové technologie, které jim pomohou optimalizovat nákupy, zrychlovat manipulaci se zbožím, efektivně skladovat, expedovat a dodávat a také zboží co nejrychleji dostat do virtuálních regálů e-shopů, aby si zákazníci mohli jejich produkty koupit. Rychleji, přesněji a ideálně levněji.

Se zrychlováním a zesložiťováním obchodních operací rostou nároky na všechny části dodavatelsko-odběratelského řetězce. Roste tím také potřeba rychlé komunikace a nové úrovně sdílení informací s obchodními partnery. Toto je pak impulsem pro rozšiřování vzájemné komunikace o nové procesy. Může se jednat např. o informaci o dostupnosti zboží, upřesňování dodávek, předávání informací o obsahu palet a balíků a také predikce doručení zboží. Dále je možné využít předávání informací o skladových zásobách pro lepší forecasting, plánování dodávek či výroby apod.

Přestože se strojové učení v některých oblastech, jako je předpovídání poptávky nebo zpracování nestrukturovaných dokumentů, využívá, nemá zatím takový masový dopad jako například v oblasti jazykových modelů. Můžeme ale očekávat, že vlivem AI dojde k dalšímu zefektivnění a zrychlování procesů, což vyvolá potřebu ještě většího sdílení dat. Umělá inteligence bude nepochybně hrát významnou roli také v práci technologických firem, což může potřebné technologie učinit dostupnějšími a pomoci s jejich rychlejších adaptací do firem.