Podle aktuálních výsledků Studie o chování na internetu z roku 2019, kterou Microsoft každoročně zveřejňuje, polovina respondentů věří, že společnosti působící v oblasti technologií a sociálních sítí vytvoří nástroje, které podpoří slušné chování na internetu. Respondenti rovněž očekávají, že technologie jim v budoucnosti poskytnou způsoby, jak lépe chránit svá osobní data a soukromí.
Výsledky Studie chování na internetu 2019 ukazují, že nejčastější hrozbou je nevyžádaný kontakt ze strany neznámých lidí. Na toto nevhodné chování poukázalo až 63 % ze všech dotazovaných. Uživatelé se též velmi často setkávají s hoaxy, podvodným jednáním, šikanou či nadávkami. Z dospělých uživatelů jsou nejčastějším terčem útoků mileniálové (lidé ve věku 18–34 let), a to až 77 % z nich. Riziko útoku pociťují více ženy než muži. Přičemž až 77 % žen trpí následky kyberútoků a pouze 45 % z nich si umí poradit v případě, že se stanou obětí online šikany.
„Věříme, že dostupnost dat ze studie chování na internetu, stejně jako výzva Microsoftu apelující na slušnost v online prostoru bude motivovat uživatele, politiky a celou společnost k zamyšlení se nad potřebou bezpečnějšího a ohleduplnějšího chování a jednání na internetu. Našim cílem je vyvolat celospolečenskou diskusi o tomto palčivém problému. Jedině společnými silami totiž dokážeme vytvořit solidní základnu pro globální tlak na určitou digitální slušnost,“ uvedl Václav Koudele, manažer projektů veřejné správy společnosti Microsoft, která je partnerem projektu Kraje pro bezpečný internet v Česku.
Průzkum ukázal, že nejvíce online hrozeb pocházelo od neznámých útočníků. Respondenti byli napadnutí/ohrožení nejvíce pro svůj vzhled (31%), rasu (25%), vyznání víry a náboženské přesvědčení (26 %), sexuální orientaci (30%) či politické názory.
Nejčastější online rizika v roce 2019:
- Nevyžádaný kontakt s neznámým člověkem
- Hoaxy a podvodné jednání
- Sexuální obtěžování
- Šikana
- Trolling – obtěžování v diskusních skupinách, provokování a urážení
Místa, kde se děje nejvíce kyberšikany a nevhodného jednání:
- Sociální sítě – 66 %
- Weby na sdílení obsahu – 27 %
- Diskusní fóra – 24 %
- Anonymní sociální sítě – 23 %
- Herní stránky – 20 %
Zdroj: Microsoft