Na její aktivity v oblasti IT a podnikových řešení jsme se zeptali obchodního ředitele Zbyňka Juřeny.
Jaká je vlastně historie vašeho působení na českém trhu?
Kapsch Telecom byl založen v roce 1991 a dodnes v jeho čele stojí jeho tuzemský zakladatel Karel Feix. V současné době zde působíme, podobně jako na domácím rakouském trhu, ve třech oblastech: telekomunikace, dopravní systémy a podniková řešení. Nejznámější a největší je díky elektronickému mýtnému systému firma Kapsch Telematic Services, nejstarší je pak společnost Kapsch BusinessCom (KBC) zaměřená na ICT řešení v oblasti přenosu hlasu, videa a telekonferenčních řešení, na IT infrastrukturu a servisní služby (dříve Kapsch Telecom), mladší je pak Kapsch Carrier Com, která dodává řešení zabezpečené GSM-R pro české železnice.
Na jaké vertikály se v případě KBC zaměřujete, kdo jsou vaši typičtí klienti?
Řadu zákazníků máme v oblasti financí a bankovnictví, v komerční sféře a ve státní správě. Děláme ale například také servisní zabezpečení systémů mýtných bran. Do budoucna bychom se rádi výrazně věnovali komerční sféře a maximálně využívali synergické efekty v oblasti bankovnictví a financí, zejména u bank a finančních institucí, které mají rakouské „matky“.
Akvizicí Getronicsu si před pěti lety Kapsch v oblasti ICT značně rozšířil své portfolio. Jak jej plánujete rozvíjet dál, na co se zaměříte?
Zůstáváme věrní oblastem telekomunikačních služeb, tedy přenosu hlasu a videa – máme v této oblasti rozsáhlé znalosti a zkušenosti jako někdejší hlavní partner Nortelu a řadu špičkových referencí. Oblasti infrastruktury se věnujeme od akvizice Getronicsu v roce 2007 a do budoucna se chceme zaměřit zejména na sféru serverů, úložišť a další infrastruktury datových center, kde můžeme nejlépe zúročit naše znalosti a poskytnout klientům silné finanční zázemí. Nově pak rozvíjíme zejména oblast infrastrukturního či platformního cloudu, datových center a řešení v oblasti mobility?– zejména v podobě komplementárních řešení pro produkty a služby společností, jako jsou Apple či Google. Mezi novinkami, které začínáme nabízet, je například i speciálně zabezpečené podzemní datové centrum EarthDataSafe v rakouském Kapfenbergu.
Kde všude dnes máte datová centra a nakolik například obsluhujete trhy přes hranice?
Přeshraniční spolupráce a poskytování služeb datových center jsou na samotném počátku. Nedávno jsme měli mezinárodní setkání jednotlivých poboček KBC v Mikulově, kde jsme si nastavovali jakási pravidla hry. Nicméně obchodní modely samotné nestačí, důležité je též přesvědčit zákazníky o výhodách, které datová centra, jako je EarthDataSafe, mají, nemluvě o případných legislativních omezeních. Cloud ve své podstatě není nic nového – díky virtualizaci například privátní cloudy existují již řadu let.
Co podpora mobility? Nakolik již dnes vaši zákazníci definují cosi jako svou mobilní strategii? Liší se například situace v Rakousku od přístupu tuzemských společností?
Myslím, že v ČR je znát obrovský skok vpřed v posledním půl roce?– i díky tomu jsme v podstatě na úrovni západní Evropy například z hlediska počtu prodaných zařízení Applu. Už i střední management si u nás nosí do práce svá vlastní zařízení, jako jsou tablety a připojuje je k podnikové síti. Vývoj v následujících dvou letech bude v tomto směru rychlejší, než si většina z nás dokáže představit.
Zaměříte se v tomto případě spíše na oblast zabezpečení, například firemních dat na těchto zařízeních, nebo na problematiku přístupu k podnikovým systémům z tabletů a podobných řešení?– tedy webové či nativní aplikace?
Mobilní zařízení musí být především bezpečná. Zaměřujeme se proto na technologie a řešení, které tyto přístroje a podniková data na nich adekvátně zabezpečí. Aplikace jsou, myslím, menší problém, nicméně i této oblasti se Kapsch věnuje.
Máte pro tuto sféru již vyčleněn speciální tým, budujete know-how?
V Rakousku se tomu kolegové aktivně věnují. Několik vnitrofiremních nadšenců z Česka se účastní jejich vývoje, a tak budeme moci brzy využívat plody jejich práce jako know-how celého holdingu Kapsch.
Co mobilita a práce na dálku či z domova? Vnímáte u vašich zákazníků rostoucí poptávku po podpoře těchto fenoménů, ochotu přejít na nový model práce a spolupráce v podnicích?
Realita je taková, že ne každá firma se věnuje podnikání, které něco podobného umožňuje. V řadě případů lze jen obtížně nahradit fixní pracovní dobu či přítomnost na pracovišti?– například obchodníci nemohou pracovat v noci. Nicméně je pravda, že například pro nově vznikající firmy, které využívají práci z domova ve větší míře, existují již i u nás možnosti pronajmout si kanceláře například jen na určité dny či hodiny v týdnu. V IT máme vlastně velké štěstí, že velká část zaměstnanců?– zejména v oblasti vývoje řešení?– může pracovat flexibilně a využívat práci z domova.
Dostupnost nástrojů pro spolupráci či práci na dálku se v poslední době dramaticky zlepšila. Ale co nastavení nových procesů, kontroly modelů řízení a vedení lidí?
Řada firem si tyto modely dokáže vytvořit a vyladit bez pomoci zvenčí, my se nestavíme do role konzultantů pro tuto oblast?– nicméně firmy nabízející podobné služby jsou i na českém trhu.
Vedle cloudu a mobility je třetím tématem, které hýbe v současné době světem IT, oblast nestrukturovaných dat a analytických či prediktivních nástrojů. Jak důležitá je pro vás?
V Česku má Kapsch tak trochu specialitu: ještě z dob Olivetti máme tým, který se zabývá problematikou správy obsahu a dokumentů (ECM, DMS?– pozn. red.) pro několik významných klientů, jimž spravujeme významná úložiště na technologii FileNet. Máme tak velmi dobré zkušenosti v oblastech, jako jsou skenování a vytěžování papírových dokumentů, e-mail managementu a dalších nestrukturovaných dat v interních firemních i externích internetových zdrojích.
Co bude pro vás v nadcházejícím roce klíčovým trendem?
Stěžejní roli budou hrát trendy v oblasti podpory mobility a mobilních řešení, využívání sociálních sítí pro firemní účely – namísto boje s nimi. A samozřejmě rozvoj cloudových řešení v nejrůznějších formách. Jde vlastně o posun řady existujících funkcí, které se doposud skrývaly za firemním firewallem takříkajíc do volného prostoru – a pochopitelně jejich adekvátní zabezpečení.
Řada firem využívá Česko jako testovací trh, je tomu tak i ve vašem případě?
Určitě, řada novinek, ať už procesních či obchodních, je na českém trhu zkoušena, často i dříve než v Rakousku. Česko funguje i díky tomu, že tu působí tři divize, které jsme zmínili v úvodu, například jako pilotní země pro nastavování vnitřních procesů či synergií, přeshraniční spolupráce. V Praze máme například jako jediná pobočka mimo Rakousko telekonferenční místnost Telepresence od Ciska. Roli hrají i podobné chování a mentalita zákazníků jako v Rakousku.
Zbyněk Juřena
KDO Obchodní ředitel
KDY Vystudoval VŠB TU Ostrava, v letech 1990–1995 pracoval v IT oddělení Nové Huti Ostrava. Posléze vyvíjel vlastní software pro požární bezpečnost staveb.
KDE Od počátku roku 1999 působí v Praze, nejprve v Expert and Partner engineering a posléze v Olivetti Solutions, odkud se přes akvizice dostal do společností Wang Global, Getronics a nakonec Kapsch.