Googlu se tímto krokem podařil celkem zajímavý tah a kromě samotného dopadu na Android a jeho ekosystém se nyní před Googlem otvírá možnost odpoutat se od své závislosti na internetové reklamě, která stále tvoří drtivou část jeho příjmů. Způsob akvizice naznačuje, že Google rozhodně tento nákup nepokládá za investici typu "kam odložit peníze", ale nakoupil Motorolu jako primární zbraň do boje o mobilní trh. Dosud totiž Google závisel na OEM/ODM partnerech a míra a hlavně rychlost inovací pro Androidí platformu byla limitována jejich zájmem i kapacitami. Jestli nyní Google nepůjde Microsoftu po krku, nezaslouží si existovat.
Snad nikdy v minulosti totiž neměl Microsoft top management tolik připomínající svojí pružností, dravostí a inovativností politbyro ÚV KSSS (máme na mysli zejména rychlost a dravost, s jakou se pustil do boje o trh chytrých telefonů po nástupu iOS a Androidu).
1 + 1 = 1?
Zatímco Google podstoupí investiční riziko, Microsoft za tvrdý nástup do segmentu považuje partnerství s Nokií. Na papíře to vypadá skutečně pěkně, protože Microsoft uzavíral dohodu s jedničkou na trhu. To, že ona jednička povážlivě ztrácí den ze dne svoji pozici by zas tolik nevadilo – stane se, horší je spíše přístup Nokie, který mobilním Windows zrovna neprospívá. Na první mobil budeme čekat do podzimu a mezitím Nokia neustále vysílá nejednoznačné signály o tom, kolik operačních systémů hodlá na svých přístrojích provozovat. Jasno v tom v podstatě nemá ani jejich CEO.
Na první pohled to spíše vypadá tak, že Nokia shrábla od Microsoftu nějaký ten marketingový dolar, prozatím ale provádí pouze resuscitaci Symbianu a aby se neřeklo, slíbila také pár telefonů s Windows Phone. A pokud budou vypadat jako jejich nedávno uvedené manažerské plasťáky (marketing Nokie používá raději slovo polykarbonát, protože doufá, že si nikdo neuvědomí, co to je), je vedle Apple, Motoroly, Samsungu a HTC "úspěch" zaručen. Ruku na srdce, pokud budete zavádět nová řešení, vzbuzuje ve vás kombinace Nokia/Microsoft důvěru, nebo máte pocit, že se vám někdo snaží prodat (před)loňský model s faceliftem?
Válka o patenty
Naproti tomu Google dostane vyspělou technologickou základnu, která se bude věnovat výhradně jeho potřebám, a která již s Androidem má zkušenosti. Navíc Googlu spadne do klína i „několik“ patentů, se kterými již nebude otloukánkem v tolik oblíbených sporech kdo čí patenty více zneužívá a dostane do ruky několik pořádných karet, se kterými může rozehrát svoji vlastní hru. Nemluvě o tom, že Motorola již má vlastní tablet Xoom, proti kterému Microsoft nemá (podobně jako proti iPadu) co postavit.
A to v segmentu mobilních zařízení, který čeká další nárůst, není pro něj příznivá zpráva. Na americkém trhu má navíc Motorola stále silnou marketingovou pozici, kdy její zařízení nalezneme nejenom v běžných obchodech, ale jsou i v nabídce jednotlivých operátorů. I zde pak Microsoft značně zaostává. Podíváme-li se třeba na protitah vůči Apple Store, nelze než konstatovat, že často v přímém sousedství umístěné "Microsoft Store" vedle nich působí (i množstvím zákazníků) jako zálesácké sruby. No, pokud se medvědi z Redmondu neodhodlají k ráznější akci, mohou se v nich rovnou uložit k zimnímu spánku. Skoro se chce říci, kde je proboha ten dominantní a všemi nenáviděný kolos úspěšného (a bezohledného) Billa Gatese.