Jak hodnotíte loňský rok v rámci české IT branže?
Myslím, že firmy začaly ekonomicky „zvedat hlavu“ a zvýšený zájem je znát i na trhu IT služeb a produktů. Navíc se krize projevila tak, že společnosti šetřily, propouštěly, neinvestovaly – a to nelze dělat donekonečna. Řekla bych, že nálada začíná být uvolněnější a finanční ředitelé opět zahrnují software a IT řešení do firemních potřeb. Je to znát i na našich tržbách. Zaznamenali jsme zvýšenou poptávku po službách a produktech souvisejících s HR systémy, mobilitou a BYOD, které samozřejmě zvyšují tlak i na informační bezpečnost.
Jaký byl rok 2013 z byznysového pohledu OKsystem?
Rok 2013 byl pro nás úspěšný. Rozšířili jsme portfolio našich zákazníků, a to převážně v oblasti prodeje personálně mzdového systému OKbase. Mezi klíčové zákazníky minulého roku patří bezesporu HDS Retail, Magistrát města Brna, Městská policie Brno, ČVUT, Contipro Group, Omnicom Media Group či Asekol. Rozšířili jsme obchodní aktivity v oblasti mobilních aplikací a bezpečnosti. V samém závěru roku 2013 jsme se vrátili v plném rozsahu s našimi informačními systémy na Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR (MPSV), realizovali jsme zakázky i na České správě sociálního zabezpečení (ČSSZ).
Očekáváte, že porostete i v letošním roce? Jakým tempem a v kterých obchodních segmentech především?
Snažíme se o to. Máme klíčové produkty a služby, s nimiž chceme nadále rozšiřovat naše aktivity a získat větší podíl na trhu. První z nich je již zavedený produkt OKbase, software pro personální řízení a mzdovou agendu, který neustále vyvíjíme a zlepšujeme v souladu s požadavky zákazníků a samozřejmě legislativou. Další se týká vývoje mobilních aplikací na zakázku – o které je dnes opravdu mimořádná poptávka.
Jaký produkt dnes firmu táhne a co má největší potenciál do budoucna?
Největší tah na bránu má bezesporu OKbase – software pro personální řízení a mzdovou agendu, který je plně využitelný pro potřeby nejen státní správy, ale také komerčních firem. Je úspěšný hlavně proto, že je uživatelsky orientovaný, zákazník využívá modulární strukturu komplexního systému a OKsystem do jeho vývoje každým rokem hodně investuje, tudíž je neustále modernizován. Dalším produktem, se kterým chceme být úspěšní v blízké budoucnosti na mezinárodním trhu, je naše mobilní aplikace Babel Business Edition.
V čem je odlišný trh produktů pro personalistickou práci OKbase od jiných softwarových aktivit? Liší se personalisté od jiných klientů a uživatelů IT služeb?
Myslím, že liší a dost. Personalisté jsou jiní. Jsou to lidé kreativní, s jasnou představou, co od personálního systému očekávat. Každý personalista ovšem vyžaduje a upřednostňuje jiné funkcionality, proto hledají systém, který je otevřený a právě uživatelsky orientovaný. Jsou to lidé s velkým emočním intelektem a s přirozeným odporem k papírování. Pro ně jsme se snažili vyvinout systém tak, aby je administrativa nepřeválcovala. Mají pracovat s lidmi a ne sedět u tabulek s odměnami nebo hlídat zdravotní prohlídky, končící zkušební doby atd. Odlišnost vidím především v tom, že tento systém je živý, neustále modernizovaný a funkcionalita odráží požadavky a přání našich zákazníků. Na druhou stranu musíme s tímto systémem uspět nejen u personalistů, ale i u mzdových účetních, u bezpečnostních a finančních ředitelů a v neposlední řadě u zaměstnanců. A to se nám daří.
Jaké základní požadavky musí personální systém splňovat, aby byl na českém trhu úspěšný?
V současné době zákazníci očekávají jednotný systém, který je otevřený, bezpečný, přizpůsobivý a snadno rozšiřitelný o další funkcionality. Kompletnost systému pro ně znamená, že máte jeden systém na zpracování personální a mzdové agendy, a to od náboru až po výpověď, od docházky až po výplatu. To je přesně to, co nabízíme v našem produktu OKbase.
Zaznamenáváte požadavky na mobilní přístup k řešením OKsystem či rovnou aplikace?
Ano, ve zvýšené míře. Užívání chytrých mobilních telefonů a tabletů pro pracovní účely je dnes běžné. Zaměstnanci chtějí k firemnímu informačnímu systému přistupovat i mobilně, u některých organizací je to dokonce nutnost, například ve společnostech s terénními pracovníky, u obchodníků či autodopravy. Pro firmy ale znamená užívání mobilních zařízení celou řadu bezpečnostních rizik – musíte mít kvalitní nastavení bezpečnostních a administračních procesů. Co se týká konkrétních produktů, OKbase už mobilní je. Snažili jsme se zpřístupnit hlavně moduly, se kterými je potřeba pracovat vzdáleně. Zaměstnanci mohou do modulů Docházka a Stravování přistupovat z mobilních zařízení. Docházku si mohou zadávat, evidovat a kontrolovat na svých mobilech. Mohou si přes mobilní zařízení konkrétně zažádat o dovolenou nebo jiná přerušení docházky, případně si mohou objednat oběd. Kromě toho mohou přes mobilní řešení vidět přítomné osoby na pracovišti a přímo jim z aplikace zavolat.
Vloni jste se pustili do mobilního byznysu a uvedli jste na trh aplikaci Babel umožňující zabezpečené zasílání textových zpráv. Kolik uživatelů si Babel již instalovalo?
Pustili jsme se jak do vývoje mobilních aplikací na zakázku – máme již za sebou úspěšné zakázky a spokojené klienty – tak i do vývoje vlastních mobilních aplikací. Mezi naši vlajkovou loď bezesporu patří Babel. Počet uživatelů této aplikace počítáme v tuto chvíli na desítky tisíc, z toho přibližně dvě třetiny jsou uživatelé na platformě iOS (iPhone a iPad – pozn. red.) a třetina na zařízeních s operačním systémem Android. Letos v létě spouštíme profesionální verzi Babel Business Edition, která posunula funkčnost dopředu: umí fungovat on-line i off-line, na datovém připojení i přes SMS, umí šifrovat přílohy a centrálně distribuovat a synchronizovat veřejné klíče uživatelů. Babel Business Edition je jediné řešení na trhu, které dává celou infrastrukturu do provozu a správy firem. V době Edwarda Snowdena nelze spoléhat na bezpečnost komunikace, založenou na cizích serverech hostujících komunikaci stovek milionů uživatelů – to je příliš lákavý cíl.
Jak se mění prostředí obchodování s IT službami a softwarem v čase?
Klienti jsou náročnější na funkcionalitu softwaru i na služby. Náročnější jsou ale i na služby související s následnou podporou. Požadují nejen kvalitu, servis a dostupnost, ale také osobní přístup. Čím dál více našich zákazníků chce znát osobně pracovníka technické podpory, případně celého týmu, který se o klienta stará.
Předloni otevřel OKsystem pobočku v New Yorku, s čím se vám dosud podařilo prosadit na americkém trhu a jaké máte plány v Severní Americe?
Trh v USA je náročný a vysoce konkurenční, přesto se nám již podařilo uskutečnit několik zakázek v oblasti vývoje mobilních aplikací. Na americkém trhu je velký potenciál pro skutečně rozsáhlé instalace Babel Business Edition, což nám potvrzují výsledky několika pilotních instalací.
O IT se traduje, že je to byznys mužů. Kolik procent zaměstnanců OKsystem jsou ženy? Je pro vás jako vysoce postavenou manažerku těžké prosadit se ve světě, který řídí převážně muži?
Myslím, že jsme na tom v porovnání s jinými IT firmami dobře, pracuje u nás 30 procent žen. A mé postavení? Nemyslím si, že je to těžké. Je to jako v každém oboru. Vždy záleží na dotyčné ženě a společnosti, ve které pracuje – jak dokáže skloubit pracovní život s rodinným. Ne všechny ženy toto chtějí obětovat. Ale znám spoustu žen, které pracují na vyšších pozicích v IT firmách, tak to asi těžké není (smích).