CIO Business World: Zdá se, že špatná ekonomická nálada stále přetrvává. Týká se to i investic podniků do systémů ERP? Dívají se firmy na investice ERP jako na náklady, nebo jako na investice do nástroje, který jim přinese vyšší tržby? Jaká jsou očekávání zákazníků na návratnost investice do nového ERP a jaká je realita?
Jiří Šamánek: Především je třeba říci, že ekonomická nálada firem je dosti rozdílná, podle toho, v jakém oboru podnikají. Je velký rozdíl v situaci firem působících například v branži automotive a na druhé straně třeba u společností z oboru stavebnictví. Z naší zkušenosti z posledního uplynulého roku již vnímáme na trhu spíše mírně optimistickou náladu, což se projevilo i v růstu tržeb naší společnosti. Co se týká vašeho dalšího dotazu, zde je třeba říci, že stále je skupina firem, které investici do ERP vnímají do značné míry jen jako náklad (často je to ovlivněno právě tím, že nemají ujasněné představy, k čemu všemu chtějí a mohou ERP využít). Na druhou stranu je znát, že se zvyšuje podíl firem, které jsou již při výběru ERP dobře připraveny a mají poměrně jasné představy o investici do ERP jako o strategickém kroku, který má přinejmenším střednědobý význam a vliv na chod a růst firmy. V těchto případech je potom výrazně jednodušší se dohodnout na celkovém rámci investice. Nasazení ERP i rozjezd ostrého provozu jsou snazší a hladší a od toho se odvíjí i rychlejší návratnost. Ta je totiž přímo závislá na tom, jestli uživatelé dodaný ERP brzy plně uchopí a začnou jej využívat k zefektivnění svých činností, zrychlení procesů a plnění více úkolů než dříve. Potom i poměrně vysoká investice do ERP nemusí být zátěží na řadu let, ale klidně se může vrátit i v řádu měsíců.
Jaké jsou aktuálně nejčastější požadavky na funkce ERP? Setkáváte se v poslední době s nerealistickými očekáváními klientů, jež není možné splnit, nebo uživatelé vědí, co od ERP systémů očekávat?
Myslím, že tytam jsou doby, kdy zákazníci nevěděli, co vlastně chtějí. V dnešní době internetu je naopak evidentní, že zákazníci již zpravidla přesně vědí, co mohou dostat. Problém nastává spíše s tím, že mnozí zákazníci očekávají splnění všech svých požadavků často od systému jiné kategorie. Buď se diví, že vybraný systém není schopen naplnit jejich velké požadavky, nebo naopak tomu, že investice do systému je příliš vysoká. Pokud zákazník chce ušetřit, vše je otázkou kompromisu. Tedy zvolit takový ERP systém, který řeší nejen stávající požadavky, ale umožňuje je ještě dále rozšiřovat. Zda je nutný systém za miliony či desítky tisíc, musí pomoci zákazníkovi. Co se týče konkrétních funkcionalit, po nichž je dnes poptávka, patří mezi ně například sklady, oběh zboží a napojení na e-shopy. Také CRM a Workflow jsou hodně poptávané.
Jsou nějaké zásadní odlišnosti v požadavcích na ERP z veřejné/institucionální sféry?
Potencionální zákazník z veřejné sféry je, na rozdíl od podnikatelské sféry, především velmi konzervativní. Chová se jinak, má jiné požadavky. Neprahne po novinkách ze světa IT. Nejraději zachovává věrnost původnímu softwaru, i tehdy, je-li je technologicky zastaralý. Nebo chce, aby nový software byl tomu původnímu co nejvíce podobný. Typickým zákazníkem z této skupiny je účetní na obecním úřadě.
Čtěte také:
→ Informační systém HELIOS Orange u největšího výrobce garážových vrat
V roce 2007 bylo uskutečněno výběrové řízení na informační systém ERP a jeho dodavatele. V něm nejlépe uspěla společnost Inmedias, partner Asseco Solutions, která nabídla pořízení a implementaci ERP systému HELIOS Orange včetně zajištění souvisejících servisních služeb.
→ ERP definitivně přechází do cloudu
Systémy ERP založené na cloudu mohou pomoci středně velkým firmám, ale i těm menším, dosáhnout vyšší efektivity.
Zaujal vás tento článek?
Zaregistrujte se k odběru našeho e-mailového newsletteru. Každý týden tak pohodlně získáte přehled o důležitých událostech v IT branži.
Nové statistiky ukazují, že řada podniků uvažuje o transformaci svých interních procesů tak, aby s nimi bylo možno pracovat z mobilních zařízení. Projevuje se to již dnes i v konkrétních požadavcích na mobilitu uživatelů? Objevují se požadavky na "zmobilnění" stávajících systémů, resp. Je podmínka podpory mobility běžně obsažena v požadavcích na nové systémy?
Tento trend určitě narůstá a mobilitu by ocenili i zákazníci malí. Nicméně překážkou k masivnímu rozšíření těchto řešení je zatím jejich cena. Navíc řada výrobců nabízí jen prezentační data a nikoliv smysluplné aplikace, ideálně napojené na vlastní systémy. Požadavky zákazníků se dnes týkají konkrétně zejména oblasti manažerského reportingu a CRM. Jsem však přesvědčen, že není daleko doba, kdy se využívání ERP v mobilních zařízeních rozšíří do provozních agend – např. výrobních společností.
Objevují se realizace ERP pro velké a střední firmy formou cloudové služby? Pokud ano, mají zákazníci požadavky na umístění do veřejného nebo privátního cloudu? Mají požadavky na teritoriální umístění datacentra (ČR/EU/nezáleží jim na tom)?
S požadavkem cloudového řešení se na nás zákazníci obrací čím dále častěji. Potenciální zákazníci však mají málo znalostí, nevědí přesně, co od cloudu očekávat. Je pro ně důležité, že nemusí investovat najednou velké peníze, mohou platit měsíčně v řádu tisíců korun po dobu, kdy budou potřebovat s možností kdykoli pronájem ukončit. Všeobecně zákazníci oceňují, že HELIOS cloudové řešení nabízí. Avšak ve většině případů zákazník na skutečný cloud není zralý, úplně mu nedůvěřuje, bojí se o data a zaměňuje cloud s pronájmem, nedokáže ocenit bezpečnost dat v datovém centru. Pevně však věřím, že v horizontu zhruba pěti let již většina zákazníků bude využívat cloudová řešení a to nejen ekonomického software.
Čtěte také:
→ Informační systém HELIOS Orange u největšího výrobce garážových vrat
V roce 2007 bylo uskutečněno výběrové řízení na informační systém ERP a jeho dodavatele. V něm nejlépe uspěla společnost Inmedias, partner Asseco Solutions, která nabídla pořízení a implementaci ERP systému HELIOS Orange včetně zajištění souvisejících servisních služeb.
→ ERP definitivně přechází do cloudu
Systémy ERP založené na cloudu mohou pomoci středně velkým firmám, ale i těm menším, dosáhnout vyšší efektivity.
Zaujal vás tento článek?
Zaregistrujte se k odběru našeho e-mailového newsletteru. Každý týden tak pohodlně získáte přehled o důležitých událostech v IT branži.