Předchozí díl: ← Úspory na prvním místě
Firmy se bojí i ztráty kontroly
Další obavou zákazníků je ztráta kontroly, primárně nad daty. I tato hrozba je spojována se zneužitím dat. Podle Tomáše Krátkého je právě tento strach absolutně na pozici číslo jedna. „Obavy jsou to samozřejmě neoprávněné v situaci, kdy poskytovatel služby garantuje umístění dat v určitém geografickém regionu,“ upřesňuje. Rovněž Martin Válek má zkušenosti, že zákazníci mají obavu umístit data mimo zdi své firmy, což souvisí jak s faktem, že jejich data jsou opravdu reálně „kdovíkde“, tak s naší mentalitou, kdy automaticky jako první přemýšlíme (a bohužel mnohdy oprávněně), jak nás kdo zneužije nebo okrade.
I podle Moniky Vitáskové zákazníci často preferují mít svá data u sebe, domnívají se totiž, že tím omezí jejich zneužití. „Přitom často netuší, že v cloudu jsou jejich data více chráněna, ať již z pohledu zabezpečení před útoky hackerů nebo z pohledu jejich zálohy. Je mnohem snazší napadnout systémy izolovaného podniku než systémy profesionální organizace zabývající se provozem IT infrastruktur,“ vyvrací jejich obavy Vitásková a dodává, že pokud se spojí se zkušeným a silným poskytovatelem cloudových řešení, obavy tohoto typu jsou skutečně bezpředmětné.
Václav Kameníček to přirovnává k penězům v bance: „Stejně jako se dnes nikdo nepozastavuje nad tím, že peníze uložené v bance jsou bezpečnější než schované doma či ve firmě. A zcela běžným je i internetový přístup k nim. Pokud se na něco specializujete, děláte to ve velkém a na základě přesně daných parametrů a smluv, dbáte na to, aby úroveň byla špičková. Zavedené cloudové firmy používají nejlepší zabezpečení, technologie a v neposlední řadě odborníky.“ S tím je možné rozhodně souhlasit, zvláště když je již prověřenou zkušeností, že většina rizik zneužití dat přichází zevnitř firmy, a nikoli zvenčí. Pokud se využije služba třetí strany, tato rizika se tak do velké míry eliminují.
I závislost je vnímána jako riziko
Reálnou obavou zákazníků je i závislost na externí infrastruktuře, především na nutnosti nepřetržitého datového spojení s poskytovatelem cloudového řešení. Takovou zkušenost dokládá i Martin Hruška: „Zaznamenali jsme případy, kdy se zákazníci obávali závislosti na on-line prostředí webových aplikací. Když se firma rozhoduje pro on-line službu, měla by si ověřit, že dodavatel umožňuje i plnohodnotný off-line režim práce. Sníží si tak částečně závislost na nonstop konektivitě a dodavateli služby.“
Většinou si firmy umí představit, že nějaký omezený čas budou fungovat bez telefonu, e-mailu, internetu. „Daleko fatálnější důsledky pro ně však může mít zastavení provozu z důvodu výpadku informačního systému,“ říká Martin Válek. Okamžitě však dodává, že pokud má organizace vybudováno internetové připojení i s ohledem na požadavek nepřetržité konektivity, tedy jestliže třeba existuje alternativní připojení jako záloha, lze uvedená rizika zcela jistě akceptovat a těžit z nesporných výhod, které cloudové řešení přináší.
„Velká datová centra mají provoz vždy jištěný pomocí redundance všech klíčových komponent i zdrojů,“ zdůrazňuje Petr Loužecký. Využívají totiž více poskytovatelů konektivity na různých technologiích, elektrická energie se přivádí více nezávislými vedeními a je jištěna několika principy záložního napájení. „U lokálních týmů IT pracovníků a lokálních technologií je tato úroveň dosahována jen velmi zřídka, obvykle jen u finančních institucí,“ dodává Loužecký. Z principu je tak cloudové řešení od většího poskytovatele bezpečnější a dostupnější než systémy provozované takzvaně doma.
Ani čerpání služeb SaaS nemusí trvat věčně, a tak je třeba počítat s tím, že kontrakt o využití cloudu může také jednou skončit. „Příčinou obav je často nedefinovaná exit strategie, neboli vyřešení scénáře při odchodu z cloudu,“ uzavírá téma zákaznických obav Roman Trnka.
Čtěte také:
→ Pět základních faktů, které potřebujete vědět o SaaS
→ Vyplatí se IaaS?