Společnost Hewlett Packard sice vykázala pozitivní hospodářské výsledky, nicméně očekávání analytiků byla na třetí čtvrtletí fiskálního roku značně optimističtější. HP skutečně vydělalo 93 centů na akcii, zatímco před rokem to bylo "jen" 75 centů. Nicméně očekávání trhu se pohybovala na hranici 1,10 dolaru na akcii. Tržby za čtvrtletí dosáhly 31,2 miliardy USD, dvě procenta pod plánem, ale stále v mezích očekávání analytiků.
Predikce pro aktuální čtvrtletí HP korigovalo na 1,12 - 1,16 USD na akcii, oproti očekáváním analytických firem, jejichž odhady počítaly s 1,32 dolary na akcii. Odhad tržeb byl upraven na 32,1 – 32,5 miliardy USD, proti tomu analytici v průměru očekávali 34 miliard.
Tlak investorů sílí
Apotheker se tak, byť to čísla nenaznačují, dostal pod tlak investorů. Jde o první období, kdy jsou výsledky jeho přímou odpovědností a nelze se zde vymlouvat na jejich ovlivnění jeho předchůdci. V tomto okamžiku již totiž měly začít přinášet ovoce investice do webOS a tabletů. Trh přitom tato zařízení nepřijal tak, jak HP očekávalo, i když varovná znamení, že řešení s webOS nebude to pravé ořechové, se objevila hned od začátku akvizice Palmu.
Ještě v březnu tak HP tvrdě odmítalo jakékoliv spekulace o prodeji své PC divize, které se v té době objevily. PC divize zde byla Apothekerem označena za centrální článek celkové produktové strategie a jím samotným byl předvídán vznik masivní platformy založené právě na webOS, kdy kromě tabletů a smartphonů měly upevnit hegemonii WebOS i desktopy a notebooky podporující a dodávané s tímto operačním systémem.
Paralela s případem IBM -> Lenovo
Současné rozhodnutí je tak ukázkovým čelem vzad a marketingové blábolení, že HP zahájilo analýzu strategických alternativ pro divizi Personal Systems Group (PSG), ukončení aktivit souvisejících s webOS zařízeními a hledání strategických alternativ pro software webOS, těžko někoho přesvědčí o něčem jiném, než že v HP šlápli do exkrementů a jsou si toho zatraceně dobře vědomi.
Okamžitá změna kurzu po vzoru IBM, které prodalo před lety PC divizi Lenovu, je lákavá, ale zůstává otázkou, nakolik promyšlená a zda ji Apotheker nečiní náhodou ve zmatku a pod tlakem okolností, kdy je prostě nutné něco okamžitě změnit. Divize PSG, i když nejméně zisková, totiž představovala největší přítok finančních prostředků. HP podobný krok již jednou zažilo, byť ne tak razantní – i tak se z vlády Carly Fioriny dlouho oklepávalo. Zajímavé bude vidět, koho vlastně Apotheker svým rozhodnutím zachraňuje, zda sebe nebo HP. A to nemusí být jedno a totéž, jak by v SAPu jistě mohli vyprávět.
Rovněž potenciálních partnerů pro PSG se nabízí několik. Nejzajímavější je asi Samsung, kterému by partnerství s HP umožnilo výraznější vstup do korporátního prostředí, o který se již delší dobu snaží. Navíc Samsung by dokázal převzít nebo pro HP zajišťovat i další hardware, jako jsou tiskárny. Byť si na nich HP zakládá, při cestě k modelu fungování po vzoru IBM nemusí být ani tento krok nemožný.