;

Windows 7: Soustředí se Microsoft příliš na spotřebitele?

2. 3. 2009
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Microsoft se snaží dávat co nejvíce najevo, jak budou Windows 7 uživatelsky přívětivé a jak myslí na potřeby běžného spotřebitele. Reflektuje ale stejně i potřeby firemních zákazníků?

Jako někdo, kdo by rád viděl Microsoft víc "cool", fandím jeho agresivnímu zaměření na koncové spotřebitele. Říkám: udělejte Windows 7 jednodušší, barevné a zábavné pro každodenní uživatele, zdůrazněte schopnost systému v ukládání, třídění a sdílení hudby a fotografií. Udělejte vše pro to, aby jste si udrželi ty, kteří by chtěli přejít na Mac OS X. Otevřete i obchody s Windows 7, aby si je mohl každý snadno prohlédnout a rychle koupit.

Ovšem samozřejmě, že Microsoft to musel přehnat. Jak se snaží podlézat domácím a malofiremním spotřebitelům, riskuje, že zanedbá svoje hlavní zákazníky - korporátní klientelu. V nedávném interview pro náš sesterský web Network World trvá Paul Thurrott, blogger a editor serveru Supersite for Windows, na tom, že Microsoft obrazně plive do studně ze které pije, když se silně orientuje na spotřebitelské funkce Windows 7. Potřeby společností byly podle něj vyčleněny na vedlejší kolej, podle toho, na co zbude čas a zdroje.

To je přesný opak obvyklého přístupu Microsoftu, který se vždy primárně soustředil na korporátní zákazníky a ne na spotřebitele. Předpokládám, že když se nějaká společnost rozhodne vytvářet výrobky poskytující vše každému zákazníkovi, musí neustále balancovat mezi potřebami různých skupin. A stejné je to s Windows 7, což je dost možná dosud nejtěžší úkol Microsoftu co se balancování potřeb týče.

Microsoft neustále veřejnosti i tisku opakuje svou mantru poslední doby: "Vyslyšeli jsme přání našich zákazníků,", což jako by říkalo, že v případě Windows Vista tak Microsoft neučinil. Internet je plný lidí, kteří by s tímto závěrem souhlasili.

Nedávno jsem na svůj notebook nainstaloval beta verzi Windows 7 a to vedle předchozích Windows Vista Premium. Uživatelská přívětivost "sedmiček" je patrná na první pohled, což je jen dobře. Čisté a logické uživatelské rozhraní Windows 7 je o moc lepší než to ve Windows XP. Taskbar Windows 7 dává uživateli široké možnosti kontroly i nad velkým množství spuštěných aplikací, zejména díky klikatelnému menu, které se objeví po najetí kurzorem myši. V porovnání s tím je taskbar v XP zoufalou fosílií.

Rozdíl proti Windows Vista je méně patrný, nicméně podrobnější zhodnocení Windows 7 beta si nechám do jiného článku. Jasné však je, že Windows 7 jsou mnohem jednodušší: je snadnější přepínat mezi prohlížeči, najít a sdílet soubory, připojit se k bezdrátové síti, zálohovat data na externí disk, vytvořit domácí síť, zkontrolovat bezpečnostní nastavení. Podle mé dosavadní zkušenosti s beta verzí Windows 7 mohu říci, že pokud se nenaučíte používat tento operační systém, možná byste raději neměli vůbec pracovat s počítačem.

Otázkou ovšem je, jestli vylepšené uživatelské rozhraní pomáhá IT profesionálům a korporátním zákazníkům. Jistě je to změna k lepšímu, ale jejich neřeší to jejich hlavní problémy. V již zmíněném interview obviňuje Paul Thurrott Microsoft z toho, že ve Windows 7 myslí málo právě na korporátní uživatele. Uznává sice, že Windows 7 obsahuje některé nové zajímavé funkcionality jako například DirectAccess, která umožňuje se bezdrátově připojit i k sítím bez VPN, a BranchCache, což je funkce, která cachuje data na kancelářském branch serveru, aby se tak zmenšilo množství dat putujících přes WAN. Jenže obě tyto funkce jsou vyhrazeny pro Windows Server 2008 R2 (stále v beta verzi) a pro fungování vyžadují upgrade Windows 7 i WS2008 R2.

"Jsem zklamaný, protože se zdá, že některé korporátní funkce Windows 7 jsou záměrně vyhrazeny jen pro WS2008 R2," říká Paul Thurrott. "To je potom dost problém, když po firmách chcete, aby utratily velké částku peněz i spoustu práce za upgrade serverů i klientských stanic. Pro to rozhodně není vhodná doba."

Paul Thurrott si navíc myslím, že některé z korporátních funkcí Windows 7 by měly být k dispozici i ve Windows Vista. "Myslím si, že by bylo od Microsoftu moudré, aby nabídl DirectAccess a BitLocker jako update pro Vista. To by je učinilo atraktivnější pro firemní zákazníky." To není ani tak přímá kritika Windows 7, jako spíše přístupu Microsoftu ke svým operačním systémům.

Já osobně bych to spíše viděl tak, že problém s korporátními funkcemi ve Windows 7 není ani tak v jejich absenci, jako spíše ve špatném marketingu. Nové funkce jako BitLocker (šifrování pevného disku) a Windows Live Essentials (přístup ke stažení jednotlivých aplikací - "cloud applications" - místo startování celého operačního systému) jsou zajímavé, ale málo známé. Souhlasím nicméně s Paulem Thurrottem, že Microsoft měl tyto technologie obsáhnout ve Vista, aby o ně zvýšil zájem.

To by byl dobrý korporátní marketing. Ale prozatím jen Microsoft jen převrací své staré marketingové přístupy: spotřebitel je pro něj tím, co dříve býval firemní zákazník. Vyvažování potřeb pokračuje.