Když se iPad poprvé objevil, řada CIO a administrátorů více či méně otevřeně doufala, že zapadne do propadliště IT dějin tak jako řada podobných výrobků předtím. A to zejména protože systém většiny firem je postaven na využívání Microsoft Windows, servery jsou pak dominovány linuxovými distribucemi. A do toho zcela jiná platforma vnáší zmatek. Nicméně nestalo se tak, iPad se ukázal nejen životaschopným, ale i jako začátek nové éry přenosných počítačů, dokonce se prosadil i v oblastech, kde se tradičně Applu příliš nedaří. A aby toho nebylo málo, zasáhl nejen spotřebitelské zákazníky, ale našel si cestičku i do podnikového IT, což u mnoha CIO znamená, že se museli seznámit s touto novinkou i souvisejícími technologiemi Applu.
Jakým největším výzvám musí CIO čelit v prostředí, kde čím dál více pracovníků chce používat iPad/iPad 2? Charles Edge, autor publikací Enterprise iPhone a iPad Administrator's Guide a ředitel pro technologie konzultační společnosti IT consultancy 318, říká, že dvěma největšími překážkami je za prvé poskytnout zájemcům iPad a iPhone v dostatečném množství a za druhé dostat data ke správnému uživateli a pak zpět na server.
Jak zajistit a nainstalovat stovky či tisíce iPadů? Obvyklý způsob přípravy pracovních stanic či přenosných počítačů je používat diskovou image. Jenže ouha, data nejsou v iPadu uložena stejně jako na běžném PC, jinak řečeno nelze vytvořit klasickou image iOS přístroje.
Vytvoření vhodných profilů - základní předpoklad úspěchu
Místo toho musí CIO vytvořit specifické zásobní profily šité na míru různým uživatelům iPadů, k tomu používá speciální konfigurační nástroje. Charles Edge ale zdůrazňuje, že řada společností dělá velkou chybu, že neanalyzuje konkrétní požadavky jednotlivých uživatelů a používá pro iPad či iPhone nevhodné profily a nevyhovující software.
iPad nekomunikuje s file servery stejně jako klasické PC, takže CIO se v tomto ohledu musí ledacos naučit o iOS, například které aplikace umožňují editovat jaké formáty dokumentů, zejména z nabídky Microsoft Office. Takový upravený dokument si pak musí najít cestu zpět na server, a to v takové podobě, aby ho mohli dále otevírat i lidé využívající další aplikace jiných platforem (MS Office, Open Office…).
První věc, kterou by měl CIO udělat v procesu firemního přijetí nového iPadu, je nastavit sadu politik, které řídí pravidla přístupu, jeho ověřování (autentizaci), bezpečnostní rámec fungování a to vše implementovat i do práce s iOS. Je lepší se v tomto směru zaměřit komplexně na přístroje s operačním systémem iOS, protože nelze předpokládat, že by v prostředí větší organizace zůstalo jen u iPadů, uživatelé pravděpodobně budou chtít používat pro firemní záležitosti i iPhony a do určité míry i Macy (například pro vývoj a testování aplikací).
Základem pro nové politiky pro iOS mohou být zkušenosti získané s přístroji postavenými na Windows Mobile, BlackBerry či nejnověji Androidu, i když tam se nejedná o tak komplexní platformu a Windows Mobile byly vždy vytvářeny na co nejširší míru kompatibility s Windows.
Pravidla pro iPad či iPhone by však neměla být příliš svazující a rigidní, protože uživatelé iPadu se zřejmě nebudou chtít vzdávat pocitu svobody, který jim nabízí uživatelské prostředí jejich nového dotykového tabletu (i když je to do značné míry jen virtuální). Takovým vzorovým omezením, které by mohlo vyvolat silnou nevoli pracovníků, je omezení přístupu do App Store.
iPad z pohledu bezpečnosti
Velkým tématem je bezpečnost iPadů a názory na ni se významně rozcházejí. Například americká síť nemocnic Adventist Health System vyřešila své značné obavy o zabezpečení iPadů po svém: umístila iPady i iPhony do virtuálně oddělené množiny, sandboxu. Šéfka bezpečnosti sítě Sharon Finneyová k tomu říká, že v době před používáním iPadu to bylo jednoduché. Podle ní šlo do té doby poměrně snadno určit, že na stolních počítačích, noteboocích či tabletech PC (s Windows) mohly být například používány jen dané aplikace a že určité typy dat nemohou být ukládány lokálně, protože určité zařízení nemá dostatečně vysoký stupeň bezpečnosti. Na iPadu však toto nešlo, alespoň ne s použitím procesů a nástrojů, které měli k dispozici.
Na druhé straně jiné organizace přijímají iPad s mnohem větším nadšením a bezpečnost jim takové starosti nedělá. CIO sítě nemocnic RehabCare Dick Escue říká, že podle něj přetrvává mezi „ajťáky“ neoprávněný názor, že zařízení Applu nelze skutečně účinně nasadit ve velkém měřítku v podnikovém prostředí, na milost jsou ochotni je vzít snad jen v DTP oddělení. V RehabCare se rozhodli přistoupit k iOS platformě s otevřeností a nyní už vyvíjejí vlastní aplikace pro přibližně 8 000 iPodů, 700 iPhonů a 120 iPadů.
Jak již bylo zmíněno, iPad 2 nabízí řadu novinek, mezi nimi i kameru na přední straně, která umožňuje pokročilé videohovory a telekonference prostřednictvím aplikace FaceTime. Pro řadu firem může tak být iPad 2 přitažlivý jako poměrně snadný způsob provozování skupinových videohovorů.
Manažeři a další byznys pracovníci si novou funkcionalitu videohovorů přes iPad 2 mohou oblíbit, nicméně CIO a administrátorům může způsobit těžkou hlavu pro případ, kdy by kapacita sítě nestačila najednou prudce zvýšenému provozu, a proto je lépe být připraven.
Jeff Letasse, viceprezident pro IT amerického výrobce zdravotnických přístrojů Conceptus, říká, že po úspěchu iPadu v oblasti korporací předpokládal i úspěch jeho následovníka, a proto společnost již na začátku objednala 30 kusů pro své obchodní zástupce.
Prodejní zástupci byli a jsou v Conceptu hlavním tahounem ve využívání iPadů. Umožňují jim realizovat přímo na místě působivé prezentace, a díky přizpůsobeným aplikacím fungují iPady také jako terminál k podnikovému CRM systému. Conceptus dokonce plánuje využívání Citrix aplikací, aby poskytl uživatelům virtuální Windows desktop. Kromě obchodních zástupců však iPady využívají i IT profesionálové, zejména pro školení a vzdálený přístup, celkem tak mají v Conceptu 220 iPadů.
Výše zmíněné použití dobře ilustruje korporátní oblast, kde se iPadům daří prosazovat, to jest jako prezentační nástroj, požaduje ho proto stále více manažerů na vyšších i nižších úrovních řízení.
V Conceptu řešili i cyklus obnovy iPadů. U stolních PC i notebooků je to tak, že většinou je obnovují po třech letech, což nejednou vedlo k tomu, že mezi novými a starými modely byl zásadní výkonový rozdíl, a zaměstnanci s méně výkonnými kousky často záviděli těm s novějšími. U iPadů je to jiné. Tam se zdá, že Apple bude vydávat lepší model rok co rok, v Conceptu tedy počítají s tím, že by každý iPad sloužil přibližně dva roky, tedy podobně jako u mobilních telefonů. Zmíněných 30 nových iPadů 2 dostanou současní manažeři, hlavně proto, že potřebují často realizovat videoprojekce ve full HD rozlišení. Jejich použité iPady pak půjdou nově přijmutým prodejním zástupcům. Nicméně pokud by nenabírali nové lidi, zřejmě by ani nepořizovali iPad 2, protože rozdíl proti staršímu modelu není zase tak zásadní.
Někomu sice mohou připadat vylepšení iPadu 2 malá, naopak jiní uživatelé ocení například možnost připojit iPad 2 na obrazovku s vysokým rozlišením a tu používat k ovládání přístroje, prezentacím či pouštění videa (video-mirroring). Absence této funkce byla a je vyčítána iPadu první generace, a ačkoli video-mirroring nabízí verze operačního systému iOS 4.3, podporuje je efektivně jen iPad 2. Zde je nutné upozornit na jeden drobný zádrhel, totiž že k zrcadlení videa je nutné dokoupit adaptér (cena v USA 39 dolarů), díky kterému lze pak iPad 2 propojit přes běžné HDMi rozhraní s kteroukoli novější televizí či monitorem a maximální rozlišení je 1 080p (1 920?×?1 080 bodů).
Spousta mobilních přístrojů dnes sice nabízí možnost přehrávat video na externích zařízeních, nicméně jen zlomek z nich to umí v plném full HD rozlišení jako iPad 2, častěji se lze setkat s běžným VGA analogovým výstupem.
iPad 2 – rychlé představení
Společnost Apple nedávno uvedla na trh inovovanou verzi svého oblíbeného tabletu iPad. Šlo o značně medializovanou událost, takže si parametry novinky připomeňme jen ve stručnosti. iPad 2 je se svými 8,8 mm o třetinu tenčí než jeho předchůdce, čímž je na úrovni iPhonu 4. Další rozměry jsou stejné, což souvisí i se zachováním 9,7“ dotykové kapacitní obrazovky se stejným rozlišením (žádná retina z iPhonu 4).
Hmotnost se přitom snížila ze 680 gramů na 589?g, vepředu jsou dvě kamery a ve výbavě je i gyroskop. Jedním z největších vylepšení je nový dvoujádrový procesor A5, který nabídne přibližně dvojnásobný procesorový výkon proti staršímu A4 v iPadu a mnohonásobně vyšší v grafice. Výdrž baterie by i přes větší výkon měla zůstat stejná, tedy cca deset hodin při optimálních podmínkách.
Operační systém iPad 2 je nová verze iOS 4.3. Ten je také k dispozici i pro iPad, iPhone a iPod touch a mezi jeho vylepšení patří vyšší výkon prohlížeče Safari a další optimalizace jednotlivých aplikací. S novým modelem přijde i další volitelné příslušenství, například HDMI konektor, který umožňuje 1080p full HD přenos videa a podporuje i otáčení obrazu.
I přes všechna vylepšení stále některé kritizované nedostatky zůstávají, mezi jinými chybějící slot na microSD/SD karty, což je něco, na co jistě neopomenou upozornit výrobci konkurenčních tabletů, zejména modelů s Androidem (jako například Samsung Galaxy Tab).